باورپذیری صفر در فیلم مردی بدون سایه

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، پیرنگ فیلم به وسیله گونه ای به اصطلاح وارونگی یعنی تغییر از احترام و خوشبختی به شکاکیت و نفرت میان ماهان و همسرش پیش می رود.

باورپذیری صفر در فیلم مردی بدون سایه

کامل حسینی| پیش فرض روایت هشتاد و پنج دقیقه ای فیلم مردی بدون سایه در پس زمینه نخستین سکانسِ آنکه ظاهرا جدا از کشمکش های پیرنگ است، بیشترین معنا را با خود حمل می نماید و رد پای آن از شروع تنش ها تا خاتمه همچنان احساس می گردد زیرا احتمالا بعضی کنش شخصیت های فیلم به وسیله خرده پیرنگ نمود بیشتری پیدا می نماید و به وسیله گره زدن نتایج دو کشمکش به هم، تم فیلم بیشتر برجسته می گردد.

پیرنگ فیلم به وسیله گونه ای به اصطلاح وارونگی یعنی تغییر از احترام و خوشبختی به شکاکیت و نفرت میان ماهان و همسرش پیش می رود و آنچه هم در این میان سبب گسترش این دگرگونی در جهات معکوس در خط اصلی فیلم می گردد، ورود دست ناشناخته ای به طریق پنهان است که به نظر می رسد ماهیتش در هاله ای از ابهام خواهد بود.

در واقع، یکی از جذابیت های بصری در این فیلم عمق بخشی به نماها از لابلای نورپردازی و سایر عناصر میزانسن، در میانه فیلم و در زمان بحران ها یکی پس از دیگری است به ویژه زمان بالا دریافت تنش های میان ماهان با همسرش که هنرمندانه گاه حس غم و اندوه، احساس تنهایی سوژه را به تصویر در آورده اند.

اگر چه تار و پود پیرنگ اصلی و فرعی با رنگ و بوی کشمکش بسیار قدرتمند خانوادگی بافتی از غافلگیری ها و انبوه تعلیق ها را به وجود آورده است اما تماشاگر از میانه فیلم تا خاتمه بیشترین درگیری ذهنی را با حقیقت همان پیش فرض دارد که روایت بر آن بنا شده است.

در واقع، کشاندن مخاطب به سمت و سوی شدت کشمکش های شکل گرفته برای تحقق پیش فرض روایت موجب می گردد که درگیری ذهن تماشاگر از معماها و پیچیدگی نسبی تنش های فرعی و در انتظار گره گشایی از بعضی معماهای آن منحرف گردد و بیشتر معطوف به تنش های شکل گرفته میان ماهان با همسرش و حقیقت هشدار خفته درون فرضیه روایت گردد؛ پیش فرض تکان دهنده ای که شاید این گونه فهم می گردد: معضل خشونت زدایی در برابر زنان پیچیده تر از آن است که با ساخت مستند درون ما حل وفصل گردد بلکه پیش از همه نیازمند گونه ای از دگرگونی روحی است که درون ما باید نهادینه گردد.

البته در میانه تنش های ماهان با مدیرعامل تراژدی زندگی شخصی مدیرعامل و معضلات دیگر دنیای امروز هم رو می گردد که هر کدام از آنها خود نیز مولد شرارت و شوم های هستند که سایه شان بر زندگی اجتماعی انسان های دیگر احساس می گردد.

اما در خاتمه، اگر چه تماسی که برای رفتن جهت تشخیص شناسایی جسدی در پزشک قانونی با وی گرفته می گردد در یک فضای بسیار سیاه و تعلیق آمیزترین سکانس فیلم و نقطه اوج بحران ها تاثیرگذار است، تماشاگر را با دوراهی مرگ و حیات در برابر همسرش روبرو می نماید و همچنین خاتمه فیلم با آن همچنان باز خواهد ماند اما از آنجایی که زمینه بسیار قدرتمند از تشدید کشمکش ها میان ماهان و همسرش به حد احتمال رسیدن به چنین رخدادی یعنی احتمال خودکشی از پیش چیده نشده است و بدین ترتیب این تعلیق از قدرت دراماتیک خود می کاهد؛ لذا باور پذیری مخاطب در برابر اقدام بچگانه همسر ماهان بسیار کمرنگ خواهد شد.

منبع: فرادید

به "باورپذیری صفر در فیلم مردی بدون سایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورپذیری صفر در فیلم مردی بدون سایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید