مواد شیمیایی مهم و حیاتی در تصفیه آب کدامند؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، مواد شیمیایی تصفیه آب هر کدام به نوعی حیاتی و ضروری هستند، زیرا هر ماده ای برای حذف نوعی از آلاینده کاربرد دارد. مهم ترین و حیاتی ترین محصولات شیمیایی تصفیه آب شامل کربن اکتیو، رزین سختی گیر، سیلیس، آنتراسیت و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر می باشد. یکی از برندهای برتر کربن اکتیو کربن اکتیو جاکوبی می باشد، از برندهای مرغوب و با کیفیت رزین سختی گیر نیز رزین پرولایت را می توان نام برد.

مواد شیمیایی مهم و حیاتی در تصفیه آب کدامند؟

کربن اکتیو یا کربن فعال برای از بین بردن، طعم، بو، رنگ نامطلوب و بعضی از فلزات سنگین و کلر آب کارایی بسیار بالایی دارد. خاصیت جذب سطحی کربن فعال به میزان ای بالاست که میزان بسیار اندکی از این ماده می تواند آلاینده های زیادی را به خود جذب نموده و از آب حذف کند. این خاصیت اعجاب انگیز کربن اکتیو آن را به ماده ای پرکاربرد در فرایندهای مختلف تصفیه آب تبدیل نموده است.

رزین سختی گیر پرولایت نیز از مرغوب ترین برندهای رزین تصفیه آب است که، با اجرای فرایند تبادل یونی و تعویض یون های فرم یونی خود با یون های عامل سختی آب باعث نرم شدن آن می شود.

کربن جاکوبی

کربن اکتیو جاکوبی یا کربن جاکوبی از برترین برندهای کربن فعال در سراسر دنیا است که در بسیاری از فرایندهای فیلتراسیون و تصفیه آب به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. کربن جاکوبی خلوص و کیفیت عملکرد بالایی در جذب آلاینده های آب دارد. کد AquaSorb این برند برای فرایندهای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. دو محصول پرکاربرد کربن اکتیو جاکوبی 1000 و 2000 به طور گسترده در کاربردهای مختلف برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از بخش های مهم استفاده از کربن اکتیو جاکوبی در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی و در مخزن فیلتر کربنی است که آب را برای تصفیه نهایی به وسیله فیلترهای ممبران آماده می نماید و از رسیدن کلر و عوامل اکساینده به غشای فیلتر ممبران نیز جلوگیری می نماید. بنابراین کربن جاکوبی ضمن مزیت هایی که برای حذف آلاینده های آب دارد باعث افزایش طول عمر فیلترهای ممبران نیز می شود.

کربن فعال یا همان اکتیو

کربن فعال (کربن اکتیو) ماده ای پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله صنعت تصفیه آب است. کربن اکتیو به علت ساختاری که دارد می تواند مساحت سطحی زیادی را برای جذب آلاینده های آب ایجاد کند، همین باعث ایجاد مزیت ویژه و گستردگی استفاده از کربن فعال در کاربردهای مختلف شده است.

کربن فعال در انواع مختلفی فراوری می شود که علاوه بر تصفیه آب در کاربردهای دیگر شامل نفت و پتروشیمی و استخراج فلزات گران بها نیز مورد استفاده می شود. یکی از برندهای شناخته شده و پرکاربرد کربن اکتیو کربن جاکوبی است که به علت خلوص و کیفیت بالایی که دارد در سراسر دنیا به عنوان یکی از برندهای برتر فراوری کننده کربن اکتیو شناخته می شود.

رزین پرولایت و سختی گیر

رزین پرولایت یا رزین سختی گیر که با فرایند تبادل یونی دو تعویض یون های فرم یونی خود با یون های عامل سختی آب شامل کلسیم و منیزیم باعث نرم شدن آب می شود. آب سختی گیری شده تاثیرات مخرب رسوب در تاسیسات و دستگاه را از بین می برد. علاوه بر این آب سخت برای بسیاری از کاربردها مانند صنایع داروسازی مناسب نیست و باید با استفاده از رزین در بخش پیش تصفیه دستگاه سختی آن گرفته شود.

رزین سختی گیر پس از مدتی استفاده و تعویض یون های خود با یون های عامل سختی آب اشباع شده و احتیاج به احیا پیدا می نماید. برای احیای رزین های سختی گیر مختلف از آب نمک مشخصی با توجه به نوع رزین استفاده می شود. رزین سختی گیر دارای انواع رزین آنیونی، کاتیونی و میکس بد می باشد.

از برندهای برتر رزین، رزین پرولایت انگلستان را می توان نام برد. رزین سختی گیری که برای سال های زیادی در بازار فروش ایران توانسته سهم زیادی از فروش مواد شیمیایی تصفیه آب را به خود اختصاص دهد. رزین پرولایت انگلستان دارای انواع مختلف برای از بین بردن نوعی از آلاینده ها و سختی آب می باشد.

در صنایع مختلف داروسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... که احتیاج به آب خالص می باشد از رزین در پیش تصفیه سیستم های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. به این ترتیب آب خروجی از مرحله ستون های سختی گیر بعد از تصفیه اصلی به وسیله فیلترهای ممبران و در صورت احتیاج مراحل پس تصفیه برای کاربرد نهایی آماده و فراوری می شود.

رزین سختی گیر پرولایت در بسته بندی های 5 و 25 لیتری در بازار ایران به فروش می رسند که جوابگوی احتیاج مشتریان برای مقادیر مختلف رزین با توجه به کاربرد است. از قلم نیاندازید که برای خرید رزین پرولایت به هیچ وجه نوع repack شده آن را نخرید و حتما رزین پرولایت را در کیسه های فراوریی خود شرکت که روی آنها تاریخ انقضا درج شده است بخرید، زیرا رزین پرولایت خارج از بسته بندی ممکن است کارایی لازم را در فرایند سختی گیری نداشرا از دست بدهد.

منبع: فرارو

به "مواد شیمیایی مهم و حیاتی در تصفیه آب کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد شیمیایی مهم و حیاتی در تصفیه آب کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید