معرفی انواع گیربکس های بازار، کدام گیربکس قابلیت بهتری دارد؟
به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، امروزه خودرو ها برحسب نوع کاربردی که دارند با انواع گیربکس های دستی و اتوماتیک عرضه می شوند. گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند. گیربکس AMT، اتوماتیک CVT، دوکلاچه DCT و اتوماتیک AT از جمله گیربکس های اتوماتیکی است که روی خودرو های امروزی استفاده می گردد.
به گزارش تجارت نیوز، گیربکس یک مجموعه در خودروست که وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به محور ها را برعهده دارد. به جهت رانندگی در انواع سرعت ها، ضریب دنده ای روی گیربکس قرار می گیرد تا راننده بتواند برحسب مقدار سرعتی که احتیاج دارد، دنده خود را انتخاب کند.
تعویض اتوماتیک دنده ها بدون احتیاج به کلاچ گیری و انجام حرکت اضافی به وسیله راننده، یکی از عمده ترین دلایلی محسوب می گردد که مصرف نمایندگان را به سمت خرید خودرو هایی با گیربکس اتوماتیک می کشاند. این احساس احتیاج خصوصا در ترافیک کلان شهر ها بیش تر احساس می گردد.
اما از سوی دیگر گیربکس های اتوماتیک معایبی نیز نسبت به مدل های دستی دارند. در این گزارش تصمیم داریم به معرفی هر دو نوع گیربکس ها بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را آنالیز کنیم.
گیربکس های دستی
این نوع از گیربکس ها دارای کلاچ گیری غیراتوماتیک هستند و برای انتقال قدرت پیشرانه به محورها، باید واسطه ای دخالت کند و مواقعی که احتیاج باشد، انتقال قدرت را قطع و وصل کند. گیربکس های دستی در اغلب خودرو های ایرانی به چشم می خورد.
در این نوع جعبه دنده ها، علاوه بر پدال گاز و ترمز، پدال دیگری به نام کلاچ زیر پا واقع شده است و راننده خودرو، ضریب دنده ای که برای رانندگی احتیاج دارد را به صورت دستی انتخاب می نماید.
گیربکس های اتوماتیک
این نوع گیربکس ها نیز کلاچ مختص به خودشان را دارند. اما تفاوتشان با گیربکس دستی، عدم احتیاج آن ها به دخالت راننده برای تعویض دنده ها است. به نوعی گیربکس اتوماتیک به صورت هوشمند تصمیم به افزایش و یا کاهش دنده ها می گیرد.
درنتیجه احتیاجی به تعبیه پدال اضافی در این خودرو ها نیست. البته تعویض دنده اتوماتیک به این معنی نیست که راننده به هیچ وجه نتواند ضریب دنده مورد احتیاج خود را انتخاب کند. بعضی از گیربکس های اتوماتیک این قابلیت را دارند تا در صورت احتیاج، راننده اقدام به تعویض دستی دنده ها کند که به آن تیپ ترونیک گفته می گردد.
انواع گیربکس های اتوماتیک
همان طور که اشاره شد، گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند. گیربکس AMT، اتوماتیک CVT، دوکلاچه DCT و اتوماتیک AT از جمله گیربکس های اتوماتیکی است که روی خودرو های امروزی استفاده می گردد.
گیربکس AMT
این نوع گیربکس ها شباهت بسیاری به مدل های دنده دستی دارند. در حقیقت تنها سیستم کلاچ گیری و تعویض دنده به صورت اتوماتیک است و در مابقی بخش ها تفاوت زیادی با گیربکس دستی ندارند.
گیربکس CVT
این نوع از گیربکس های اتوماتیک از دو قرقره مخروطی شکل و یک تسمه تشکیل شده است. با جلو و عقب شدن یکی از قرقره ها، تسمه بالا و پایین می گردد و ضریب انتقال قدرت را تغییر می دهد؛ بنابراین در گیربکس های CVT تغییر دنده ای به صورت مکانیکی انجام نمی گیرد.
گیربکس CVT تعویض دنده بسیار نرمی انجام می دهد، اما استهلاک نسبتا بالایی دارد و کندی خودرو های گیربکس CVT نسبت به دیگر گیربکس های اتوماتیک، بسیار مشهود است.
گیربکس دوکلاچه DCT
در گیربکس های دوکلاچه، یکی از کلاچ ها وظیفه تعویض دنده های فرد و دنده عقب را برعهده دارد و کلاچ دیگر وظیفه تعویض دنده های زوج. سیستم خنک کاری این نوع گیربکس ها به دو نوع تر و خشک تقسیم می گردد.
گیربکس های دوکلاچه خشک به وسیله گردش هوا خنک می شوند که معمولا در اثر استفاده زیاد، داغ می نمایند. اما نوع تر به یاری روغن خنک می گردد و درنتیجه استهلاک پایین تری دارند. البته به علت گردش روغن برای خنک کاری، اتلاف نیروی بیش تری نسبت به نمونه خشک دارند.
گیربکس اتوماتیک AT
گیربکس های AT نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک قدمت زیادی دارند، اما به علت عملکرد عالی، محبوب ترین گیربکس در میان مصرف نمایندگان محسوب می گردد.
این گیربکس تاخیر کم تر و هزینه تعمیر کم تری نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک دارد و جزو نقاط قوت این خودرو محسوب می گردد.
اما هزینه ساخت بالا و بیش ترین اتلاف انرژی در بین گیربکس های اتوماتیک، از بزرگ ترین نقاط ضعف گیربکس اتوماتیک AT است.
مقایسه گیربکس دنده ای و اتوماتیک
با وجود اینکه به سهولت استفاده از گیربکس های اتوماتیک در ابتدای گزارش اشاره کردیم، اما معایبی نسبت به گیربکس های دستی دارد که عدم توجه به این معایب تقریبا غیرممکن است.
یکی از ایراداتی که به گیربکس اتوماتیک می توان گرفت، مصرف بالای آن ها به علت پیچیدگی شان نسبت به گیربکس های دستی است. از دیگر ایرادات آن، تاخیر در تعویض دنده هاست و اگر بخواهیم شتاب صفر تا صد دو خودرو مانند هم، با گیربکس دنده ای و اتوماتیک را مقایسه کنیم، گیربکس دنده ای شتاب بالاتری خواهد داشت.
منبع: فرارو