روزشمار: 9 بهمن؛ زادروز چارلز کوندامین گردشگر فرانسوی

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، در چنین روزی در سال 1701 میلادی، چارلز کوندامین سیاح معروف فرانسوی به دنیا آمد. او توانست برآمدگی خط استوا و فرو رفتگی دو قطب شمال و جنوب را کشف کند.

روزشمار: 9 بهمن؛ زادروز چارلز کوندامین گردشگر فرانسوی

چارلز کوندامین، ریاضی دان، سیاح و مهندس معروف فرانسوی در 28 ژانویه 1701 میلادی در پاریس به دنیا آمد. وی گرچه تحصیلات مرتبی نداشت ولی به سبب علاقه فراوانی که به جفرافیا و ریاضیات پیدا کرد، به مطالعه درباره این علوم پرداخت و دانشمند مشهوری شد.

کوندامین در پاریس در کالج لوئیس لو گراند به تحصیل پرداخت و علوم انسانی و همچنین ریاضیات را فراگرفت. پس از اتمام تحصیلات خود، به ارتش پیوست و در سال 1719 در جنگ علیه اسپانیا جنگیدند. پس از بازگشت از جنگ، او با محافل علمی در پاریس آشنا شد. در 12 دسامبر 1730، عضو آکادمی علوم پردازنده شد و به عنوان شیمیدان دستیار در آکادمی منصوب شد.

کوندامین در سال 1735 به همراه دانشمندان آکادمی علوم فرانسه، درصدد شناختن شکل حقیقی کره زمین برآمد. این تلاش به کشف برآمدگی خط استوا و فرو رفتگی دو قطب شمال و جنوب انجامید. هم چنین کوندامین در رأس یک گروه علمی، برای مقدار گیری یک قوس نصف النهار کره زمین و با هدف تلاش برای شناخت شکل زمین به کشور پرو در آمریکای جنوبی که در نزدیکی خط استوا بود، رفت و طی ده سال این عمل را به انجام رساند.

کوندامین پایان در 4 فوریه 1774 میلادی در 73 سالگی درگذشت.

در همین روز:

  • در اثر سانحه هواپیمای بوئینگ 727 در پرواز 120 خطوط هوایی اکوادر بر فراز کوه های آند 92 تن کشته شدند. (2002 میلادی)
منبع: کجارو / راسخون

به "روزشمار: 9 بهمن؛ زادروز چارلز کوندامین گردشگر فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 9 بهمن؛ زادروز چارلز کوندامین گردشگر فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید