خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، محققان طبق مدل های ریاضی و نجومی و آنالیز اطلاعات دهه های مختلف زمان تقریبی انفجار خورشید را پیش بینی نموده اند.

خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی به نقل از space، زندگی خورشید در فاز فعلی اش به عنوان توالی اصلی شناخته می گردد. در این مرحله همجوشی هسته ای هیدروژن به خورشید اجازه تابش انرژی را می دهد. بعلاوه فشار کافی برای جلوگیری از فروپاشی این ستاره را فراهم می نماید. بر اساس گفته های پائولا تستا اخترفیزیکدان رصدخانه کالج هاروارد خورشید کمی کمتر از 5 میلیارد سال برای بقا فرصت دارد. خورشید به نوعی یک ستاره میانسال به شمار میرود. به این معنا که عمر آن حدود 10 میلیارد سال یا بیشتر خواهد بود. پس از سوزاندن بیشتر حجم هیدروژن موجود در هسته، خورشید به ستاره بعدی خود منتقل خواهد شد. به گفته ناسا این مرحله 5 میلیارد سال آینده اتفاق می افتد. فراوری گرما به وسیله همجوشی هسته ای در خورشید متوقف و هسته آن ناپایدار و منقبض می گردد. با این حال، قسمت بیرونی خورشید حاوی هیدروژن منبسط و با سرد شدن به رنگ قرمز در خواهد آمد.

البته این خبر بدی برای حیات در سیاره زمین تا آن موقع به جای مانده خواهد بود. افزایش 10 درصدی درخشندگی خورشید، اقیانوس های زمین را طی 1 تا 1.5 میلیارد سال آینده تبخیر می نماید. طبق شواهد خورشید هلیوم به جامانده از همجوشی هیدروژن را با کربن و اکسیژن ادغام می نماید. در نهایت به هسته خود فرو ریخته و تبدیل به یک سحابی سیاره ای درخشان می گردد. پوسته درخشانی از پلاسمای داغ را در لایه های بیرونی خود به جای می گذارد. یک جرم ستاره ای فوق العاده متراکم و داغ به مقدار زمین که به عنوان کوتوله سفید شناخته می گردد. این سحابی تنها برای حدود 10 هزار سال قابل مشاهده خواهد بود.

بقایای خورشید پس از گذشت تریلیون ها سال جهت خنک سازی به یک جسم بدون تابش تبدیل می گردد. دانشمندان با استفاده از اطلاعات مختلف در خصوص ستارگان متنوع مدلی برای چگونگی تکامل ستارگان می سازند. این مدل به آن ها در تشخیص دقیق سن خورشید یاری خواهد نمود. با نگاهی به رادیواکتیو قدیمی ترین شهاب سنگ های شناخته شده ذسنی در حدود 4.6 تا 4.7 میلیارد سال تایید می گردد. این سحابی باعث پیدایش خورشید و اجسام سیاره ای در دنیا شده است.

بیشتر بخوانید

وبلاگ فناوری و تکنولوژی فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید