از لانگیربین، شهر فصل های تاریک و روشن چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، شهر لانگیربین | Longyearbyen در نروژ

در کشور نروژ شهری به نام لانگیربین وجود دارد که به عنوان شمالی ترین شهر کره زمین شناخته شده و در مجمع الجزایر سوالبارد (the Svalbard archipelago) قرار گرفته است . شهر لانگیربین در این مجموعه با 2100 ساکن از بیش از 50 کشور دنیا در مرکز جزایر واقع شده است. این شهر به یاری دوست داران طبیعت آباد شده است. این افراد زندگی در نزدیکی این منطقه را تحت شرایط سخت آب و هوای و خطراتی که از طبیعت وحشی قطبی بغل گوششان آن ها را تحدید می نماید انتخاب نموده اند. برای شناخت بیشتر شهری که طبیعت وحشی قطبی از آن شروع می گردد با خبرنگاران همراه باشید.

از لانگیربین، شهر فصل های تاریک و روشن چه می دانید؟

شهری کاملا متفاوت

ممکن است کلان شهر خواندن لانگیربین بزرگ نمایی به نظر برسد اما به خاطر سرزندگی شهر و مردم خون گرم ساکن در آن دقیقا چنین حسی به آدم می دهد. ظاهر این شهر کوچک ممکن است به خاطر صنعتی بودن حومه اش مقداری ضمخت به نظر برسد. اما معروفیت شهر لانگیربین به مهمان نوازی و آسایشش است. بیشتر افراد از زندگی در این شهر لذت می برند و در مدت کوتاهی خود را متعلق به آن می دانند. خیلی ها به وسیله حشره های قطبی گزیده شده اند اما همواره از رفتن به جنوب خود داری می نمایند. یکی از جملاتی که هر روز در شهر می شنوید این است: من فقط برای یک سال زندگی در این شهر برنامه ریزی نموده بودم اما سال هاست که در این جا زندگی می کنم. به هر حال اغلب آن ها به خاطر کار به این شهر می آیند نه به عنوان شهری که تمام عمر خود را در آن سپری نمایند. به طور میانگین ساکنین این شهر تنها 7 سال در آن سکونت خواهند داشت.

عجایب شهر لانگیربین

در این شهر چندین جاده متفاوت و مجزا برای حرکت ماشین های مخصوص حرکت روی برف وجود دارد. در این جا تنها یک خوار و بار فروشی وجود دارد. مردم به زندگی در کنار گوزن های شمالی خو گرفته اند. هنوز هم مردم هنگام ورود به هتل ها و رستوران ها کفش خود را در می آورند. (این سنت از روزهای گذشته که معادن ذغال سنگ فعال بود و غبارش فراگیر به جای مانده است). خیابان های این شهر به جای نام شماره دارند. دانشگاهی با 300 دانشجو در شهر فعال است که به تمامشان استفاده از سلاح گرم آموزش داده می گردد. تماشای شنای وال ها برای مردم هنگامی که در حال استراحت به پنجره لم داده اند امری عادی است. در مواقعی که خورشید طلوع نمی کند مردم از کلاه های چراغ دار استفاده می نمایند. و هنگامی که از خانه خارج می شوند با پایکوبی نور های شمالی در آسمان روبرو می شوند.

اما عجایب این شهر تمامی ندارد. در این شهر گورستانی وجود ندارد، چرا که دفن کردن اموات در این شهر ممنوع است. پایین بودن دما که موجب جلوگیری از تجزیه اجساد می گردد علت وضع این قانون است. از دیگر عجایبش ممنوعیت نگهداری از گربه هاست. در این شهر پرنده های نادری زندگی می نمایند که ممکن است به وسیله گربه ها شکار شوند به همین علت ورود گربه به شهر ممنوع شده است.

ساکنین شهر لانگیربین

ساکنین این شهر بر خلاف ناظرین که فکر می نمایند زندگیشان خیلی عجیب و غریب است از نظر خودشان زندگی نرمالی را می گذرانند. خرس های قطبی همواره در نزدیکی هستند بنابر این هرگاه کسی تصمیم می گیرد از حومه شهر خارج گردد باید اسلحه مناسب همراه داشته باشد. آب و هوا نیز سخت و طاقت فرسا است به طوری که هیچ گاه دما بیش از 6 درجه نمی گردد. بعلاوه 3 ماه از سال خورشید طلوع نمی کند این چالش بین شب و روز برای برخی افراد هیجان انگیز و برخی دیگر غیر قابل تحمل است. یکی ار کارهای هیجان انگیز در این شهر سورتمه سواری است، سورتمه هایی که به وسیله سگ ها(هاسکی) کشیده می شوند و شما را به غارهای یخی می برند.

زندگی در شهر لانگیربین

این شهر در کنار ساحل واقع شده است که به وسیله کوه های و یخچال های طبیعی پوشیده شده است. در این شهر تنها 40 کیلومتر جاده وجود دارد. زندگی دراین شهر به خاطر معادن ذغال سنگی که در کوه های وجود دارد ادامه دارد. این شهر در قرن گذشته به خاطر صنعت معدن ساخته شد و تا سال 1990 فرقی با سایر شهر های معدنی نداشت اما پس از آن کسب و کارهای دیگر نیز در شهر رونق یافت. هرچند هنوز معدن بزرگ ترین صنعت این شهر است اما با کاهش قیمت ذغال سنگ در سال های گذشت ابعاد آن کاهش چشم گیری داشته است. از سال 1990 جهانگردی قدم به قدم در حال تبدیل شدن به صنعت اول این شهر است. در سال 2016، 115000 جهانگرد از شهر بازدید کردند که 35000 نفر از آنان با کشتی کروز ار فراز دریاها آمده بودند.

فصل های شهر لانگیربین

ساکنینش بر این عقیده هستند که هر یک از فصل ها جذابیت های خود را دارند. یک سری از افراد نورهای قطبی زمستان را ترجیح می دهند و یک سری دیگر فصل روشن و آفتابی را هنگامی که خورشید نیمه شب قطبی در نامان می دخشد تحسین می نمایند.

در هنگام نورهای قطبی زمستان 4 ماه آسمان تاریک است. دو ماه و نیم تارکی کامل است و هیچ تفاوتی میان شب و روز مشاهده نمی گردد. شفق قطبی معروف در هنگام گرگ و میش آغاز شده و در حالی که خورشید در افق است اشعه های زیبای آبی و قرمز را به آسمان قطبی می فرستد.

این تفاوت بزرگ فصل ها زندگی روزمره مردم شهر لانگیربین را به کنترل خود در آورده است. هنگامی که روز طولانی تر است زمان بیشتری را در خارج از خانه هایشان سپری می نمایند. اما در زمستان زندگی کاملا فرق دارد و مردم زمانشان را در فستیوال ها، کنسرت ها، وقایع ورزشی و یا یکی از رستوران های شهر می گذرانند. کوهنوردی با کلاه های چراغ دار و شرکت در رژه همراه با مشعل از دیگر سنت های مردم در فصل تاریک است.

منبع: visitsvalbard.com

منبع: الی گشت

به "از لانگیربین، شهر فصل های تاریک و روشن چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از لانگیربین، شهر فصل های تاریک و روشن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید