آنالیز شورلت کوروت؛ الماس درخشان خودروهای اسپرت

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، شورلت کوروت (Chevrolet Corvette) یا شوی کوروت یا وت (Vette)، به قول آن هایی که خیلی عاشق آن هستند، به یادماندنی ترین ماشین اسپرت تاریخ اتومبیل سازی دنیا است.

آنالیز شورلت کوروت؛ الماس درخشان خودروهای اسپرت

اولین مدل کوروت کروکی بود و در سال 1953 در غرفهٔ اختصاصی جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی نیویورک به عنوان یک خودروی مفهومی رونمایی شد و غوغا به پا کرد. نام این ماشین گرفته شده از قایق جنگی کوچکی بود که قدرت مانور زیادی داشت. مدل های مختلف کوروت طی هفت نسل فراوری آن از سال 1953 تا امروز با حرف C و عددی که نشان دهندهٔ نسل آن است تعیین می شوند و عاشقان این ماشین به خوبی آن ها را می شناسند.

مدل سال های 1963 تا 1967 و 1969 تا 1976 و 2014 به نام سفره ماهی (Sting Ray) هم شناخته می شوند. این نام گذاری به علت الهام گرفتن طراحی بدنه و شباهت بسیار ظاهر آن به بدن سفره ماهی است.

شورلت کورت مدل 1953

نمای روبه رو شورلت کورت مدل 1953

نمای پشت شورلت کورت مدل 1953

نمای داخلی شورلت کورت مدل 1953

قبلی 1 از 4 بعدی

با رونمایی از کوروت کروکی در نمایشگاه خودروی نیویورک تقاضای خرید آن قدر بود که جنرال موتورز را مصمم به فراوری انبوه این ماشین اسپرت کند. سیصد دستگاه از این ماشین به صورت کاملا دست ساز و کروکی تا آخر سال 1953 آماده و تحویل خریداران شد. همهٔ این ماشین ها به رنگ سفید بودند و بخشی از طرح تورفتگی دو طرف ماشین به رنگ قرمز بود.

در سال 1954 با آمدن مدل سال امکان سفارش این ماشین در چهار رنگ آبی، قرمز، سیاه و سفید فراهم شد. در این سال 3604 دستگاه از این ماشین به فروش رفت. مدل سال 1955 با حق انتخاب بین موتور قبلی یا موتور هشت سیلندری 4.3 لیتری، قرار بود مشتریان بیشتری را جذب کند، اما با وجود تعداد زیادی از ماشین های سال قبل که هنوز به فروش نرفته بودند، جنرال موتورز تصمیم گرفت فقط هفتصد دستگاه در سال 1955 فراوری کند. با موتور تازه شتاب صفر تا صد این مدل حدود 1.5 ثانیه بهتر شد.

سال 1956 شاهد تغییر چهرهٔ این ماشین بودیم و جلوی آن با چهار چراغ اصلی شکل ظاهر آن را با حداقل هزینه به کلی عوض کرد. سال 1957 این مدل سیستم انژکتور را هم به صورت آپشن اضافه داشت و شکل بالک های عقب تغییر کرد. در این مدل، شیشه های برقی و موتور 283 اسبی از نکاتی بود که جنرال موتورز برای تبلیغ پیروز این ماشین روی آن ها حسابی مانور می داد.

نسل دوم که نام سفره ماهی را هم برای اولین بار به خود گرفت، استفاده از همان بدنه فایبرگلاس را ادامه داد ولی در کل کوچک تر از مدل C1 بود. این نسل آغاز فراوری طرحی بود که کوروت سال های بعد به آن وفادار ماند؛ چراغ های پنهان در جلو داشت که شکلی اسپرت و عجیب به ماشین می داد.

شورلت کورت مدل 1963

شورلت کورت مدل 1963

نمای روبه رو شورلت کورت مدل 1963

نمای پشت شورلت کورت مدل 1963

نمای داخلی شورلت کورت مدل 1963

قبلی 1 از 5 بعدی

در سال 1963 تعداد بسیار کمی از این ماشین ها با شیشه عقب دو تکه عرضه شدند و برای همین امروزه از کمیاب ترین کوروت ها هستند. موتور و بیشتر سیستم های فنی تغییر اساسی نداشتند. فراوری این نسل در سال 1967 متوقف شد.

شورلت کوروت نسل سوم نسبت به نسل قبل شکل مدرن تری به خود گرفت. بدنه آن پهن تر شد و تغییراتی در موتورش به وجود آمد. همهٔ نسل های بعدی هم به نحوی بهینه سازی شدند؛ اما زیبایی شناسی خاص خود را حفظ کردند، طوری که هر کس کوروت را از دور و از هر زاویه ای می دید دقیقا آن را تشخیص می دهد. بعدها تغییرات در نسل های بعدی کوروت همچنان ادامه پیدا کرد و به راستی که کوروت هر روز و در هر نسلی از دیروز بهتر شد. چندین نسل پیاپی و بی وقفه از این ماشین فراوری شد و همه آن ها مورد استقبال خریداران قرار گرفتند.

نسل هفتم این خودروی زیبا و اسپرت که C7 نام گرفته، طراحی بسیار زیبا و مهندسی دقیقی دارد. این خودرو از سال 2014 تا 2019 روی خط فراوری شورلت قرار داشت. در سال 2020 هم شورلت نسل هشتم یا همان C8 را روانه بازار کرد که همچنان فراوری این خودرو ادامه دارد.

نسل هشتم شورلت کورت سال 2020

نمای پشت شورلت کورت سال 2020

نمای روبه رو شورلت کورت سال 2020

نمای روبه رو شورلت کورت سال 2020

نمای داخلی شورلت کورت سال 2020

نمای جانبی شورلت کورت سال 2020

قبلی 1 از 6 بعدی

خودروهای امریکایی به ویژه پس از افول صنعت خودروسازی در امریکا و تصرف بازار به وسیله خودروسازان شرقی، دیگر کمتر نام درکردند و بر سر زبان ها افتادند، اما این یکی هنوز بر سر زبان هاست و دوستداران جدی خود را دارد.

آگهی های خرید و فروش شورلت

شورلت کوروت در ایران نیز خواستاران بسیار زیادی داشته و دارد. بعضی از مدل های تازه آن را می توان در منطقه ها آزاد مشاهده کرد. امیدواریم که خواندن این مطلب برایتان مجذوب کننده بوده باشد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

***

شما می توانید در وبلاگ فناوری و تکنولوژی نگاهی به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

منبع: دیوار

به "آنالیز شورلت کوروت؛ الماس درخشان خودروهای اسپرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شورلت کوروت؛ الماس درخشان خودروهای اسپرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید