گیرافتادن خریداران کودک هنگام اخذ شناسنامه ، ورود بهزیستی به آگهی های خرید و فروش بچه ها

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به موضوع خرید و فروش نوزادان گفت: این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. در این موارد هم خریدار و هم فروشنده هر دو مجرم هستند و ممکن است جرم آنها حکم قاچاق کودک را هم داشته باشد.

گیرافتادن خریداران کودک هنگام اخذ شناسنامه ، ورود بهزیستی به آگهی های خرید و فروش بچه ها

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، حبیب الله مسعودی فرید در جمع وبلاگ فناوری و تکنولوژی با بیان اینکه موضوع فرزندخواندگی در همه جای جهان از موضوعات بسیار حایز اهمیت است و همه دولت ها نظارت خاص و ویژه و قوانین سختی در مورد آن دارند، اضافه کرد: همچنین دولت ها در مورد اینکه کودک در کنار چه خانواده ای قرار می گیرد نظارت داشته و حتی بعد از واگذاری کودک هم نظارت خود را ادامه می دهند.

وی ادامه داد: دلیل مساله این است که وقتی کودک وارد خانواده ای می گردد، خانواده مذکور باید صلاحیت لازم را از همه لحاظ از جمله سلامت اخلاقی، روانی، توانایی نگهداری، عدم سوء سابقه و اعتیاد به مواد مخدر و محرک و داشتن تمکن اقتصادی برای نگهداری از کودک داشته باشد.

واگذاری سالانه حدود 2000 فرزند به عنوان فرزندخوانده

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه قانون سال 92 مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون سال 53 مترقی تر است، اظهار کرد: چراکه قانون مذکور امکان فرزندخواندگی را بیشتر نموده و آمار و ارقام بهزیستی هم این موضوع را نشان می دهد، به طوری که حداقل هرسال بین 20 تا 30 درصد افزایش میزان بچه هایی که به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند را داشته ایم. الان هم سالانه نزدیک 1700 تا 2000 نفر به خانواده های مختلف سپرده می شوند.

مسعودی فرید در مورد این قانون شرح داد: در قانون سال 92 که در مجلس و آیین نامه های آن نیز در سال 94 به تصویب هیئت دولت رسید، خانواده هایی که حتی فرزند دارند نیز می توانند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند یا اگر کودکی پدر و مادر داشته باشد اما عدم صلاحیت والدین برای قاضی احراز گردد می توانند با اعلام حکم سلب حضانت کودک را به عنوان فرزندخوانده به خانواده دیگری بدهند.

استقبال مردم از پذیرفتن فرزندخواندگی بچه ها دارای بیماری خاص

وی با بیان اینکه در قانون قبلی فقط کودک با سن زیر 12 سال می توانست به فرزندخواندگی پذیرفته گردد، توضیح داد: اما در قانون جدید تا 16 سالگی این امکان وجود دارد. استقبال مردم از این موضوع نیز زیاد بوده به طوریکه طی سال گذشته نزدیک 160 کودک دارای بیماری خاص را به فرزندخواندگی قبول کردند. همچنین 130 کودک دختر نیز زنان مجرد بالای زیر به فرزندخواندگی پذیرفتند.

پیگیری قانونی خرید و فروش بچه ها

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اخیرا مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد مطرح می گردد که باید گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. هم کسی که خریدار و هم کسی که فروشنده است هر دو مجرم هستند و ممکن است حکم قاچاق کودک هم داشته باشد.

مسعودی فرید با بیان اینکه جلسات متعددی با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی برگزار کردیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می فروشند یا می خرند انجام گردد، توضیح داد: نکته دیگر هم این است که فرایند فرزندخواندگی باید فرآیندی تعیین باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می نمایند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند.

وی در ادامه به مطالعه تطبیقی با بیش از 10 کشور جهان از سوی بهزیستی در مورد فرایند فرزندخواندگی اشاره نمود و گفت: براساس این مطالعه متوجه شدیم در بسیاری از کشورها مقررات سختگیرانه تری نسبت به فرزندخواندگی وجود دارد. برای مثل در برخی کشورها حتی آنالیز می گردد که آیا خانواده اقتصادیات هایش را به موقع داده است یا نه؟ ، آیا اینکه خانواده قانون گریز یا قانون پذیری است؟ این موارد در کنار صلاحیت های اولیه مانند شغل و صلاحیت و... در این کشورها آنالیز می گردد و حتی نظارتهای بعد از فرزندخواندگی بسیار سختگیرانه است تا در موارد لازم کودک را پس بگیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشوردرباره اینکه چرا بیشتر نظارت ها بعد از فرزندخواندگی انجام می گردد نیز شرح داد: دلیل این موضوع این است که اگر کودکی را با بی توجهی به یک خانواده بدهیم آسیب روحی به کودک وارد می گردد که لطمات پایداری دارد.

ورود بهزیستی به آگهی و تبلیغات خرید و فروش کودک

گیرافتادن خریدار کودک هنگام اخذ شناسنامه

مسعودی فرید در ادامه با اشاره به اینکه بنابراین اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس می گیرد، چراکه بسیاری مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می دهد، هشدا داد: این افراد اگر واسطه باشند جرم آنها چندین برابر است چون نمونه شاخص قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی دیده شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. برخی از افراد اقدام به این کار می نمایند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آنها را شناسایی نموده و برخورد می نماید.

مسعودی فرید ادامه داد: از همه شهفرایندان می خواهیم تا اگر با موردی از فروش کودک و نوزاد رو به رو شدند به سرعت آن را به قوه قضاییه و محاکم انتظامی گزارش دهند. همچنین در صورت اطلاع بهزیستی همکاران ما پیگیری خواهند کرد.

راه اندازی سامانه فرزندخواندگی برای طی شدن فرایند فرزندخواندگی

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد شفافیت در حوزه فرزندخواندگی و دسترسی آسانتر مردم و قابل رهگیری و نظارت شدن پفراینده ها سامانه فرزندخواندگی راه اندازی شده است، اظهار کرد: هرکسی که در این سامانه ثبت نام کند از قوانین اطلاع کامل پیدا نموده و باید آن را اعلام کند. دوم اینکه فرد می داند در این فرایند باید چه قدر حدودا صبر کند تا نوبت به وی برسد، چراکه وقتی ثبت نام نهایی انجام گردد جای فرد در صف تعیین شده و ابهامات در این خصوص از بین می رود تا اعتماد بیشتری بین مردم انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گیرافتادن خریداران کودک هنگام اخذ شناسنامه ، ورود بهزیستی به آگهی های خرید و فروش بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیرافتادن خریداران کودک هنگام اخذ شناسنامه ، ورود بهزیستی به آگهی های خرید و فروش بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید