پیش از خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه کنیم؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، واضح است که با توجه به شرایط مالی موجود، به محض بروز یک نقص فنی در سیستم امنیتی یا دوربین نظارتی نمی توان به خرید تجهیزاتی نو اقدام کرد. چرا که با در پیش گرفتن چنین رویه ای احتمالاً خیلی زود متضرر شده و اصلاً قید به پا کردن یک سیستم امنیتی برای خانه یا ساختمان محل کار خود را می زنیم!

پیش از خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه کنیم؟

بنابراین عقل حکم می نماید پیش از اقدام به خرید دوربین مداربسته، ابتدا احتیاجها، الویت ها، موقعیت و محل نصب، معینات دوربین، خدمات پس از فروش و هزاران فاکتور دیگر را در نظر گیریم. اگر شما هم به زودی یا در آینده قصد تهیه دوربین نظارتی را دارید، در این مطلب نکاتی کاربردی در مورد چگونگی انتخاب یک دوربین کارآمد را خواهید یافت؛ پس تا سرانجام با ما همراهی کنید.

چه نوع دوربین مداربسته ای برای شما مناسب است؟

با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت احتمالاً خواهید دید عبارت دوربین مداربسته به محدوده وسیعی از دوربین ها اطلاق می گردد که بعضی از آن ها حتی در طراحی ظاهری خود نیز تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. بنابراین پیش از اقدام به خرید دوربین مداربسته بد نیست تا ابتدا با چند اصطلاح مهم و مفهوم آن ها آشنایی یابید تا انتخاب رضایت بخش تری داشته باشید.

دوربین آنالوگ: آنالوگ یا تحت شبکه بودن فاکتور هایی غیر مرتبط با طراحی ظاهری هستند که در حقیقت به نوع تکنولوژی ساخت یک دوربین اشاره دارند. دوربین های آنالوگ دیتای ارسالی خود را بر بستر امواج آنالوگ انتقال می دهند و به علت کیفیت تصویر پایین تر و تکنولوژی نسبتاً قدیمی خود قیمت مناسب تری دارند.

دوربین تحت شبکه: دوربین های IP یا تحت شبکه که از جمله نوترین انواع دوربین های مداربسته هستند، مجهز به یک تراشه مجزا اند و تجزیه و تحلیل تصاویر را مستقلاً بر عهده دارند. کیفیت تصویر بالا و قابلیت های متعددی که این دوربین ها در اختیار کاربر می گذارند موجب شده تا کمی گران تر از دوربین های آنالوگ باشند.

دوربین بولت: دوربین های آنالوگ یا IP خود به دو دسته کلی بولت و دام تقسیم می شوند. دوربین های بولت به طور ویژه برای فضا های سر باز طراحی شده اند و به همین علت نیز بدنه ای مستحکم و مقاوم تر در برابر شرایط جوی نامساعد دارند. این دوربین ها به صورت کشیده و استوانه ای طراحی شده اند و اغلب ما آن ها را در فضای بیرونی خانه و ساختمان های اداری و تجاری دیده ایم.

دوربین دام: دوربین های دام برای فضای داخلی اماکنی چون فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، هتل ها، مراکز درمانی، فضای داخلی خانه و... مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها اغلب به صورت سقفی نصب می گردند و زاویه دید آن ها برای فرد دزد معین نمی باشد که این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسپید دام نام نوع دیگری از دوربین های دام است که به طور ویژه برای فضاهای وسیع و محوطه های گسترده ای چون خیابان ها، چهاراره ها، کارخانه ها و... مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه...

هیچ کدام از انواع بررسی شده در قسمت قبل رجحان مطلقی بر دیگری ندارد. به عبارت دیگر، این نوع کاربری و احتیاجهای شما هستند که مشخص می نمایند چه نوع دوربینی برای شما مناسب تر خواهد بود. بنابراین پیش از خرید دوربین مداربسته، محل نصب، نوع کاربری، مقدار بودجه و تمام قابلیت های مورد احتیاج خود را در نظر بگیرید.

ویژگی های قابل بررسی برای یک دوربین مداربسته

کیفیت تصویر

قطعاً نمی توان از دوربین های نظارتی انتظار کیفیت تصویری برابر با یک دوربین عکاسی را داشت! با این وجود این فاکتور در بعضی موارد از جمله زمانی که هدف ما خوانش پلاک ماشین ها، تشخیص دقیق چهره افراد و... باشد، اهمیت ویژه ای می یابد. در کاربرد های این چنینی کیفیت تصویر 10 مگاپیکسل یا بالاتر و در سایر موارد 2 تا 5 مگاپیکسل مناسب و کارآمد می باشد.

دید در شب

دید در شب در مورد دوربین های بولت اهمیت بالاتری دارد؛ چرا که این دوربین ها در فضای باز نصب می گردند و در تاریکی شب ملزم به جبران نور کم هستند. بنابراین اگر دید در شب از فاکتور های در الویت تان است، حتماً پیش از خرید دوربین مداربسته به تعداد LED های مادون قرمز و برد مسافت دید در شب توجه داشته باشید. این مسافت در اغلب دوربین ها از 20 متر شروع شده و تا حدود 100 متر نیز افزایش می یابد.

زاویه دید

محدوده دید معینه ای است که به طور ویژه برای دوربین هایی که از چرخش 360 درجه ای PTZ پشتیبانی نمی نمایند اهمیت بالاتری دارد. محدوده دید متناسب با چشم انسان در حدود 70 درجه است؛ با این وجود دوربین هایی با زاویه دید 100 درجه قطعا ً فضای بیشتری از محیط را در تصویر به نمایش می گذارند.

قابلیت بزرگنمایی

بدون تعارف باید گفت امکان مشاهده جزئیات و دسترسی به اطلاعاتی چون پلاک دقیق یک خودرو، چهره یک فرد دزد و مواردی از این دست، از جمله کاربردی ترین امکانات یک دوربین به حساب می آیند. بنابراین پیش از خرید دوربین متناسب با نوع کاربری خود، درصد بزرگنمایی و درجه زوم اپتیکال و دیجیتال را مورد بررسی قرار دهید.

در اغلب موارد بزرگنمایی اپتیکال 30 برابری، معینه ای ایده آل به شمار میرود؛ با این وجود بزرگنمایی 20 تا 25 نیز در کنار زوم دیجیتال 16 برابری می تواند رضایت بخش باشد.

تکنولوژی های استفاده شده

این مورد در مورد دوربین های تحت شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. تکنولوژی های استفاده شده در یک دوربین نظارتی را دست کم نگیرید و درباره نوترین فناوری های مورد استفاده در دوربین تحقیق کنید. قابلیت هایی چون امکان جبران کمبود نور در محیط، بررسی هوشمند تصاویر، جبران کاهش کیفیت تصویر به هنگام زوم و... از جمله موارد قابل بررسی خواهند بود.

در کنار این موارد، استاندارد های رعایت شده در طراحی و ساخت و بعلاوه فناوری های استفاده شده در جهت بالا بردن مقاومت فیزیکی همانند استاندارد ضد آب نیز ارزش توجه و دقت ویژه شما را دارند.

برند دوربین مداربسته چه تأثیری بر عملکرد آن دارد؟

شاید تا به این جا این سوال در فکر تان ایجاد شده باشد که برند یک دوربین تا چه حد بر عملکرد و کیفیت تصاویر تهیه شده به وسیله آن تأثیر می گذارد؟ بگذارید صادقانه نکته ای را با شما در میان بگذاریم؛ در حال حاضر بازار تجهیزات امنیتی بسیار بیشتر از گذشته داغ شده و همین موضوع نیز موجب ورود برند های نو و ناشناخته ای به این حوزه شده است.

قطعاً نصب دوربین مداربسته ای که ساخت شرکتی ناشناس با مبدأ ناشناخته است، در آینده ما را در تعمیرات و دسترسی به گارانتی دچار مشکل خواهد نمود. بنابراین برای انتخاب برند دوربین نظارتی خود، سهل انگاری نکنید و شرکت های شناخته شده و معتبر را در الویت بگذارید تا در آینده متحمل هزینه های هنگفت نشد.

آی تی آر، ویزیترون، داهوا و... از جمله شناخته شده ترین برند های فعال در زمینه دوربین حفاظتی و تجهیزات امنیتی بازار کشورمان هستند و کمتر کسی با نام آن ها بیگانه است. برند های ناشناس محصولات خود را با قیمت پایین تری ارائه می نمایند؛ اما بدون تعارف باید گفت در عوض، گارانتی و خدمات پس از فروشی را شامل حالتان نخواهند کرد!

پس برای گزینش برند دوربین مورد نظر خود نیز وقت کافی صرف کنید تا از ماندگاری کیفیت عملکرد دوربین تان تا مدت زمان طولانی مطمئن شد.

اطمینان از کیفیت و اصالت دوربین نظارتی

بدون شک نمی توان با هیچ قطعیتی کالای الکتریکی را یافت که دچار نقص و مسائل فنی نگردد! با این وجود همواره راهی برای کاهش این احتمالات وجود دارد. شاید اولین قدم برای جلوگیری از بروز مشکل و اطمینان از کیفیت دوربین نظارتی، انتخاب یک برند اصیل و معتبر باشد.

برند های شناخته شده و معتبر برای کالای خود گارانتی و خدمات پس از فروشی را در نظر می گیرند که به خودی خود ثابت نماینده کیفیت کالاست. پیش از خرید دوربین مداربسته حتماً به نوع گارانتی و شرایط آن توجه داشته باشید و خدمات پس از فروش یک برند را کم اهمیت نشمارید.

الرت ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین مراجع دوربین های نظارتی و تجهیزات امنیتی، تمام کالاهای خود را مشمول گارانتی ایمن تصویر ردکا ساخته که خیال شما را از بابت هرگونه مسئله ای آسوده می نماید. این مجموعه بزرگ برای آرامش خیال بیشتر مشتریان خود امکان نصب رایگان در محل را نیز در نظر گرفته و حتی امکان عودت کالا تا مدت 7 روز را نیز در اختیارتان می گذارد.

در این مطلب کوشش داشتیم تا کاربردی ترین نکاتی که باید پیش از خرید دوربین مداربسته به آن ها توجه گردد را با شما در میان بگذاریم. اگر هنوز دوربین مورد نظر خود را نیافتید بد نیست تا با مطالعه نقد و بررسی کامل انواع دوربین نظارتی در وب سایت الرت ایران، دید خود را باز تر کنید تا در نهایت خرید رضایت بخش تری داشته باشید.

م. خ

منبع: ایرنا زندگی

به "پیش از خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش از خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید