تابوت های گلالک در موزه شوش رونمایی شدند

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، میراث آریا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، تابوت های گلالک در موزه شوش رونمایی شدند.

تابوت های گلالک در موزه شوش رونمایی شدند

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش اضافه نمود: محوطه باستانی گلالک در جنوب شهر شوشتر و در مجاورت شهر (محوطه باستانی دستووا) و بعلاوه بین دو رودخانه شطیط و گرگر واقع است.

بیژن حیدری زاده در ادامه با بیان اینکه محوطه گلالک در سال 1365 حین تسطیح اراضی کشاورزی کشف شد، گفت: کاوش این محوطه باستانی به وسیله دکتر مهدی رهبر انجام شد که فصل اول تا سوم آن در خلال سالهای 1365 تا 1367 و فصل چهارم آن نیز در سال 1377 انجام شد که در پی این کاوش ها، مجموعه ای از آرامگاه های حکام محلی خوزستان (الیماییدها) در دوره اشکانی کشف شد.

او گفت: این آرامگاه ها شامل پنج گور سردابه ای بود که در هریک تعدادی تابوت و اشیای تدفینی شامل ظروف سفالی و شیشه ای وجود داشت و یک سردیس نفیس از الهه میترا نیز از این گورها بدست آمد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش اضافه نمود: بعلت عدم تأسیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در آن موقع، سه تابوت از مجموعه تابوت ها در سال 1365 به شوش منتقل شدند که این تابوت ها طی سالهای 1370 تا 1375 به وسیله مجید مقدسیان، محمدعلی شهبازی و اینجانب بازسازی شدند.

او با بیان اینکه متأسفانه به علت عدم توجه کافی تابوت های یاد شده در سالهای گذشته آسیب دیده بودند، اضافه نمود: با شکل گیری پایگاه میراث جهانی شوش و ساماندهی مخازن اموال، بازسازی و ساماندهی این تابوت ها در دستور کار نهاده شد و اقدامات حفاظتی مجدد این تابوت ها به وسیله کارشناسان پایگاه میراث جهانی انجام و به منظور نمایش و نهاده شدن در موزه شوش آماده و اکنون پس از 25 سال، این تابوت ها برای اولین بار و به مناسبت هفته میراث فرهنگی رونمایی شدند.

حیدری زاده با اشاره به ساماندهی و ارتقای سطح کیفی و کمی موزه شوش نیز توضیح داد: طی دو سال گذشته با اعتباری نزدیک به 200 میلیون تومان، شرایط کالبدی موزه شوش ساماندهی و تغییرات محتوایی قابل توجهی در موزه داده شد که از آن جمله میتوان به تهیه و نصب نزدیک به 70 متر مربع تابلوهای محتوایی در مورد شهر باستانی شوش، اصلاح نمای غربی موزه و نیز انتقال چندین اثر سنگی نفیس از دوره های اشکانی و هخامنشی به درون موزه اشاره نمود.

او یادآور شد: انتقال تابوت های گلالک به موزه شوش نیز در راستای محتوای تازه موزه و تکمیل آن اجرا شده است.

منبع: همگردی

به "تابوت های گلالک در موزه شوش رونمایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابوت های گلالک در موزه شوش رونمایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید