ظریف: برجام را نقض نکرده ایم

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که ایران به رغم افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم که به عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز معین شده در برجام منجر شده، تنها از حقوق خود ذیل برجام استفاده نموده و توافق هسته ای را نقض ننموده است.

ظریف: برجام را نقض نکرده ایم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فناوری و تکنولوژی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه طی پیغامی توئیتری ضمن ارجاع دادن مخاطبان به مفاد برجام روند استفاده ایران از حقوق خود در این توافق را تشریح کرد.

ظریف در این پیغام توئیتری نوشت: ما برجام را نقض ننموده ایم. پاراگراف 36 توافق نشان می دهد که چرا پس از خروج ایالات متحده، ما (راستا) پاراگراف 36 را به جریان انداختیم و آزمودیم. ما ضمن اعلام محفوظ بودن حقوق خود، به سه کشور اروپایی و چین و روسیه چند هفته وقت دادیم. ما پایان پس از 60 هفته دست به اقدام زدیم. به محض اینکه سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل نمایند، ما راستا را تغییر خواهیم داد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده هایشان، در بیانیه ای اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شد، به طرف های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقدام نمایند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از ظهر روز دوشنبه 10 تیرماه تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز مشخص شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید (UF6) و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) عبور نموده است.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اظهار داشت: ما می توانیم تأیید کنیم که دبیرکل یوکیا آمانو به شورای حکام اطلاع داده که آژانس عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز مشخص شده [در برجام] را تأیید نموده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ظریف: برجام را نقض نکرده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: برجام را نقض نکرده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید