آیا خبرنگاران گران فروش است؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، به نقل از آی تی رسان؛ یکی از گلایه هایی که برخی خریداران و مشتریان خبرنگاران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح می کنند احتکار و گران فروشی این فروشگاه اینترنتی است. این کاربران می گویند اجناس در خبرنگاران گران تر از دیگر فروشگاه ها هستند یا تخفیف ها کاذب بوده و حتی پس از کسر تخفیف ها، باز هم قیمت تمام شده یک کالا بیشتر از بازار است.

آیا خبرنگاران گران فروش است؟

این انگشت اتهام گران فروشی فقط به سوی وبلاگ فناوری و تکنولوژی نیست و در مقاطعی از سال و با توجه به شرایط بازار به سوی دیگر فروشگاه های آنلاین گرفته شده و بر سر زبان ها می افتد.

در این مطلب می خواهیم یک بار برای همواره بررسی کنیم آیا واقعا وبلاگ فناوری و تکنولوژی و دیگر خرده فروشی های آنلاین به دنبال گران فروشی، احتکار و افزایش قیمت اجناس هستند؟ فرایند قیمت گذاری کالاها در وبلاگ فناوری و تکنولوژی چگونه است و ریشه تفاوت قیمت بالای برخی کالاها در فروشگاه های اینترنتی چیست؟

پیش از هرچیز ویدئو اختصاصی زیر را ببینید تا به جواب سؤال بالا برسید.

چه زمانی به نظر می رسد وبلاگ فناوری و تکنولوژی گران فروشی می کند؟

نکته مهم و نخست که باید درباره قیمت کالاها در خرده فروشی هایی مانند وبلاگ فناوری و تکنولوژی و هر فروشگاه آنلاین دیگری ذکر شود، بازه زمانی است که قیمت ها افزایش پیدا می کنند و تعادل بازار به هم می خورد؛ یعنی هنگامی که به هر دلیلی، اعم از افزایش قیمت دلار و ارز، وارد نشدن جنس کافی به بازار، افزایش تقاضا و کاهش تولید، ایجاد موج روانی درباره گرانی یک جنس یا کمبود آن در روزها و ماه های آینده، یک افزایش خرید برای یک جنس رخ می دهد.

هر فروشگاهی یک تعداد تعیینی کالا در انبار دارد که طبیعتا خیلی سریع به فروش می فرایند یا به علت نبودن آن کالا در بازار، با افزایش قیمت از سوی فروشنده و تامین کننده کالا روبرو می شوند. غالبا اینجا است که شائبه گران فروشی در اذهان عمومی شکل می گیرد و تصور می کنند وبلاگ فناوری و تکنولوژی یا فلان فروشگاه دارد از فرصت ایجاد شده؛ برای فروش اجناس با قیمت بالاتر استفاده می کند.

هنگامی که یک تعادل میان عرضه و تقاضا وجود دارد و بازار سیری آرام، تعیین و آینده دار را طی می کند، هیچ گاه مسئله گران فروشی یا افزایش قیمت ها مطرح نیست و فروشنده ها برای یک قیمت رقابتی، بهترین بها را پیشنهاد می کنند.

اما وقتی کالاهای دیجیتال، پوشاک، ماسک، وسایل برقی خانه و هر کالای دیگری در بازار ناموجود می شود و فروشنده ها هم اندک کالای باقی مانده را با افزایش قیمت عرضه می کنند، به ناچار در سایت وبلاگ فناوری و تکنولوژی شاهد یک افزایش قیمت هستیم. اگر قیمت ها ثابت نگاه داشته شوند موجودی انبار به سرعت تمام شده و کالاها ناموجود می شوند که خودش پیام دیگری به اذهان متبادر می کند و این تصور پیش می آید که وبلاگ فناوری و تکنولوژی به اختیار کالاهایش را ناموجود زده تا بعد با قیمت گران تر بفروشد!

از قیمت وبلاگ فناوری و تکنولوژی تا قیمت فروشنده

نکته بعدی که باید توجه شود، ایجاد تفاوت میان فروشندگی وبلاگ فناوری و تکنولوژی تا واسطه گیری برای فروش کالاهای فروشندگان دیگر است.

بیش از 70 درصد کالاهای وبلاگ فناوری و تکنولوژی از سوی فروشنده های ثالث تأمین می شوند. تا پایان سال 98 بیش از 61 هزار فروشنده با مارکت پلیس وبلاگ فناوری و تکنولوژی همکاری کرده اند و این رقم تا نیمه نخست سال 99 به بیش از 100 هزار کسب وکار افزایش یافته است.

فروشندگان وبلاگ فناوری و تکنولوژی محصولاتشان را خودشان قیمت گذاری کرده و روی پلتفرم وبلاگ فناوری و تکنولوژی به فروش می رسانند. در واقع، وبلاگ فناوری و تکنولوژی در نقش یک واسط، کالا را از فروشنده به دست خریدار می رساند. پس، نخست باید بدانیم قیمت گذاری کالاها کاملا در دست وبلاگ فناوری و تکنولوژی نیست.

این فروشگاه با اخذ سیاست هایی مانند تعیین محدوده افزایش قیمت یا نظارت بر قیمت فروشنده ها و مقایسه با قیمت های بازار و تشویق فروشنده ها به درج قیمت های رقابتی، می تواند تا حدودی ثبات در قیمت ها را برقرار کند ولی نمی تواند برای فروشنده ها قیمت تعیینی دربیاورد یا به یک فروشنده بگوید حتما باید اجناس را با بهایی تعیین بفروشد. وقتی تعادل بازار برهم می خورد؛ بسیاری از فروشنده ها کالایی برای فروش ندارند یا از فروش اجتناب می کنند و وبلاگ فناوری و تکنولوژی نمی تواند آن ها را وادار به فروش کند.

پافشاری بر یک سقف قیمتی باعث می شود فروشنده از فروش کالاهایش اجتناب کند و برداشتن سقف قیمت هم به فروشنده ها اجازه می دهد به جبران ضرر و زیانی که در پی افزایش قیمت های مواد خام، دلار و کاهش ارزش پول ملی دیدند؛ کالاها را با قیمت دلخواه بفروشند و بازار هم معمولا خریدار است اما باز اتهام گران فروشی متوجه فروشگاه مارکت پلیس می شود.

وبلاگ فناوری و تکنولوژی درباره کمتر از 30 درصد محصولات و آن هایی که به طور مستقیم فروشنده است، اختیار کامل در قیمت گذاری درست و منصفانه دارد. بسیاری از کاربران از این نکته مهم غافل هستند و تصور می کنند تمام بیش از 3 میلیون محصولی که روی این پلتفرم وجود دارد به طور مستقیم توسط خود وبلاگ فناوری و تکنولوژی قیمت گذاری می شود.

درباره قیمت کالاهایی که خود وبلاگ فناوری و تکنولوژی می فروشد؛ باز اگر در اوضاع نابسامانی بازار، با همان قیمت گذشته بفروشد، به سرعت موجودی انبار تمام شده و کالا ناموجود می شود یا کالاهای جدید با قیمت تازه تأمین شده و برای خرید موجود می شوند. این چالش نه برای وبلاگ فناوری و تکنولوژی که برای همه فروشگاه های آنلاین و خرده فروشی ها در زمان برهم خوردن تعادل بازار و موج گرانی ها مطرح است و همواره یک حرکت میان احتکار و گران فروشی در باورهای خریدار وجود دارد.

بایدها و نبایدهای قیمت گذاری در وبلاگ فناوری و تکنولوژی

با همه نکات گفته شده در بالا که چالش های جدیدی در بازار خرده فروشی ایران هستند و اجازه برقراری ثبات در قیمت گذاری و عرضه و تقاضا را نمی دهند، ولی وبلاگ فناوری و تکنولوژی در حوزه قیمت گذاری دست بسته و منفعل عمل نمی کند.

این فروشگاه همواره در تلاش است بهترین کالاها را با مناسب ترین قیمت ها در اختیار مشتری قرار دهد. به همین جهت استراتژی ها و بایدها و نبایدهایی در قیمت گذاری کالاها برای فروشنده ها تعیین کرده و نظارت دائمی روی عملکرد آن ها دارد؛

  • فروشنده ها در هنگام تعیین قیمت یک کالا باید هم بازار آفلاین و هم بازار آنلاین را بررسی کرده تا به یک قیمت گذاری درست برسند.
  • فروشنده ها حق ندارند قیمتی بالاتر از سایت فروشگاهی خود در وبلاگ فناوری و تکنولوژی درج کنند.

نکته مهم دیگر، مجوز افزایش قیمت یک کالا به دلیل کاهش تولید یا واردات و کمبود آن در بازار به فروشنده داده نمی شود.

  • کالاهایی که دارای نرخ مصوب و قیمت چاپ شده هستند؛ باید با همان قیمت و کمتر از نرخ مصوب به فروش برسند و باز به فروشنده اجازه داده نمی شود، افزایش قیمت داشته باشد.
  • از سوی دیگر، وبلاگ فناوری و تکنولوژی به طور مرتب با فروشندگانی که با ارائه تخفیف های کاذب سعی در فریب مشتری را دارند؛ برخورد کرده و مجازات هایی از دریافت دسترسی به قیمت کالا یا گروه های کالایی برای یک ماه تا تعلیق مجوز فروشندگی و برند آن در مارکت پلیس وبلاگ فناوری و تکنولوژی اعمال می کند.

وبلاگ فناوری و تکنولوژی با راه اندازی سیستم جعبه خرید (Buy Box) که در ادامه بیان می شود و ابزار پایش قیمت ها توسط کاربران، به طور دایمی در حال کنترل قیمت فروشنده ها و یافتن بهای منصفانه است.

  • هر فروشنده یک تاریخچه قیمت گذاری در سیستم وبلاگ فناوری و تکنولوژی دارد و نمی تواند به یک باره قیمت کالایی را چند برابر افزایش دهد و باید بر اساس قیمت مرجع اعلام شده در پنل فروشندگی خود، قیمت های جدید کالاها را براساس ضوابط تعیین شده، استخراج و اعلام کند.

جعبه خرید؛ بهترین ابزار برای رسیدن به قیمت های منصفانه و رقابتی

پرسش اساسی این است که وبلاگ فناوری و تکنولوژی چه سازوکاری برای ارایه مناسب ترین قیمت ها دارد؟

جعبه خرید (کلید افزودن به سبد خرید) محلی است که در آن اولین قیمت پیشنهادی و انتخاب پیش فرض وبلاگ فناوری و تکنولوژی برای مشتریان نمایش داده می شود. همواره جعبه خرید بهترین گزینه برای خرید را به مشتریان پیشنهاد می دهد و شامل منصفانه ترین قیمت خرید با توجه به کیفیت جنس، فروشنده، اصالت کالا، خدمات پس از فروش و موجود بودن جنس در انبار وبلاگ فناوری و تکنولوژی است.

به نوعی می توان گفت جعبه خرید، بهترین قیمت پیشنهادی برای یک محصول است. وبلاگ فناوری و تکنولوژی با راه اندازی مدل مارکت پلیس، به دنبال رقابتی کردن بازار برای فروشنده ها بود و جعبه خرید مکانی است که فروشنده ها بر سر تصاحب آن با هم رقابت شدید و سخت گیرانه ای دارند و ناچار می شوند، قیمت های پایین تر و ارزان تری نسبت به بازار پیشنهاد بدهند.

به این ترتیب، غالب اوقات برای هر کالا، قیمت پیشنهادی در جعبه خرید، پایین ترین قیمت کف بازار یا در میان فروشنده های آنلاین است؛ چرا که اگر این طور نباشد، فروشنده پیروز به فروش کالای خود نشده و خریدار می تواند به فروشنده ها یا فروشگاه های دیگر مراجعه کند و با قیمت مناسب تر، کالایش را سفارش بدهد.

بر اساس گزارش سال 98 وبلاگ فناوری و تکنولوژی تا پایان این سال، حدود 311 هزار کاربر درباره قیمت های محصولات در وبلاگ فناوری و تکنولوژی بازخورد دادند و رضایت کاربرانی که در نظرسنجی قیمت شرکت کرده اند 14 درصد نسبت به ابتدای سال 98 افزایش پیدا کرده است.

پایان وبلاگ فناوری و تکنولوژی منصف فروش است یا گران فروش؟

قیمت گذاری درست و منصفانه در ایران، یک چالش پیچیده برای خرده فروشی ها است و به عوامل بسیار زیاد و غالبا متغیر و متضادی بستگی دارد. ارائه قیمت پایین تر منجر به خالی شدن سریع انبار می شود و درج قیمت بالاتر، اتهام گران فروشی را در پی دارد.

هرگاه تعادل بازار، عرضه و تقاضا برای یک دسته کالایی برهم می خورد این شرایط تکرار می شود و با همه ابزارهای نظارتی و کنترلی که فروشگاه ها برای تعیین سقف قیمت ها دارند و فروشنده ها باید رعایت کنند باز هم نابسامانی هایی در قیمت ها دیده می شود؛ یک روز قیمت کالایی در فروشگاه های آفلاین بسیار بیشتر از فروشگاه های آنلاین معروف است و یک روز برعکس قیمت کالایی در خرید آنلاین بیشتر از کف بازار آفلاین است.

معمولا قیمت های فروشگاه های آنلاین را همه مردم می بینند و رصد می کنند و 24 ساعته زیر نظر دارند ولی فروشنده های آفلاین تا به این حد شفاف سازی ندارند و همواره در ویترین و در منظر مقایسه و قضاوت مردم قرار نمی گیرند.

هدف وبلاگ فناوری و تکنولوژی رسیدن به قیمت های درست و منصفانه برای همه دسته های کالایی است و از اهرم های مختلفی برای فشار بر فروشنده و سوق دادن آن ها به ارایه قیمت های مناسب استفاده می کند. اما نباید وبلاگ فناوری و تکنولوژی را یک واحد مستقل از جریان بازار دید و قاعدتا از التهاب و تلاطم های بازار تأثیر می پذیرد و حلقه ای از یک زنجیره است.

وبلاگ فناوری و تکنولوژی همواره از کاربران دعوت کرده در پایش قیمت ها و معرفی فروشنده های منصف تر یا فروشگاه هایی که ارزان تر می فروشند مشارکت کنند؛ چرا که بدون شک نظارت و پایش قیمت ها توسط کاربران می تواند بهترین ابزار و رویکرد برای رسیدن به قیمت های منصفانه باشد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا خبرنگاران گران فروش است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خبرنگاران گران فروش است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید