دیسپچر هواپیما کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، دیسپچر | Dispatcher

باور کنید یا نه، مراحل چک این های ایمنی و اقدام برای انجام پرواز قبل از این که هواپیما از روی باند بلند گردد و آماده رفتن گردد؛ یکی از حیاتی ترین و سخت ترین مراحل پرواز است و اگر به درستی مراحل مختلف و آنالیز ها بر روی آن صورت نگیرد، اگر پرواز هم خوب باشد و خلبان هم بسیار با تجربه، با این حال باز هم احتمال وقوع اتفاقی تلخ و ناگوار بسیار زیاد است مگر این که شانس تمامی مسافران پرواز دست به دست هم دهد تا اتفاقی در نهایت نیفتد. از این توصیفات که بگذریم، می خواهیم امروز در این مطلب به شما بگوییم که دیسپچ (Dispatch) کیست و دیسپچر (Dispatcher) دقیقا شامل چه وظایفی می گردد. در ادامه این مطلب با ما در خبرنگاران برای آنالیز و شناخت دیسپچر همراه باشید.

دیسپچر هواپیما کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

دیسپچ چیست؟

دیسپچ به مراحل اعزام و آماده سازی یک پرواز گفته می گردد که دقیقا همراه با رعایت دقیق مقررات و قوانین فنی و ایمنی به همراه رعایت کلیه نکات سازمان های بین المللی برای پرواز است.

یکی از نکات جالبی که درباره کار در واحد دیسپچ و دیسپچ کاران جود دارد این است که با وجود تمام فعالیت هایی که برای این رشته و کار در هواپیماها تعریف شده است اما، به قطعیت می توان گفت که هر روز کار و نکته ای نو در قسمت دیسپچ وجود دارد و هر روز آن، شبیه به روز دیگر نیست.

علت آن هم این است که بیشتر کار در این واحد به مسائل غیر قابل پیش بینی سر و کار دارد و کسی که این وظیفه را بر عهده می گیرد باید همیشه آماده مسئله ای تازه باشد و از این رو باید دارای علم و تجربه زیادی در این امر باشد.

از جمله وظایفی را که واحد دیسپچ دارد این است که واحد دیسپچ تمام اطلاعاتی که لازم است تا یک هواپیما از روی زمین بلند گردد را جمع آوری کرده و تفکیک می نماید و در واقع همه اطلاعاتی را که هر خلبان برای انجام پرواز احتیاج دارد؛ دیسپچر پرواز در اختیارش قرار می دهد. با این حال این واحد تمام مراحل پروازی را لحظه به لحظه از زمانی که یک هواپیما از روی زمین بلند می گردد و در مقصد بر روی زمین بنشیند دنبال می نماید.

دیسپچر در حین پرواز هم پس از این که هواپیما به ارتفاع خاصی رسید و پس از تماس خلبان با دیسپچر و اعلام شرایط پرواز و اطلاع از هوای مقصد دیسپچ همچنان آن پرواز را تا رسیدن به مقصد و انجام پرواز ایمن پیگیری کرده و شرایط هواپیما را تا پارک کامل دنبال می نماید.

در واقع از قبل تا بعد از پرواز همه عملیات مهم پروازی بر اساس ضوابط قانونی و مندرج در کتاب هواپیمایی کشوری در کتاب Operation Manual شرکت مربوطه مورد ملاحظه قرار می گیرد.

دیسپچ چگونه کار می نماید؟

در ابتدای هر پروازی، اولین کاری که در دیسپچ انجام می گردد این است که افرادی که این وظیفه را بر عهده دارند، با توجه به برنامه ای که از واحد عملیاتی خود دریافت کرده اند، طرح پروازی را که می خواهد انجام بگیرد را تهیه نمایند. آیا دستگاه های ناوبری به درستی کار می نمایند؟

جهت پرواز محدودیتی برای انجام پرواز در آن ساعت و در آن روز خاص نداشته ندارد؟ تمامی اعضای فنی هواپیما به درستی کار می نمایند؟ … و بسیاری از سوالات دیگر که چالش های بسیار مهمی را برای یک دیسپچر به وجود می آورد.

گاهی ممکن است که برخی از جهتها دارای مشکل شده و به دلایلی بسته شده باشند که در این حالت، دیسپچر پرواز جهت پرواز را تغیر خواهد داد و یا این که پس از آماده شدن طرح پرواز که تمام اطلاعات پروازی شامل ارتفاع پرواز، جهت پرواز، میزان سوخت، … و بسیاری از عوامل دیگر است را در فرم مخصوص می نویسند و در ARO یا Air Traffic Services Reporting Office می نویسند.

ARO پس از گرفتن دفتر پرواز که به وسیله واحد مخابرات صورت می گیرد، طرح را به مرکز کنترل، برج مراقبت و فرودگاه مبدا و مقصد و فرودگاه کمکی ارسال می نماید.

بر طبق مقرراتی که در کتاب مقررات دیسپچ نوشته شده است، از جمله این مدارک مهم، شامل اطلاعیه های هوانوردی مربوط به دستگاه های ناوبری، شرایط فرودگاه ها و یا هرگونه اطلاعاتی که خلبان جهت ایمنی پرواز احتیاج دارد در نهایت می باشد.

یک دیسپچر پرواز به صورت آنلاین اطلاعیه های مخصوص پرواز را جمع آوری می نماید و در نهایت فرم عملیاتی پرواز (Operational Flight Plan) را تهیه می نماید. بعد از این مرحله و پس از ارسال آن ها به وسیله دیسپچر پرواز امضا می گردد و پس از اصلاح و تایید نهایی آن را به خلبان پرواز تحویل می دهد.

مقررات ویژه دیسپچ

همانطور که در ابتدا گفتیم یک دیسپچر باید علم کامل و تجربه خوبی را برای انجام این کار و قبول مسئولیت های آن داشته باشد. باید در این راه درس های تخصصی بسیاری را در دوره آموزشی خود بگذراند و علاوه بر آن همیشه اطلاعات خود را به روز نگه می دارد.

حساسیت این واحد و مسئولیت بسیار مهم یک دیسپچر در تمامی پروازها در ایمنی یک پرواز؛ عملا حق انجام عمل اشتباه را از آن ها سلب می نماید و با این که کار در صنعت حمل و نقل هوایی مجموعه ای از زنجیره های کاری به هم پیوسته است و همین امر باعث می گردد که حق انجام هر خطایی عملا از آنان سلب می گردد.

دیسپچرها و واحدهای دیگر

دیسپچرها موظف هستند که ارتباطی مداوم با واحدهای تحت نظارت سازمان های هواپیمایی داشته باشند. دیسپچ ها باید همیشه اطلاعات مختلف پروازی را که اعم از شماره پرواز، تجهیزات و دستگاه های ناوبری، کریدورهای جهت پروازی، سرعت و ارتفاع هواپیماها، ساعت عبور از مرزهای هوایی و مشخص فرودگاه احتیاطی با رعایت شرایط مخصوص لازم است را باید بدانند.

به این نکته توجه داشته باشید که واحد دیسپچ مطابق استانداردهای بسیار معلوم و مشخصی عمل کرده و به طور مداوم به وسیله بازرسین هواپیمایی مورد آنالیز قرار می گیرد.

منبع: الی گشت

به "دیسپچر هواپیما کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیسپچر هواپیما کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید