قصۀ داده ها: گزارش های تخصصی از کسب وکارهای آنلاین چه کمکی به رشد اقتصاد دیجیتال در ایران می نماید؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، به نقل از اندیشه پویا، شماره 75؛ با انتشار گزارش تفصیلی فعالیت خبرنگاران در سال 1399 درمی یابیم که بیش از 4 و نیم میلیون تنوع کالایی به وسیله جامعه ای فراتر از 150 هزار کسب وکار در این پلتفرم عرضه می گردد و بیش از 30 میلیون بار در ماه از این پلتفرم بازدید می گردد و در حال حاضر 8200 کارمند به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت اند. این ها فقط بخش کوچکی از آماری است که این گزارش پیش روی ما قرار می دهد. این گزارش بعلاوه نشان می دهد که خبرنگاران توانسته در سال کرونازده 1399 کماکان رشد خود را حفظ کند. شفافیت هدف اصلی ارائۀ این گزارش است که می تواند الگویی برای سایر کسب وکارها باشد و به توسعه فناوری کسب وکارهای آنلاین در ایران یاری کند. آنچه می خوانید گزارشی است برآمده از بعضی آمارها و اطلاعات که در این گزارش تفصیلی آمده است و می تواند منبع درخور توجهی برای آنالیز های جامعه شناختی و سیاست گذاری و راهنمایی منابع انسانی باشد.

قصۀ داده ها: گزارش های تخصصی از کسب وکارهای آنلاین چه کمکی به رشد اقتصاد دیجیتال در ایران می نماید؟

گروهی با موضوع تجارت الکترونیک

در گزارش سال 1399 وبلاگ فناوری و تکنولوژی، گروه وبلاگ فناوری و تکنولوژی به صورت مبسوط معرفی و شرح داده شده است. بر اساس این گزارش اکنون بیش از 10 عضو در گروه وبلاگ فناوری و تکنولوژی با ارائه خدمات گوناگون فعال هستند و آنچه همه آنها را دور هم گرد آورده اشتراک در تجارت الکترونیک است. وبلاگ فناوری و تکنولوژی پلتفرمی ایرانی در زمینه خرید و فروش آنلاین است که خدمات خود را در اختیار همه مردم ایران از سراسر کشور قرار می دهد؛ از شهرهای عظیم تا دورافتاد ه ترین روستاها، از هرکسی که برای خرید آنلاین، کالایی را جستجو می نماید تا هر فروشنده بالقوه ای که کالایی برای عرضه دارد. سهم قابل توجه گروه وبلاگ فناوری و تکنولوژی از تجارت الکترونیک کشور، گستردگی فروش، تنوع بیش از 4ونیم میلیون کالا، مشارکت بیش از 150 هزار کسب وکار ایرانی و بعلاوه بیش از 30 میلیون بازدیدنماینده ماهانه از وب سایت و اپلیکیشن وبلاگ فناوری و تکنولوژی باعث می گردد که این گزارش گزیده گویایی از شرایط تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور باشد.

ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم خرده فروشی آنلاین در ایران

دامنة عملکرد تجارت الکترونیک در ایران روز به روز توسعه می یابد اما بر اساس گزارش سال 99 وبلاگ فناوری و تکنولوژی فروشگاه های اینترنتی (49 هزار و 846 فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی در ایران) و خرده فروشی بر بستر شبکه های اجتماعی تنها 3.2 درصد از کل پتانسیل این کیک را در اختیار دارند. با این حال، سهم خرده فروشی آنلاین در سال 99 با رشد 60 درصدی همراه بوده است. بعلاوه در این گزارش به ظرفیت های اقتصاد دیجیتال پرداخته شده است. فرایند افزایشی تعداد کاربران ایرانی اینترنت (94 میلیون) و تعداد تراکنش های خرید اینترنتی کالا و خدمات (1 میلیون و 578 هزار) در سال 99 نسبت به سال های گذشته نشان می دهد که ظرفیت اقتصاد دیجیتال در ایران، تا چه مقدار از ظرفیت رشد و توسعه برخوردار است.

مشارکت کاربران در پایش قیمت ها و نقد و آنالیز کالاها

تمرکز وبلاگ فناوری و تکنولوژی بر ایجاد هم افزایی میان کاربران، نمود خود را در برقراری امکان مشارکت در پایش قیمت ها و هم ثبت نظر به ازای هر کالا نشان می دهد. برای همه کالاها در وبلاگ فناوری و تکنولوژی بخشی با اسم پیشنهاد قیمت مناسب تر وجود دارد. کاربران در صورت مشاهده کالا با قیمت مناسب تر می توانند با بازخوردهای خود، در پایش قیمت ها و نظارت بر فروشندگان مارکت پِلیس وبلاگ فناوری و تکنولوژی به ما یاری نمایند. در سال 99 بیش از 530 هزار پیشنهاد برای قیمت مناسب تر به وسیله کاربران گزارش شد که 20 درصد دارای اطلاعات کامل و قابل آنالیز بودند و 12.5درصد گزارش ها منجر به ویرایش قیمت شد. بعلاوه محتوای فراوری شده به وسیله کاربران یکی از ابزارهای مهم وبلاگ فناوری و تکنولوژی است که به کاربران دیگر یاری می نماید با آنالیز تجربه مشتریان قبلی انتخاب بهتری داشته باشند. علاوه بر بر امکان ثبت نقد و نظر در قالب متن، عکس و فیلم، کاربران می توانند سؤال های خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح نمایند و جواب ابهام ها و پرسش های خود را دریافت نمایند. یکی از دستاوردهای سال 99 آنالیز اتوماتیک نظرات با استفاده از هوش مصنوعی است. اکنون حدود 75 درصد از نظرات کاربران با قدرت یادگیری ماشین تأیید یا رد می گردد. با این حال برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی و جلوگیری از خطاهای این سامانه، تیم انسانی در این بخش همچنان به نظارت خود ادامه می دهد.

مارکت پِلِیس، یاری به ایجاد بازار رقابتی کامل

وبلاگ فناوری و تکنولوژی در بخش مارکت پِلِیس به اسم یک پلتفرم دو سویه در کوشش است تا بازار فروش آنلاین را به یک بازار کاماً رقابتی برای رشد تمامی کسب وکارهای فعال تبدیل کند. با استفاده از ابزارهایی مانند جعبه خرید (Buy box) و نمودار قیمت، فروشندگان به قیمت گذاری عادلانه ترغیب می شوند. جعبه خرید یکی از اولین و مهم ترین بخش هایی است که کاربران در ابتدای جست وجوی کالا با آن روبرو می شوند و دکمه پیشفرض افزودن به سبد خرید است. جعبه خرید برترین گزینه برای خرید را به مشتریان پیشنهاد می دهد و نشان دهنده نمره عملکرد فروشنده و منصفانه ترین قیمت عرضه شده از بین دیگر فروشندگانی است که کالا را عرضه می نمایند. کاربران در صورت احتیاج می توانند در فهرست فروشندگان کالا، عملکرد، قیمت و سایر اطلاعات تمامی تأمین نمایندگان کالای مورد نظر را مشاهده نمایند.

خانه کسب وکارهای ایرانی

در گزارش سال 99 وبلاگ فناوری و تکنولوژی بار دیگر مفهوم مارکت پِلِیس یا بازارگاه (Marketplace) شرح داده شده است. این موضوع نشان دهنده احتیاج بازار و مخاطبان برای تکرار این مفهوم است؛ یک پلتفرم دوسویه مارکت پلیس، امکان خرید از چند ده هزار تأمین نماینده متفاوت را برای مشتریان فراهم می نماید. در مارکت پِلِیس وبلاگ فناوری و تکنولوژی بیش از 150 هزار فروشنده برای عرضه محصولات خود گرد هم آمده اند و با یکدیگر رقابت می نمایند و خریداران می توانند با آنالیز محصولات آن ها آنچه را که احتیاج دارند تهیه نمایند. در وبلاگ فناوری و تکنولوژی فروشنده می تواند کالاهای خود را به بازار 80 میلیون نفری کشور عرضه کند و محصولات خود را در معرض دید میلیون ها مشتری قرار دهد. کاربران هم به طیف وسیعی از محصولات و قیمت های رقابتی دسترسی دارند و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و به اصطلاح با دست بازتری تکمیل می نمایند. وبلاگ فناوری و تکنولوژی با توسعه پلتفرم مارکت پِلِیس خود در سال 95 برای خدمت رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تأمین نمایندگان و فراورینمایندگان، بدون دغدغه های فنی و زیرساختی، کالاهای خود را عرضه نمایند و به این ترتیب به پایگاه کاربران وبلاگ فناوری و تکنولوژی و شبکه گسترده و ملی توزیع وبلاگ فناوری و تکنولوژی دسترسی داشته باشند. وبلاگ فناوری و تکنولوژی برندی ملّی است و حمایت از کسب وکارهای ایرانی را مهمترین مسئولیت اجتماعی خود می داند. پلتفرم مارکت پِلِیس وبلاگ فناوری و تکنولوژی فراورینماینده، صنعتگر، هنرمند و کسب وکارها را به بازاری به وسعت سراسر ایران متصل می نماید و تمامی سرویس های لجستیکی، انبارداری، پرداخت، بسته بندی، بازاریابی، فراوری محتوا، بینش بازار و خدمات را به آنها ارائه می دهد. آرمان وبلاگ فناوری و تکنولوژی این است که فراورینماینده ایرانی دغدغه ای جز فراوری و عرضه نداشته باشد.

اهمیت کالاها و برندهای ایرانی

برقراری عدالت اجتماعی و حمایت از کسب وکارهای ایرانی، رسالت وبلاگ فناوری و تکنولوژی در فراهم سازی بستر مارکت پلیس است. کوشش های وبلاگ فناوری و تکنولوژی در این راستا، اکنون خود را به صورت حضور بیش از 150 هزار کسب وکار نشان داده است. در گزارش سال 99 وبلاگ فناوری و تکنولوژی آمده است که حدود 78 درصد از فروش تعدادی وبلاگ فناوری و تکنولوژی متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. تعداد برندهای ایرانی حاضر در پلتفرم وبلاگ فناوری و تکنولوژی در سال 99 با رشد 145 درصدی نسبت به سال 98 اکنون به 6156 برند ایرانی رسیده است. اهمیت برندهای ایرانی برای وبلاگ فناوری و تکنولوژی به مقدار ای است که در عظیمترین کمپین محیطی تهران در سال 99 (جشنواره برترین با هم) وبلاگ فناوری و تکنولوژی توانست با استفاده از ظرفیت حداکثری فضاهای تبلیغاتی شهر، به بیشتر دیده شدن برندها، تشویق دیگر کسب وکارهای فعال در حوزه خرده فروشی، هم افزایی بازاریابی در فضاهای آفلاین و آنلاین و افزایش ظرفیت بهره گیری از اقتصاد دیجیتال یاری کند.

از همدلی در روزهای کرونا تا کارآفرینی بومی

کرونا برای وبلاگ فناوری و تکنولوژی هم پفراینده ویژه سال 99 بود. بخش پایانی گزارش سال وبلاگ فناوری و تکنولوژی به اهمیت کرونا و نقش آن در بر هم زدن نظم و برنامه های قابل پیش بینی این پلتفرم تجارت الکترونیک پرداخته است. پیوستن به پویش ایران همدل و اهدای بسته های حمایتی به کادر درمان، اهدای تبلت به بیماران قرنطینة کرونایی و خانواده هایشان و هم حذف کمیسیون برای هزار کسب وکار آسیب دیده در طول دروان کرونا اقداماتی بود که وبلاگ فناوری و تکنولوژی در راستای مسئولیت اجتماعی سازمانی خود انجام داد. به رغم فشارهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر مخرب آن بر بازار، به نظر می رسد کوشش وبلاگ فناوری و تکنولوژی برای شروع به کار طرح کارآفرینی بومی و محلی، نقطه عطف مثبت و هوشمندانه ای در آشفته بازار کسب وکارهای ایران بوده است. بر اساس گزارش سال 99 وبلاگ فناوری و تکنولوژی این پروژه چشم اندازی بلندمدت برای دعوت از تمامی فروشندگان بالقوه محصولات بومی و اصیل و هم مشتریان برای استقبال از این محصولات دارد و کوشش برای محرومیت زدایی، تسهیل اشتغال زایی و ایجاد جریان درآمدی پایدار در منطقه ها کمتر پیشرفته روستایی به وسیله توسعه تجارت الکترونیک را به اسم اهداف خود دنبال می نمایند. برندسازی برای کسب وکارهای ایرانی دغدغه وبلاگ فناوری و تکنولوژی به اسم پلتفرم مارکت پلیس پیشگام ایران است. روایت داستان موفقیت کارآفرینان ایرانی به روال سال 98 در سال 99 هم با فراوری 50 ویدیو ادامه یافت. وبلاگ فناوری و تکنولوژی امیدوار است که این اقدام، مشوقی باشد برای پیوستن سایر کسب وکارها به جهت خلق ارزش در فضای تجارت الکترونیک ایران. (به این موضوع در شمارة 71 اندیشه پویا با اسم عدالت خواهی در بازار آزاد پرداخته شده است.)

داده ها روایت می نمایند: آنچه از گزارش های تخصصی وبلاگ فناوری و تکنولوژی باید بدانید

ارائه گزارش و قصه پردازی با داده ها (Storytelling with Data) رویکردی ست که گروه وبلاگ فناوری و تکنولوژی در راستای ارزش های محوری خود، از سال 98 در پیش گرفته است. این جهت پس از گزارش نیم سال 98 و هم گزارش سالانه 98 از سوی وبلاگ فناوری و تکنولوژی با تهیه و تدوین گزارش سرمایه های انسانی وبلاگ فناوری و تکنولوژی، گزارش دیجی پی و به تازگی گزارش فیدیبو ادامه یافت.

: رشد سریع (25 برابری) وبلاگ فناوری و تکنولوژی و تبدیل شدن از یک استارتاپ به یک سازمان 8200 نفره داستانی مجذوب کننده و آموزنده دارد که به همت تیم منابع انسانی وبلاگ فناوری و تکنولوژی در زمستان 99 در قالب یک گزارش تدوین و منتشر شد. اتفاقی که نه تنها از منظر شفافیت این نهاد در بازار آزاد جالب توجه بود، بلکه می توانست نشان دهد مدل مدیریت منابع انسانی در بازارهای ایران چه رشدی پیدا نموده و چه اتفاقی برای آن افتاده است. اگر بپذیریم که کارآمدی حکمرانی در بنگاه های خصوصی می تواند در بلندمدت به کارآمدی نهادهای عمومی جامعه هم تسری پیدا کند، گزارش سرمایه های انسانی وبلاگ فناوری و تکنولوژی می تواند ما را به آینده امیدوار سازد. این موضوع با اسم مغز سازمان، جذب نخبگان؛ چگونه می توان نگاه متفاوتی به مدیریت منابع انسانی داشت؟ در شماره 72 اندیشه پویا آنالیز شده است.

؛ پلتفرم هوشمند فناوری اقتصادی: خدمات دیجی پی به اسم عضو فینتکی گروه وبلاگ فناوری و تکنولوژی برای اولین بار و پس از دو سال فعالیت در اسفند ماه 99 در قالب گزارشی رسمی و عمومی منتشر شد. ارائه دید جامع نسبت به شرایط فعالیت ها، علاقه مندی ها و الگوهای رفتاری اقتصادی کاربران در داخل کشور هدف دیجی پی از ارائه این گزارش بوده است.

: رشد و توسعة زنجیره ارزش در تجارت الکترونیک و بعلاوه مسئولیت های فرهنگی وبلاگ فناوری و تکنولوژی در بازار الکترونیک ایران، به توسعه فیدیبو به اسم پلتفرم محتوای دیجیتال یاری کرد. فیدیبو که اکنون عضوی از گروه وبلاگ فناوری و تکنولوژیست پس از چهار سال فعالیت، گزارش عملکرد خود در سال 99 را برای اولین بار منتشر کرد. 100 هزار اسم محتوا و همکاری با 1180 ناشر بخشی از آمار جالب توجه فیدیبو در این گزارش هستند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "قصۀ داده ها: گزارش های تخصصی از کسب وکارهای آنلاین چه کمکی به رشد اقتصاد دیجیتال در ایران می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصۀ داده ها: گزارش های تخصصی از کسب وکارهای آنلاین چه کمکی به رشد اقتصاد دیجیتال در ایران می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید