مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری
به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، مقایسه دنا پلاس با 207i موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. اگرچه هر دوی این خودروها محصول شرکت ایران خودرو بوده و روی کاغذ رقابتی با یکدیگر ندارند، اما در عمل خریداران تنها قادر به انتخاب یکی از آنها خواهند بود. بنابراین باید به مقایسه دنا پلاس با 207i بپردازند تا گزینه برتر را با خیال آسوده تری برگزینند.
وبلاگ فناوری و تکنولوژی | سرویس خودرو - مقایسه دنا پلاس با 207i بر اساس ویژگی های کلیدی و مهم موجود در این خودرو نظیر مشخصات فنی، خصوصیات ظاهری، قیمت و کمیت و کیفیت امکانات و قابلیت های به کار رفته در آنها صورت می گیرد.
پیش از این در قالب مطالب مختلف خود توضیحاتی را در مورد ابعاد و زوایا خودروی دنا پلاس ارائه نموده بودیم. حال بد نیست اشاره کوتاهی هم به خودروی پژو 207i داشته باشیم تا پس از آن با آشنایی بیشتری به سراغ مقایسه دنا پلاس با 207i برویم.
خودروی پژو 207i را می توان محصولی عجیب و حتی ناقص الخلقه لقب داد. اگرچه این خودرو نام پژو 207 را یدک می کشد، اما در عمل نسخه فیس لیفت شده ای از خودروی پژو 206 به شمار می رود. این خودرو که در بازارهای جهانی با نام پژو 206 پلاس شناخته می شد، به تدریج در ایران به پژو 207i مشهور شد.
پیش از تصویب قرارداد برجام و در زمان تحریم ایران، تولید خودروی پژو 207i در کشور ما متوقف شد. اما پس از برجام این خودرو بار دیگر تغییر شکل داد و با سر و صورت متفاوتی از خط تولید داخلی بیرون آمد. به طور کل خودرویی که در حال حاضر با نام پژو 207i در بازار ایران یافت می شود نسخه فیس لیفت شده ای از خودروی پژو 207i پیش از برجام است. بنابراین باید حساب این خودرو را از پژو 207 عرضه شده در بازارهای جهانی جدا دانست. با این توضیح کوتاه نوبت به مقایسه دنا پلاس با 207i می رسد.
مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر مشخصات فنی
خودروی دنا پلاس به یک موتور بنزین سوز 4 سیلندر و 16 سوپاپ مدل EF7 مجهز است. موتوری با بهره مندی از گنجایش 1646 سی سی که قادر است حداکثر توانی معادل 113 اسب بخار را با احتساب 6000 دور در دقیقه از خود تولید نماید. حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز رقم 155 نیوتن متر با احتساب 4500 دور در دقیقه است.
در سوی دیگر میدان خودروی پژو 207i قرار گرفته است که از وجود موتور TU5 به عنوان قلب تپنده خود بهره می برد. این موتور بنزینی 4 سیلندر و 16 سوپاپ از گنجایشی برابر با 1587 سی سی برخوردار است. موتور به کار رفته در خودروی پژو 207i قادر است حداکثر توانی معادل 105 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه ایجاد نماید و حداکثر گشتاوری برابر با 142 نیوتن متر را با احتساب 4000 دور در دقیقه به نمایش بگذارد.
با توجه به بیشتر بودن وزن خودروی دنا پلاس در مقایسه با خودروی پژو 207i می توان ادعا کرد که این دو خودرو کم و بیش از توان فنی مشابهی بهره می برند. البته در مقایسه دنا پلاس با 207i به لحاظ شتاب صفر تا صد، عملکرد خودروی پژو اندکی بهتر به نظر می رسد. چرا که شتاب صفر تا صد 11.6 تا 12.6 ثانیه ای این خودرو در برابر شتاب 13.5 ثانیه ای خودروی دنا پلاس قرار می گیرد. حداکثر سرعت قابل دست یابی اسمی این دو خودرو نیز تقریبا برابر با یکدیگر بوده و رقم 190 کیلومتر در ساعت است.
به طور کل موتور به کار رفته در هر دوی این خودروها اگرچه با یکدیگر متفاوت است اما به نوعی بومی سازی شده است و نمی توان آنها را یک موتور صد در صد خارجی لقب داد.
مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر متوسط میزان مصرف سوخت نیز به سود خودروی پژو تمام می شود. چرا که این خودرو به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت، حداقل به اندازه یک لیتر بنزین کمتری نسبت به رقیب خود مصرف می کند. اگرچه خودروی دنا پلاس در حال حاضر تنها در قالب مدل دنده دستی در دسترس خریداران قرار گرفته است، اما خودروی پژو 207i علاوه بر مدل دنده دستی در قالب مدل دنده اتوماتیک نیز به بازار عرضه می شود.
به طور کل هنگام مقایسه دنا پلاس با 207i می توان کاستی هایی را در بخش فنی هر کدام از این دو خودرو مشاهده کرد. به عنوان مثال در خودروی دنا پلاس گزارش های فراوانی در زمینه کیفیت نامناسب ساخت دیسک و صفحه این خودرو و خرابی های متعدد آن وجود دارد. از سوی دیگر در خودروی پژو 207i نظیر همین مشکل را می توان در رابطه با جعبه دنده این خودرو مشاهده نمود. در مجموع به دلیل تولید شدن این دو خودرو در داخل کشور برخی قطعات فنی به کار رفته در آنها از کیفیت لازم برخوردار نیست. علاوه بر آن در صورت خرابی نیز باید نمونه های معیوب را با نمونه های ساخته شده در چین تعویض نمود.
مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر امکانات و قابلیت ها
برای مقایسه دنا پلاس با 207i از دیدگاه کمیت و کیفیت آپشن های موجود در این دو خودرو بهتر است ابتدا نگاهی به امکانات و قابلیت های به کار رفته در خودروی دنا پلاس داشته باشیم.
- مجهز به سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر
- بهره مندی از سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز
- برخورداری از دوربین دید عقب و سیستم هشدار دهنده موانع عقب
- وجود سیستم عیب یابی هوشمند یا مولتی پلکس در خودرو
- مجهز به قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی
- برخورداری کمربندهای ایمنی جلو از خصلت سه نقطه ای و قابلیت تنظیم ارتفاع
- مجهز به کلیدهای کنترل کننده سیستم صوتی، بلوتوث تلفن همراه و سیستم کروز کنترل روی فرمان خودرو
- برخورداری از سیستم تهویه مطبوع که به قابلیت تنظیم اتوماتیک مجهز است و وجود کانال تهویه هوا برای سرنشینان ردیف عقب
- برخورداری از نمایشگر چند رسانه ای لمسی با رهیاب جی پی اس و قابلیت بلوتوث تلفن همراه
- مجهز بودن چراغ های جلوی خودرو به لامپ ال ای دی طرح نئون برخورداری خودرو از چراغ روشنایی روز
- بهره مندی از چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو
- وجود چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد و چراغ های سقفی در بخش جلو و عقب خودرو به همراه چراغ روشنایی فضای پایین پا هنگام سوار شدن یا پیاده شدن از خودرو
- امکان تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل خودرو
- وجود آینه های جانبی برقی با طرح جدید، مجهز به راهنما و امکان تا شدن اتوماتیک
- برخورداری از آینه چراغ دار روی آفتاب گیر سمت شاگرد
- امکان تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب خودرو به صورت برقی
- برخورداری شیشه های خودرو از خصلت سولار یا ضد اشعه ی خورشید
- بهره مندی از رینگ آلومینیومی مدل 195/60R15
- امکان جا به جایی جایگاه راننده و سرنشین جلو به صورت برقی در قالب سیستم 8 حرکته
- وجود پشت سری جایگاه های جلوی خودرو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستن
- امکان دسترسی به صندوق عقب و باز کردن قفل آن از داخل خودرو
- وجود زیر آرنجی در بخش جلو و عقب خودرو
- مجهز به سان روف
- امکان نصب جایگاه کودک روی جایگاه عقب خودرو و برخورداری از قابلیت ایزوفیکس
- مجهز به سیستم کروز کنترل
- وجود ستون فرمان تلسکوپی و جمع شونده
- برخورداری از سیستم روشنایی موقت هنگام حضور در محیط های تاریک
- بهره مندی از نمایشگر دمای محیط
- وجود آنتن سقفی باله کوسه ای به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب
- برخورداری از جا عینکی
- بهره مندی از سیستم قطع شدن سوخت به شکل اتوماتیک هنگام وقوع تصادف
- وجود سیستم کنترل بخار بنزین
حال به منظور مقایسه دنا پلاس با 207i به بررسی کم و کیف امکانات و قابلیت های موجود در خودروی پژو 207i می پردازیم. البته باید به این نکته توجه داشت که این امکانات در پیشرفته ترین مدل موجود از این خودرو مشاهده می شود.
- مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم های مکمل و کمکی EBD و EBA
- وجود ترمز جلو و عقب دیسکی که بخش جلو به سیستم خنک شونده مجهز است
- برخورداری از 2 کیسه هوای ایمنی که به راننده و سرنشین جایگاه جلو اختصاص دارد
- بهره مندی از سیستم چند رسانه ای که به مواردی نظیر صفحه نمایش 7 اینچ لمسی، سیستم رهیاب یا جی پی اس، قابلیت پخش دی وی دی، درگاه یو اس بی، قابلیت بلوتوث و بلندگوی اختصاصی مربوط به درهای جلو و عقب خودرو مجهز است
- وجود فرمان هیدرولیکی و کلیدهای کنترل روی فرمان
- مجهز به چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو
- برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
- وجود چراغ روشنایی روز در بخش جلوی خودرو
- بهره مندی از آینه های جانبی برقی که مجهز به راهنما بوده و هم رنگ با بدنه خودرو هستند
- وجود شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب خودرو
- برخورداری از سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی با ریموت
- بهره مندی از کمربندهای ایمنی مختص به سرنشینان جلو که سه نقطه ای بوده و از قابلیت تنظیم ارتفاع بهره می برند
- وجود کمربند ایمنی مختص به سرنشینان عقب که از ویژگی سه نقطه ای برخوردار است
- برخورداری خودرو از رینگ 14 اینچ آلومینیومی
- مجهز بودن جایگاه عقب خودرو به قابلیت ایزوفیکس
- بهره مندی خودرو از سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب
- برخورداری جایگاه راننده و سرنشین جلو از قابلیت تنظیم دستی در چهار جهت مختلف
- وجود پشت سری قابل تنظیم در بخش جلو و عقب خودرو
- مجهز بودن خودرو به سیستم کروز کنترل
مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر مشخصات ظاهری
تا کنون بارها به این نکته اشاره نموده ایم که خودروی دنا پلاس در عمل نسخه فیس لیف شده ای از خودروی سمند به شمار می رود. بنابراین کماکان می توان آن پایه و هسته نسبتا قدیمی و از مد افتاده را در طراحی ظاهر این خودرو مشاهده کرد. این در حالی است که خودروی پژو 207i از ظاهر مدرن تری نسبت به رقیب خود برخوردار است.
نمای جلو
نمای جلوی خودروی پژو 207i شباهت فراوانی به نسخه اصلی و فرانسوی خودروی پژو 207 دارد. این شباهت بیش از هر چیز در نوع طراحی سپر و بخش جلو پنجره این دو خودرو مشاهده می شود. علاوه بر آن کاپوت این دو خودرو نیز از طراحی کم و بیش مشابهی بهره می برد. با این حال نوع طراحی چراغ های جلو در خودروی پژو 207i تا حدی با نوع طراحی چراغ های جلو در مدل اصلی خودروی پژو 207 متفاوت است.
نمای عقب
با این حال در نمای عقب این دو خودرو شباهت های یاد شده کمتر به چشم می آید. نوع طراحی چراغ های عقب در کنار سپر عقب و همچنین فضای مختص به بار در نمونه اصلی و فرانسوی خودروی پژو 207 بسیار نرم تر و چشم گیرتر از خودروی ایرانی پژو 207i انجام گرفته است.
نمای داخل
در مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر نوع طراحی نمای داخل هم شاید نتوان برتری را به طور قاطع به یکی از این دو خودرو واگذار کرد. با این حال همان گونه که پیش تر هم به آن اشاره شد، نوع طراحی بخش سمت راست داشبورد خودروی دنا پلاس جزو نقاط ضعف آن محسوب می شود. از نظر جنس مواد به کار رفته در طراحی داشبورد نیز این دو خودرو تقریبا مشابه با یکدیگر عمل نموده اند و در هر دوی آنها از مواد پلاستیکی خشک و بی کیفیت برای انجام این کار استفاده شده است.
مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر قیمت
همان گونه که در مطالب پیشین خود هم به آن اشاره نموده بودیم، در طول یک ماه اخیر خودروی دنا پلاس جهش قیمتی قابل توجهی را تجربه نموده است. به گونه ای که قیمت این خودرو تقریبا به مرز 100 میلیون تومان رسیده است. هم اکنون هم نسخه صفر کیلومتر خودروی دنا پلاس با متوسط قیمتی حدود 100 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شود.
نسخه دنده ای خودروی پژو 207i که از آپشن های کمتری نسبت به نسخه اتوماتیک آن برخوردار است در حال حاضر از قیمتی حدود 88 میلیون تومان در بازار آزاد بهره می برد. این در حالی است که نسخه اتوماتیک این خودرو با قیمتی حدود 106 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. بنابراین قیمت خودروی دنا پلاس میان دو نسخه دستی و اتوماتیک رقیب خود قرار گرفته است.
جمع بندی مقایسه دنا پلاس با 207i
از لحاظ توان فنی می توان خودروی دنا پلاس را در جایگاه بالاتری نسبت به پژو 207i قرار داد. البته هنگامی که پای وزن خودروها به میان می آید شرایط برای این دو خودرو نسبتا برابر جلوه می کند. با این حال خودروی پژو 207i از شتاب صفر تا صد بیشتری نسبت به رقیب خود بهره می برد.
در مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر فضای فراهم شده درون کابین یا فضای مختص به حمل بار، این خودروی دنا پلاس است که گوی سبقت را از رقیب خود می رباید. از آن جایی که کابین خودروی پژو 207i در عمل همان کابین خودروی پژو 206 است، خودروی دنا پلاس گزینه بسیار بهتری برای انجام مسافرت های خانوادگی خواهد بود.
هنگامی که از نظر شکل و شمایل ظاهری به مقایسه دنا پلاس با 207i می پردازیم، برتری از آن خودروی پژو است. برخورداری این خودرو از ظاهر اسپورت و جوان پسند در کنار بهره مندی آن از خصلت هاچ بک و همچنین شباهت هایی که این خودرو با نسخه اصل و جهانی خودروی پژو 207 دارد، آن را به محصول پر هوادارتری نسبت به رقیب خود تبدیل نموده است.
از نظر قیمت نیز مدل دستی خودروی پژو 207i از شرایط بهتری نسبت به خودروی دنا پلاس برخوردار است. علاوه بر آن اگر به مقایسه دنا پلاس با 207i اتوماتیک بپردازیم باز هم به نسبت امکانات و قابلیت های موجود در این دو خودرو و نوع جعبه دنده آنها تفاوت قیمت 6 میلیون تومانی این دو خودرو تا حدی قابل توجیه خواهد بود.
بر این اساس به عنوان آخرین جمله در مقایسه دنا پلاس با 207i می توان گفت که اگر به فضای اندک کابین خودروی پژو 207i برای جا دادن سرنشین و بار اهمیت چندانی نمی دهید، این خودرو انتخاب بهتر و معقول تری نسبت به خودروی دنا پلاس خواهد بود.
منبع: setare.com