آموزش و پرورش ساعت تدریس معلمان را افزایش می دهد؟

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به منتقدانی که می گویند وزارت آموزش وپرورش می خواهد با حرکت تدریجی ساعت تدریس معلمان را افزایش دهد گفت: در طرح طبقه بندی معلمان و مشاغل تغییری نداده ایم و از شورای حقوق و مزایا و شورای توسعه فقط بخشی از ساعات موظف را درخواست نموده ایم.

آموزش و پرورش ساعت تدریس معلمان را افزایش می دهد؟

به گزارش خبرنگاران، در ادامه سلسله نشست های پاسخگویی استودیو الفبا، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به سه برنامه در دست اقدام و اجرای وزارت آموزش وپرورش، اظهار کرد: وزارت آموزش وپرورش در دوره های زمانی مختلف برنامه های خاصی دارد که باید در راستای برنامه های توسعه ای باشد، اول مهرماه برنامه هایی داشتیم و امروز هم برنامه های داریم و این باور راداریم که برنامه ها را رسماً اعلام کنیم تا با مشورت بافرهنگیان برنامه ریزی های توسعه ای بر اساس اسناد بالادستی داشته باشیم و در این مسیر نباید سلیقه ای و سیاسی عمل کنیم و تنها باید به بستر توسعه ای توجه داشته باشیم.

آغاز سال تحصیلی با احتساب سنوات حق التدریس، برگرداندن سختی کار به احکام حقوقی و موضوع تسویه پاداش بازنشستگان سال96

وی اضافه نمود: در آغاز سال تحصیلی احتساب سنوات حق التدریس، برگرداندن سختی کار به احکام حقوقی و موضوع تسویه پاداش بازنشستگان سال96 را داشتیم که هر سه وعده عملی شده است و خوشبختانه آموزش وپرورش نسبت به نهادهای دیگر بهتر اقدام نموده است، چون که تاکنون هیچ دستگاهی پاداش بازنشستگان سال 96 را پرداخت ننموده است.

آموزش وپرورش تنها دستگاهی که پاداش بازنشستگان سال 96 را پرداخت نموده است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بابیان اینکه در حال حاضر سه برنامه در دست اقدام داریم، گفت: در حال حاضر به دنبال آنالیز ها و انجام لایحه بودجه 98هستیم که دستورالعمل های تعیین دارد و باید بتوانیم برای سهم مطلوب آموزش وپرورش، در این حوزه به شکل مفیدی برنامه ریزی کنیم. تمدید قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان عزیز و استفاده از بیمه پایدار را در حال پیگیری هستیم و طرح رتبه بندی و طرح معلم تمام وقت را هم زمان با دیگر برنامه ها جلو می بریم.

علت مسائل امروز عدم وجود الگوی تعیین برای منابع مالی آموزش وپرورش در سه دهه گذشته

الهیار با اشاره به اینکه باید در راستای برنامه تحولی وزیر آموزش وپرورش؛ مدرسه محوری، کیفیت بخشی، نشاط مدارس و حذف آزمون ها حرکت کنیم، اظهار کرد: معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در حال مشارکت و برنامه ریزی در برنامه های تحولی است و البته شرایط سختی را در پیش داریم چراکه در سه دهه گذشته الگوی تعیینی برای منابع مالی آموزش وپرورش وجود نداشته است و امروز با این مسائل روبرو هستیم. برای داشتن آینده خوب در آموزش وپرورش باید به سمتی برویم که الگوی کاربردی داشته باشیم و بهبود معیشت معلمان و ارتقای کیفیت فعالیت ها را تدوین و طراحی کنیم تا خروجی های مثبتی از نظام آموزشی داشته باشیم و برای اتخاذ الگو از تمام صاحب نظران و اساتید یاری می خواهیم تا از نظرات آن ها برای برنامه ریزی بهتر استفاده کنیم و مسیر هموارشده ای را ترسیم نماییم.

کوشش می کنیم تا هم زمان با بودجه پیشنهادی دولت به مجلس طرح رتبه بندی در بودجه پیش بینی گردد

الهیار ترکمن بابیان اینکه لایحه رتبه بندی در شهریورماه به دولت ارائه شده است، اظهار کرد: رتبه بندی موضوعی تخصصی در حوزه منابع و نیروی انسانی است که مدل مفهومی خاص خود را دارد و با توجه به احتیاج آموزش وپرورش باید در آن از چارچوب های تخصصی استفاده گردد . رتبه بندی نظامی است که از استانداردهای شغلی برخوردار است تا فعالیت ها و کیفیت ارتقا پیدا کند و در این نظام رفتارهای خودتنظیمی مدنظراست که بتوان از آن طریق رفتار معلمان برای مشوق های لازم تنظیم گردد و در حقیقت لایحه رتبه بندی یک حرکت برد - برد است.

الهیار در ادامه گفت: مرحله اول رتبه بندی در سال 1394 صورت گرفته است و برخی از کارشناسان می گویند طرح اجراشده جزء اجرای قانون خدمات کشوری بوده است و این غیرمنصفانه است که آن را به عنوان رتبه بندی لحاظ کنیم. باید طرح قبلی از طرف کارشناسان مورد آسیب شناسی قرار می گرفت و درصورتی که این اتفاق می افتاد برای تدوین مرحله دوم رتبه بندی اطلاعات و ارزیابی های مناسبی را داشتیم.

طبق ماده 63 برنامه توسعه، دولت مکلف است لایحه رتبه بندی را با سه محور تدوین نظام رتبه بندی، جبران خدمت فرهنگیان و مهندسی نیروی انسانی به مجلس ارائه دهد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی توضیح داد: یک مرحله از نظام رتبه بندی اجراشده است و بر طبق جزء 2 بند الف ماده 63 برنامه توسعه، دولت مکلف است لایحه رتبه بندی را با سه محور تدوین نظام رتبه بندی، جبران خدمت فرهنگیان و مهندسی نیروی انسانی به مجلس ارائه دهد و در حال حاضر در کمیسیون امور اجتماعی طرح رتبه بندی در حال آنالیز است و در این طرح پنج رتبه تعریف شده که برای هر رتبه امتیازاتی مترتب شده است

وی تأکید کرد: در لایحه قانونی برای موضوع رتبه ها و امتیازات هر رتبه، مجوز می خواهیم و کوشش می کنیم تا هم زمان با بودجه پیشنهادی دولت به مجلس ارائه گردد تا ما به ازای آن هم در بودجه در نظر گرفته گردد البته در غیر این صورت هم آمادگی ارائه داریم.

مزایای طرح معلم تمام وقت

علی الهیار ترکمن با اشاره به ابعاد طرح معلم تمام وقت، اظهار کرد: در راستای ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان تصمیم داریم طرح معلم تمام وقت را انجام دهیم که برای این کار ضروری است علاوه بر استفاده از ظرفیت های موجود باید نسبت به خلق ظرفیت های لازم اهتمام داشته باشیم و در طرح معلم تمام وقت مجوزهای لازم را کنار هم قرارداده ایم. در یک سال تحصیلی دو میلیون ساعت حق تدریس در کشور انجام می گردد که 1 میلیون و 200 هزار ساعت توسط معلمان رسمی و800 هزار ساعت توسط سرباز معلمان و نیروهای خرید خدمت و حق التدریس است. در طرح معلم تمام وقت معلم علاوه بر ساعت موظف با رضایت خودش ساعتی را بابت حق تدریس می گیرد که در پرداخت حقوقی وی منظور می گردد.

ورود یا خروج از طرح معلم تمام وقت کاملاً اختیاری است

وی در ادامه گفت: این طرح مزایایی دارد که مسائل حق التدریس اعم از تأخیر در پرداخت حق التدریس، پرداخت فقط برای نه ماه و منظور نشدن در احکام را ندارد و با توجه به احتیاج مناطق آموزشی و رضایت معلم، وی می تواند در این طرح شرکت کند و از حق تدریس غیرموظف استفاده کندو 18درصد فوق العاده ویژه دریافت می نماید که در دوازده ماه پرداخت می گردد.

الهیار در پاسخ به این سؤال که گفته می گردد وزارت آموزش وپرورش اگر منابع مالی دارد چرا حق التدریسی را پرداخت نمی نماید، گفت: چون میزان پرداختی در طرح معلم تمام وقت وارد پرداخت حقوق می گردد وظیفه خزانه است که این میزان را پرداخت کند.

در طرح طبقه بندی معلمان و مشاغل تغییری ایجاد نشده و معلمان به هیچ وجه نگران افزایش ساعت تدریس نباشند

وی به بیان اینکه منتقدان می گویند وزارت آموزش وپرورش می خواهد با حرکت تدریجی ساعت تدریس معلمان را افزایش دهد، اعلام نمود: در طرح طبقه بندی معلمان و مشاغل تغییری نداده ایم و از شورای حقوق و مزایا و شورای توسعه فقط بخشی از ساعات موظف را درخواست نموده ایم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: اگر معلم شرکت نماینده در طرح، بعد از یک سال بخواهد از این طرح خارج گردد به راحتی امکان پذیر است و این طرح به نفع معلمان است و نظرسنجی ها نشان داده است که رضایت از اجرای طرح حداکثری است. در حال حاضر ابلاغ نهایی طرح را گرفتیم و به استان ها اعلام خواهیم کرد.

در قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان به دنبال بیمه گری پایدار و خدمات متنوع هستیم

علی الهیار ترکمن معاون با اشاره به قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: حوزه بیمه تکمیلی دستخوش نگاه غیر کارشناسی شده است و در قوانین موجود در بیمه، چیزی به نام طرح طلایی بیمه نداریم. در دولت دهم طرح طلایی به شکل محدود انجام شد که مبنای کارشناسی نداشت و به دلیل نداشتن پشتوانه مالی به شکست رسید که بدهی هزارمیلیاردی برای آموزش وپرورش در سال 92 باقی گذاشت که با احتساب بودجه آموزش وپرورش در آن موقع رقم بدهی زیادی می شد و امروز شرکت های بیمه به دلیل ضرری که بیمه ایران در آن موقع متحمل شده است ریسک بالایی را در بستن قرارداد با آموزش وپرورش متحمل می شوند و به همین علت یا وارد قرارداد نمی شوند و یا با لحاظ ریسک بالا قیمت هایی را برای بیمه تکمیلی عنوان می نمایند که خیلی گران است.

در قوانین بیمه، چیزی به نام طرح طلایی بیمه نداریم

طرح بیمه طلایی بدهی 1000 میلیارد تومانی برای آموزش وپرورش به جا گذاشت که با احتساب بودجه سال 92 آموزش وپرورش بدهی زیادی بود.

ضرر زیاد بیمه ایران در طرح بیمه طلایی باعث شده تا شرکت های بیمه تمایلی به بستن قرارداد و تحمل ریسک بالا با آموزش وپرورش را نداشته باشند.

وی اضافه نمود: بعد از شکست در طرح بیمه طلایی و بدهی و عدم تمایل شرکت بیمه ها، بالاجبار شکل صندوقی بیمه ارائه شد که بر اساس قرارداد نوع توافق، اسناد هزینه درمان پرداخت می گردد. این طرح مسئله ای ندارد و اگر در تأخیر پرداخت دارد برای این است که نمی توانیم ماهانه قدرالسهم رفاهی را پرداخت کنیم وقتی تخصیص دستخوش تأخیر می گردد، پرداخت هم تأخیر پیدا می نماید.

افزایش هزینه های پزشکی در دوره اخیر مسبب گران شدن بیمه تکمیلی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: شکل صندوقی با استقبال همراه نبوده است که انشالله شکل بیمه ای دیگری را وارد می کنیم، اما محدودیت هایی داریم و خیلی از هزینه های پزشکی افزایش پیدانموده است و شرکت های بیمه بر اساس همین افزایش ها پرداختی می خواهند و تمام کوشش ما بر این است که بیمه فرهنگیان شکل بیمه گری پایدار و خدمات متنوع داشته باشد و قدرالسهم از رشد زیادی برخوردار نگردد .

الهیار توضیح داد: از فرهنگیان و صاحب نظران می خواهیم که در خصوص بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان و سایر طرح ها و برنامه ها مشورت و مساعدت فکری با ما داشته باشند تا حداقل افزایش و حداکثر خدمات را داشته باشیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش،معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در خاتمه افزود: تمرکز وزارت آموزش وپرورش برای ارتقا معیشت فرهنگیان است و این اقدام، یک امر تدریجی است و از کنار هم قرار دریافت همین طرح های اصلاحی انجام می گردد. امیدواریم با استقرار یک الگوی کاربردی با مشارکت علمی صاحب نظران و فرهنگیان عزیز بتوانیم این راه را هرچه سریع تر طی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آموزش و پرورش ساعت تدریس معلمان را افزایش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با آموزش و پرورش ساعت تدریس معلمان را افزایش می دهد؟

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید