چگونه خانه تکانی کنیم؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، با نزدیک شدن عید نوروز اکثر مردم برای خانه تکانی به تکاپو می افتند. خانه تکانی یکی از رسم هایی است که از قدیم باقی مانده است. امروزه با وجود کوچک بودن خانه ها و آپارتمانی شدن آن ها و نداشتن انباری اکثر خانه ها تقریبا تمام مدت سال تمیز هستند اما تمیزترین خانه ها هم کمی قبل تر از عید نوروز به دنبال خانه تکانی هستند و خیلی از افراد معتقدند خانه تکانی قبل از عید شگون دارد به همین دلیل این سنت بر پا باقی مانده است.

چگونه خانه تکانی کنیم؟

این روزها به دلیل مشغله زیاد و درگیر بودن افراد خانواده در خارج از منزل تعداد کسانی که به صورت تمام وقت خانه باشند کمتر است و به همین دلیل داشتن یک خانه تمیز و مرتب و خانه تکانی قبل از عید به یک برنامه ریزی درست احتیاج دارد تا این پروسه به خوبی و بدون نگرانی پیش رود و به اتمام برسد.

1. کارها را عقب نیندازید و از همین الان آغاز کنید

خانه تکانی شب عید را به روزهای آخر نیندازید. داشتن خانه ای مرتب و تمیز در طول تعطیلات مخصوصا اگر خانه را در طی روزهای مهمانداری مرتب و تمیز نگه دارید کار آنچنان سختی نیست. کارهایتان را زودتر آغاز کنید و به لحظه آخر نیندازید زیرا کارهای دیگری به جز خانه تکانی هم هستند که باید انجام دهید. طوری برنامه ریزی کنید که بدون استرس، عجله و فشار روحی کارهایتان روی روال بیفتد و به اندازه کافی برای تمامی پروژه ها زمان داشته باشید و به خاطر خانه تکانی یا خستگی ناشی از آن کارهای هیجان انگیز دیگر را از دست ندهید.

2. لیستی از کارهایتان تهیه کنید

قبل از اینکه کاری را آغاز کنید لیستی از همه جاهایی که قرار است تمیز کنید را تهیه کنید و کارهایتان را دسته بندی کنید. به این شکل که برای هر اتاق یا قسمت زمان مشخصی را معین کنید. با یاری این روش می توانید از کمترین زمان ها نیز برای تمیزی خانه تان استفاده کنید. حتی از وقت های خیلی کم برای انداختن چند تکه لباس در لباسشویی می توانید استفاده کنید. وقتی به لیستتان بر می گشت و دوباره آن را نگاه می کنید و متوجه می شوید بسیاری از کارهایتان تیک خورده است احساس خوب و خوشایندی به شما دست می دهد و همین باعث می گردد که کارتان را تمام و کمال انجام دهید و از خودتان راضی باشید.

3. کارهایتان را پشت سر هم انجام ندهید

برای داشتن یک خانه تمیز و مرتب لازم نیست که حتما کار را آغاز کنید و تا تمامی نقاط خانه را تمیز نکردید از کار دست نکشید. حتی روزی 30 دقیقه به مرتب کردن و نظافت منزلتان بپردازید کافی است و نتیجه کار برایتان رضایت بخش خواهد بود. برای تمیز کردن خرده ریزها از زمان های مشخصی مانند قبل از خوابیدن یا قبل از خوردن صبحانه استفاده کنید. یا برای مثال برای نظافت بعد از دوش دریافت حمام را با کمی پودر یا مایع بشویید.

4. میان بر بزنید

اگر برای عملی کردن توصیه های ما وقت کافی ندارید و نگران هستید که زمان کم آورید بهتر است خودتان را آرام کنید و به بخش های اساسی و بیرونی خانه مانند پرده ها، فرش و مبلمان بپردازید و قسمت های مخفی و وقت گیر مانند داخل کمدها و کابینت ها را به بعد موکول کنید اما پشت گوش نیندازید.

5. از افراد خانواده برای خانه تکانی یاری بخواهید

عید نوروز برای تمامی افراد خانواده است و فقط دوستان و خانواده شما نیستند که به شما سر می زنند بنابراین خانه تکانی نیز بهتر است با یاری یکدیگر انجام گردد تا همه فشار و خستگی بر روی دوش یک نفر نیفتد. وظایف را تقسیم کنید و هرکسی زمانی که می تواند وظیفه اش را انجام دهد اعلام کند و به آن بپردازد. با انجام این کار همگی در کارهای منزل سهیم می شوند و هیچکدام از افراد نیز خسته و اذیت نمی شوند و در مدت زمان کمتری همه کارها جمع و جور می گردد. این کار نه تنها باعث تمام شدن زودتر کارها می گردد بلکه عادت خوبی برای فرزندان شما به وجود می آورد و روحیه همکاری و کار تیمی را در آن ها رشد می دهد.

6. وسایل اضافه را دور بیندازید

ممکن است به نظر برسد که تمیز کردن دور و اطراف یک وسیله از دور انداختن آن راحت تر باشد اما این کار در زمان طولانی دردسر ساز می گردد. خرده ریزهای اضافه را که مورد استفاده قرار نمی گیرند دور بندازید. لباس هایی که دیگر اندازه تان نیست یا بیشتر از یه مدت است که آن ها را نپوشیده اید را از کمدتان حذف کنید. هر کدام از وسایلتان که به صورت ناقص مانده است مانند لنگه جوراب، لنگه گوشواره بدلی و ... را دور بیندازید. برای اینکه وسایلتان راحت تر جمع گردد از وسایلی مانند جاکفشی، جاکلیدی و ... استفاده کنید.

7. محیط را برای لذت بردن آماده کنید

می توانید محیط منزل را طوری درست کنید که حتی از نظافت هم لذت ببرید. نظافت کردن لزوما برتبر با یک کار سخت و طاقت فرسا نیست که نفس شما را بند آورد. با به وجود آوردن یک محیط دلنشین و آرام برای خود می توانید این کار را با لذت انجام دهید. مثلا یک موسیقی زیبا بگذارید و بعد آغاز به کار کنید یا برای خودتان جایزه معین کنید و بعد از کار کردن آن را به خود هدیه دهید. این هدیه می تواند چایی، شیرینی یا هر چیزی که مطابق نظر خودتان است باشد.

منبع: کتاب کاله

به "چگونه خانه تکانی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خانه تکانی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید