فیلمبرداری از فرآیند انتقال افقی ژن برای اولین بار در دنیا

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، ایرنا نوشت: محققان دانشگاه ایندیانا بلومینگتون آمریکا برای اولین بار توانستند از یکی از مکانیزم های مورد استفاده باکتری ها برای تکامل سریع تر فیلمبرداری نمایند.

فیلمبرداری از فرآیند انتقال افقی ژن برای اولین بار در دنیا

در این فیلم باکتری ویبریو کلرا که پاتوژن عامل بیماری وبا است، با استفاده از یک زائده رشته مانند موسوم به مویک، بخشی از دی ان ای یک باکتری دیگر را خارج نموده و به درون خود می کشد. بدین ترتیب باکتری مواد ژنتیکی یک میکروارگانیسم دیگر را به دی ان ای خود وارد می نماید تا از قابلیت های تکامل یافته آن استفاده کند.این فرآیند با عنوان انتقال افقی ژن شناخته می گردد و یکی از مهم ترین عوامل مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها است. وجود این فرآیند از چندین دهه قبل به صورت فرضیه مطرح شده بود؛ اما از آنجا که ساختارهای درگیر در فرایند انتقال افقی ژن بسیار کوچک هستند، تا کنون هرگز وقوع آن مشاهده نشده بود.

حتی اکنون نیز به دلیل ابعاد بسیار کوچک ساختارهای دخیل در این فرآیند، انتقال دی ان ای با استفاده از مویک هنوز به طور کامل معین نشده است. یک مویک 10 هزار بار نازک تر از تار موی انسان است و این امر مشاهده آن را بسیار سخت می نماید. محققان برای مشاهده و ضبط فیلم این فرآیند از یک تکنیک جدید برای رنگ آمیزی مویک و دی ان ای با استفاده از فلوروسنت بهره گرفتند. درک فرایند انتقال افقی ژن از آن جهت دارای اهمیت است که با درک صحیح به اشتراک گذاری دی ان در میکروارگانیسم ها می توان مانع وقوع این فرآیند و آثار خطرناک آن شد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Microbiology منتشر شده است.

5656

منبع: خبرآنلاین

به "فیلمبرداری از فرآیند انتقال افقی ژن برای اولین بار در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلمبرداری از فرآیند انتقال افقی ژن برای اولین بار در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید