15 روش درمان کدری پوست صورت در خانه

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، چطور کدری و تیرگی پوست را درمان کنیم؟ کدر شدن پوست یکی از رایج ترین مشکلاتی است که خیلی از ما آن را تجربه نموده ایم. پوست ما روزانه در معرض حجم زیادی از آلودگی ها قرار گرفته است و از طرفی پیروی از عادات نادرست سبک زندگی و روتین های نامناسب موجب کدر شدن و تیرگی پوست می گردد. اما برترین روش برای رفع کدری پوست صورت چیست؟ آیا می دانید تیرگی پوست صورت و کدر شدن آن چیست؟ در این مقاله از در می توانید با راهکارهایی مؤثر برای رفع کردن کدری و تیرگی پوست آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص درمان کدری پوست صورت پاسخ خواهیم داد.

15 روش درمان کدری پوست صورت در خانه

دلیل کدر شدن پوست صورت

کدر شدن پوست می تواند روی ظاهر و زیبایی پوست ما تأثیر بگذارد. معمولاً این مشکل به دلایل متعددی ایجاد می گردد و گاهی آن قدر تشدید می گردد که زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

قرار گرفتن زیر نور خورشید برای مدت طولانی، تغذیه نامناسب و پیروی از یک روتین پوستی نامناسب می تواند درخشندگی پوست را از بین ببرد و ظاهری کدر و بدرنگ به پوست ببخشد. در ادامه می توانید با مهم ترین دلایل کدر شدن پوست صورت و بدن آشنا شوید.

آلودگی پوست

اولین و مهم ترین دلیلی که موجب کدر شدن پوست ما می گردد، باقی ماندن آلودگی ها، باکتری ها و بقایای آرایش روی پوست است. این موضوع نه تنها رنگ پوست را کدر می نماید، بلکه موجب ایجاد جوش و لکه های پوستی می گردد. درواقع تجمع آلودگی روی پوست موجب بسته شدن منافذ پوستی می گردد و سلامت پوست شما را به خطر می اندازد.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی

مصرف بیش از میزان از لوازم آرایشی و بهداشتی موجب به هم ریختن تعادل PH پوست می گردد و در نتیجه ظاهری کدر و ناسالم به پوست می بخشد. استفاده از محصولات مراقب از پوستی که در آن ها مواد شیمیایی مثل سولفات و پارابن وجود دارد، می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و سبب ایجاد جوش و مسائل پوستی گردد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

گاهی اوقات دلیل کدر شدن و تیرگی پوست، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. پرتوهای فرابنفش نور خورشید موجب تسریع روند پیری پوست می شوند و ظاهری کدر و تیره به پوست می بخشند. این پرتوها به بیرونی ترین لایه های سلول پوست حمله می نمایند و موجب خشکی و کدری پوست صورت و بدن می شوند.

رژیم غذایی ناسالم

عامل بعدی که موجب کدر شدن پوست صورت و بدن می گردد، پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم است. عدم استفاده از سبزیجات و میوه های تازه و کمبود ویتامین می تواند رنگ پوست را کدر کند و درخشندگی طبیعی پوست را از بین ببرد.

استفاده از غذاهای چرب، فست فودها، غذاهای ناسالم و انواع شیرینی منافذ پوست را مسدود می نماید و جوش و آکنه های پوستی را افزایش می دهد و روند پیر شدن پوست و ایجاد چروک های پوستی را سریع تر می نماید.

افزایش سن

افزایش سن عامل دیگری است که می تواند موجب شل شدن و کدر شدن پوست گردد. پیری موجب تیره شدن پوست می گردد و ظاهر کدر و خشک به پوست شما می بخشد.

کم آبی بدن

اگر به میزان کافی آب نمی نوشید، پس انتظار نداشته باشید که پوستتان خیلی درخشان و سالم باشد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب کافی با داشتن پوست سالم ارتباط تنگاتنگی دارد. سعی کنید روزانه از 6 تا 8 لیوان آب بنوشید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

خشکی پوست

خشک شدن پوست می تواند ظاهری کدر و بی روح به پوست ببخشد. این موضوع به خصوص در فصول سرد سال و در مناطقی که آب و هوای خشکی دارد، بیشتر اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: برترین روش های درمان خشکی پوست بدون مواد شیمیایی

سیگار کشیدن

مورد بعدی که می تواند پوست شما را خشک و کدر کند، استفاده از سیگار و قلیان است. یکی از این است که پوست را کم آب و خشک می نماید و لکه های پوستی را افزایش می دهد. اگر واقعاً در پی یک پوست سالم و زیبا هستید، بهتر است سیگار کشیدن را برای همواره کنار بگذارید.

روش هایی برای رفع کدری پوست صورت

کدر شدن پوست معمولاً مسئله ای است که در اثر پیروی از سبک زندگی ناسالم و یا عادات اشتباه ایجاد می گردد. از همین رو گاهی تنها با ایجاد تغییراتی ساده در زندگی می توانید به درخشندگی پوستتان یاری کنید. در ادامه می توانید با راه چارههایی مؤثر برای درمان کدری پوست صورت آشنا شوید.

1- از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها بهره ببرید

برای رفع کدری پوست صورت و داشتن پوستی سالم و درخشان قبل از هر چیزی باید از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها به میزان زیاد بهره ببرید. ویتامین هایی مثل ویتامین E و ویتامین C در کنار آنتی اکسیدان ها می توانند به و ترمیم پوست شما یاری نمایند و از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت نمایند.

2- پوستتان را لایه برداری کنید

برترین روش برای رفع تیرگی پوست صورت لایه برداری پوست است. از بین بردن سلول های مرده روی پوست می تواند ظاهری درخشان و زیبا به پوست ببخشد و رنگ پوست شما را میزانی روشن کند. این کار به رفع کدری پوست صورت یاری می نماید، سطح پوست را پاکسازی می نماید و سموم را سلول های پوستی پاک می نماید.

3- پوستتان را با آب سرد بشویید

شستن پوست صورت و بدن با آب سرد به حفظ چربی طبیعی پوست یاری می نماید و جلوی خشکی پوست را می گیرد. شستشوی پوست با آب سرد به هیدراته کردن پوست یاری می نماید و موجب پاکسازی منافذ پوستی می گردد و احتمال ایجاد جوش را کاهش می دهد.

این کار به تسکین سلول های پوست یاری می نماید و التهاب را کاهش می دهد. برای درمان کدری و تیرگی پوست بهتر است دوش آب سرد را امتحان کنید.

4- بیشتر بخوابید

خوابیدن ارتباط مستقیمی با سلامت پوست دارد. کم خوابی موجب کدر شدن پوست می گردد و ایجاد می نماید. برای داشتن پوستی درخشان و سالم سعی کنید هر روز از 7 تا 9 ساعت بخوابید و استراحت کافی داشته باشید.

5- از ماسک های طبیعی بهره ببرید

برای درمان کدری پوست می توانید از ماسک های طبیعی بهره ببرید. به بهبود بافت پوست یاری می نماید و ماسک خیار موجب آبرسانی و رفع کدری پوست صورت می گردد.

استفاده از ماسک قهوه با دانه های آسیاب شده قهوه با آب روی پوست موجب رفع تیرگی ها می گردد و ظاهری یکدست به پوست می بخشد. تازه و بعلاوه نیز در و رفع کدری پوست بسیار مؤثر هستند.

6- با پوستتان با ملایمت رفتار کنید

خیلی از ما فکر می کنیم که به خوبی از پوستمان مراقبت می کنیم و از صدها ماده شوینده و محصولات پوستی قوی در طول روز استفاده می کنیم. اما حقیقت این است که برای داشتن پوستی سالم باید با آن با ملایمت برخورد کنید. استفاده از اسکراب های خشن و صابون و شوینده های قوی می تواند پوست را تحریک کند و موجب پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست گردد.

برای پاک کردن آرایش سعی کنید از روغن های پاک نماینده یا شوینده های فوق العاده ملایم بهره ببرید. از فشار بیش از حد به پوست اجتناب کنید و مصرف مواد بهداشتی قوی و شیمیایی را هر چه سریع تر متوقف کنید.

7- از سرم های پوستی در روتین خود بهره ببرید

سرم های پوستی حاوی غلظت بالایی از روغن ها و مواد مغذی مفید هستند و اگر آن ها را به درستی انتخاب کنید، به روشن شدن، آبرسانی و نرم شدن پوست شما یاری می نمایند. سرم ها به سرعت جذب پوست می شوند و از همین رو می توانید روزانه تا 2 بار از آن ها بهره ببرید. برترین سرم های پوستی عبارت اند از سرم ویتامین سی، هیالورونیک اسید، نیاسین آمید، اسید فرولیک و رزوراترول.

استفاده از سرم های حاوی ویتامین C می تواند به سفید شدن پوست صورت و بدن و نیز به بازسازی سلول های پوست یاری زیادی کند.

8- از ماسک های آماده یاری بگیرید

استفاده از ماسک های آماده گاهی تأثیر بیشتری نسبت به روش های خانگی دارد. سعی کنید به صورت هفتگی از ماسک های حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین C، هیالورونیک اسید، و روشن نماینده ها بهره ببرید. این ماسک ها به روشن شدن پوست و درخشندگی بیشتر پوست شما یاری می نمایند.

9- از نرم نماینده ها بهره ببرید

مطالعات نشان می دهد که استفاده از نرم نماینده ها تا 2 بار در روز می تواند به حفظ سلامت پوست و درمان مسائل پوستی یاری کند. نرم نماینده ها موجب ترمیم و حفاظت از پوست می شوند و به حفظ خاصیت کشسانی پوست یاری می نمایند.

استفاده از نرم نماینده از خشکی پوست جلوگیری می نماید و ظاهری مجذوب کننده تری به پوست شما می بخشد. برترین کرم رفع کدری پوست کرمی است که به خوبی پوست را آبرسانی و نرم کند و جلوی خشکی پوست را بگیرد.

10- استفاده از کرم ضد آفتاب را از قلم نیاندازید

نه تنها به جلوگیری از بروز لکه های پوستی و سلامت پوست شما یاری می نماید، بلکه یک راه چاره ساده برای جلوگیری از کدر شدن پوست صورت است. سعی کنید به صورت روزانه از یک ضد آفتاب مناسب بهره ببرید و هر 2 ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

11- از رتینوئیدها بهره ببرید

رتینوئیدها مشتق نماینده ویتامین A هستند. مطالعات نشان می دهد که استفاده از محصولات پوستی حاوی رتینوئید می تواند به افزایش گردش سلولی پوست و بازسازی پوست شما یاری کند. استفاده از رتینوئید سلول های مرده پوست را از بین می برد و ظاهری صاف و درخشان به پوست می بخشد. برترین زمان برای استفاده از رتینویدها شب ها قبل از خواب است.

12- از یبوست پیشگیری کنید

ابتلا به موجب می گردد تا سموم از بدن خارج نگردد و این موضوع به طور مستقیم روی پوست شما تأثیر می گذارد. برای داشتن پوستی شفاف و درخشان باید دفع به موقع و بدون مسئله ای داشته باشید. سعی کنید از فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود بهره ببرید و در هفته چند بار ورزش کنید تا دچار یبوست نشوید.

13- آب و مایعات بیشتری مصرف کنید

کاهش مصرف آب و مایعات موجب کاهش جریان خون در پوست می گردد و رنگ پوست را کدر و بیمارگونه می نماید. از طرف دیگر کم آبی موجب خشکی پوست می گردد و زمینه ایجاد چین و چروک و لکه های پوستی را فراهم می نماید.

برای رفع کدری پوست صورت و داشتن پوستی سلام بهتر است بیشتر آب و مایعات بدون قند و کافئین مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که نوشیدنی های حاوی کافئین موجب افزایش حجم ادرار و خروج آب از بدن می گردد و بیشتر بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد. بنابراین برای آبرسانی به بدن تنها از آب و نوشیدنی های بدون کافئین مثل آبمیوه های طبیعی بهره ببرید.

14- استرس را از خود دور کنید

برای درمان کدری پوست باید استرس و اضطراب را از خود دور کنید. مطالعات نشان می دهد که استرس موجی ایجاد آکنه و مسائل پوستی می گردد و سلامت پوست شما به خطر می اندازد. برای دور کردن استرس از خود بهتر است و تمرینات تنفسی را امتحان کنید و به طور مرتب ورزش کنید.

گاهی اوقات نوشتن عواملی که موجب استرس می شوند در کنار دم زدن در طبیعت نیز می تواند به کاهش استرس و آرامش اعصاب یاری کند.

15- از یک پزشک یاری بگیرید

اگر با استفاده از روش های خانگی و استفاده از انواع سرم و نرم نماینده باز هم کدری پوست شما رفع نشد، می توانید از یک پزشک متخصص برای رفع این مشکل یاری بگیرید. امروزه روش های زیادی برای درمان کدری پوست وجود دارد.

استفاده روش هایی مثل فتوفیشال IPL و بعلاوه لیزر درمانی از رایج ترین روش هایی هستند که روشن شدن و یکنواخت شدن رنگ پوست یاری می نمایند و ظاهر شاداب تر و جوان تری به پوست شما می بخشند.

در لیزر فراکسل سلول های پوستی تازه روی لایه فوقانی پوست ایجاد می گردد و این موضوع موجب افزایش نرمی و لطافت پوست می گردد. از طرف دیگر این روش درمانی رنگدانه های پوستی را یکنواخت می نماید و ظاهر درخشان و سالم به پوست شما می بخشد.

برای انتخاب روش درمان و بعلاوه رفع کردن مسائل پوستی خود بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و سپس مناسب ترین گزینه را امتحان کنید.

سوالات متداول

کمبود چه ویتامین باعث تیرگی پوست می گردد؟

مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین و تیرگی پوست صورت با هم ارتباط دارند. معمولاً کمبود ویتامین E و ویتامین C در کنار آنتی اکسیدان ها می تواند موجب کدر شدن و خشک شدن پوست صورت گردد. در بعضی افراد کمبود آهن نیز موجب کدر شدن و رنگ پریدگی پوست می گردد.

دلیل تیره شدن ناگهانی پوست صورت مردان چیست؟

به طور معمول دلیل سیاه شدن پوست صورت مردان قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. از آن جایی که مردان کمتر از محصولات مراقبت از پوست مثل ضد آفتاب استفاده می نمایند، احتمال تیرگی پوست آن ها نیز بیشتر است. از طرف دیگر افزایش سن و بعلاوه ابتلا به اختلالات کبدی نیز می تواند موجب تیره شدن ناگهانی پوست گردد.

برترین روش های رهایی از پوست کدر و تیره چیست؟

برای رفع تیرگی پوست و از بین بردن کدری پوست باید از رژیم غذایی متعادلی بهره ببرید. آب بیشتری بنوشید و با استفاده از نرم نماینده ها، ماسک های طبیعی، لایه برداری پوست، استفاده از سرم ها و دور کردن استرس و خواب راحت به سلامت پوست خود یاری کنید.

منابع: mamaearth، healthline، olay

منبع: افق کوروش

به "15 روش درمان کدری پوست صورت در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 روش درمان کدری پوست صورت در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید