این دارو از سکته دوباره پیشگیری می نماید؛ اما به آن توجه نمی کنید!

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، آسپرین می تواند به جلوگیری از بروز حمله قلبی یا سکته مغزی دوم یاری کند. با این وجود، نتیجه مطالعه ای تازه نشان می دهد که کم تر از نیمی از افرادی که پیش تر دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شده اند از این دارو استفاده می نمایند.

این دارو از سکته دوباره پیشگیری می نماید؛ اما به آن توجه نمی کنید!

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی به نقل از واشنگتن پست، محققان نظرسنجی های بهداشتی از 51 کشور را از سال 2013 تا 2020 میلادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که مصرف آسپرین پس از دچار شدن به حملات قلبی و عروقی از حدود 17 درصد در کشور های کم عایدی تا حدود 65 درصد در کشور های با عایدی بالا متغیر بوده است. نتایج این پژوهش در نشریه JAMA منتشر شده است.

سانگ گون یو یکی از همکاران بخش بیماری های قلبی عروقی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این پژوهش می گوید: محققان به این نتیجه رسیدند که به طور کلی تعداد بسیار کمی از مردم در سراسر دنیا تنها در حدود 40 درصد برای پیشگیری ثانویه از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حملات قلبی آسپرین مصرف می نمایند.

یو می افزاید: مصرف پایین آسپرین در میان این جمعیت از مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی باید زنگ های خطر را به صدا درآورد. برای کاهش چشمگیر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و پیامد های آن که عامل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می گردد باید کار های زیادی صورت گیرد.

براساس گزارش سازمان دنیای بهداشت سالانه حدود 17.9 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند. پزشکان برای سالیان متمادی توصیه می کردند افراد میانسال و مسن تر روزانه یک آسپرین با دوز پایین مصرف نمایند تا از اولین حمله قلبی جلوگیری نمایند. با این وجود، کارگروه خدمات پیشگیران ایالات متحده در سال 2021 میلادی این توصیه را لغو کرد و اعلام کرد بود که پزشکان دیگر نباید به طور معمول آسپرین را برای پیشگیری اولیه تجویز نمایند، زیرا خطر عوارض جانبی بیش تر از فواید آن است.

نیل شوارتز استاد بالینی عصب شناسی در دانشگاه استنفورد که در پژوهش احیر نقشی نداشته می گوید: در بیمارانی که در معرض خطر بالاتری قرار ندارند و در افرادی که مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا نیستند و هرگز یک حمله قلبی و عروقی را تجربه ننموده اند خطر هر چند اندک مصرف آسپرین ممکن است بیش از فواید آن باشد.

با این وجود، این توصیه برای افرادی که پیش تر آسپرین را به امید پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی دوم به صورت روزانه مصرف می کردند صدق نمی کرد. آسپرین که یک داروی ضد پلاکت است به جلوگیری از تشکیل لخته های خون در شریان ها یاری می نماید و ممکن است خطر وقوع حمله قلبی و عروقی دوم را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهند که از هر 5 نفری که دچار حمله قلبی شده اند 1 نفر ظرف مدت پنج سال بار دیگر دچار حمله قلبی می گردد و از هر 4 نفری که سکته مغزی نموده اند 1 نفر سکته مغزی را دوباره تجربه می نماید. متخصصان می گویند بعضی از بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی نامزد های مناسبی برای درمان با آسپرین نیستند مانند افرادی که در معرض افزایش خطر خونریزی به ویژه خونریزی در مغز قرار دارند. آنان توصیه می نمایند که افراد پیش از شروع درمان روزانه با آسپرین با پزشک خود مشورت نمایند.

آسپرین کمتر استفاده می گردد

سوالاتی در خصوص فواید و خطرات مصرف روزانه آسپرین برای پیشگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی به ویژه برای افرادی که در معرض خطر نیستند می تواند باعث نگرانی افرادی گردد که برای کاهش خطر عود مجدد یک رویداد قلبی برای شان آسپرین تجویز شده است.

مارتا گولاتی متخصص قلب و رئیس انجمن قلب و عروق پیشگیرانه آمریکا می گوید: در نتیجه چنین نگرانی هایی بیمارانی که پیش تر سابقه حمله قلبی یا سکته معزی داشته اند به طور ناگهانی مصرف آسپرین را قطع می نمایند. گاهی اوقات آنان احساس خوبی دارند و فکر نمی نمایند نیازی به مصرف اسپرین داشته باشند. این در حالیست که آنان به ضرر سلامتی خود عمل می نمایند.

منبع: فرارو

به "این دارو از سکته دوباره پیشگیری می نماید؛ اما به آن توجه نمی کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این دارو از سکته دوباره پیشگیری می نماید؛ اما به آن توجه نمی کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید