5 نکته مهم در هنگام خرید کتاب

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، این نکات مهم را به هنگام خرید کتاب حتما رعایت کنید تا برترین انتخاب را داشته باشید.

5 نکته مهم در هنگام خرید کتاب

چندین و چند نشرِ معتبر در طول هفته ­ها و ماه ­ها کتاب­ های متعدد در موضوعات مختلف، از تالیف و ترجمه گرفته تا موضوعات روان­شناسی، جامعه ­شناسی، ادبیات داستانی، علمی و… راهی بازار نشر می­ نمایند. نگاهی به میز تازه­ های کتابفروشی ­ها خود دلیل قانع نماینده ­ایست که خرید کتاب هم خود هنری­ست. اُمبرتو اکو، فیلسوف و رمان ­نویس ایتالیایی، معتقد بود که حجم بزرگ اطلاعات هیچ تفاوتی با نبود هرگونه اطلاعات ندارد. برای فهمیدن منظور اکو، تصور کنید دانشنامه ­ای 200 جلدی دارید که سرشار از اطلاعات مفید و ارزنده است. آدم می ­ماند از کجای آن آغاز کند، از کدام جلد و کدام سرفصل، و تازه مگر تمامی اطلاعات درون این دانشنامه­ 200 جلدی جایی در زندگی به درد ما می ­خورد؟

شرایط ما در بازار نشر، به عنوان مشتری، چیزی بهتر از مواجهه با یک دانشنامه ­ی 200 جلدی نیست. چرا که نزدیک به همین تعداد در طول هفته کتاب تازه روانه­ بازار نشر می­ گردد و شاید دانستن اینکه چه کتابی می خواهیم به تنهایی کافی نباشد، و دانستن اینکه چه کتاب ­هایی را باید از سبد خرید خود کنار بگذاریم هم خود هنری باشد. بنابراین ما احتیاجمند فاکتورهایی هستیم که به عنوان یک فرد کتابخوان، بسیاری از گزینه ­های موجود را از سبد خود کنار گذاشته و به کتاب مورد نظر خود برسیم. در ادامه سعی می ­کنیم به چند فاکتور کلی و مهم در بازار کتاب که بر کیفیت کتاب و احتیاج ما از کتاب اثر می ­گذارند اشاره کنیم.

1. نشر

نشرهای متعددی در بازار نشر فعالند که هر یک به عنوان یک بنگاه مالی سعی می ­نمایند روی احتیاجهای ما حساب بازکرده و کالای مورد نظر ما را در اختیارمان بگذارند. این مسئله وقتی با یک کتاب پرفروش مواجهیم پیچیده تر هم می ­گردد، چرا که نشرهای مختلفی سعی می ­نمایند کتاب مورد نظر را منتشر نمایند. نشرها، هر یک در حوزه های تخصصی یا حوزه ­های تخصصی متعددی فعالیت می­ نمایند. هیچ نشری در همه ­ی زمینه­ ها از همه بهتر نیست. اما بعضی نشرها هم در همه­ زمینه ­ها ضعیف ­اند. بنابراین، اگر خواننده ­ی ادبیات داستانی هستیم، باید نشرهای این حوزه را به خوبی بشناسیم و تازه­ های نشر را در آن ها دنبال کنیم.

خواننده ­ها عموماً به مرور به این شناخت می­رسند و به عنوان مثال نشر چشمه، نیماژ، آموت، نون و غیره را در حوزه­ ادبیات داستانی می ­شناسند. بنابراین اولین قدم در هر حوزه، چه روان­شناسی، چه جامعه شناسی و چه ادبیات داستانی شناخت نشرهای معتبر در این حوزه ­هاست.

2. تعداد چاپ

بسیاری از کتاب ­هایی که از طرف نشرهای معتبر منتشر می­ شوند به زودی از طرف مخاطبان خریداری شده و خیلی زود به چاپ­ های متعدد می­رسند. این مسئله در ارتباط با کتاب ­های پرفروش نیز مسئله­ مهمی است و تعداد چاپ کتاب ­ها همواره سلیقه ­ی عمومی مخاطبان را به ما منتقل می­ کند، اینکه دیگران کدام کتاب را بر بقیه ترجیح داده ­اند. البته گاهی ترجمه های تازهی از یک کتاب ارائه می­ گردد که نسبت به نسخه­ های قدیمی چاپ کمتری دارد و این به دلیل زمان دیرترِ ارائه به بازار نشر است. در این زمینه، شناخت مترجم یا نشر تازه می ­تواند به ما در تشخیص بهتر یاری کند که بعد به آن خواهیم پرداخت.

3. نویسنده

در هر حوزه ­ای که علاقه ­مند به مطالعه هستیم باید شناختی از نویسنده­ های آن حوزه که می­ توانند فکر ما را با حقایق جالبی آشنا نمایند داشته باشیم. اعتماد به جوایز اعطا شده یکی از راه ­های شناختن نویسنده ­های معتبر هر حوزه است. به عنوان نمونه انتخاب کتاب­ های ادبیات داستانی براساس برندگان نوبل ادبیات، که لیستی بلند بالا از آثار نخوانده در مقابل ما باز می­ کند.

بسیاری از نویسنده­ ها در سایت­ های معتبر خرید آنلاین کتاب دارای یک پروفایل تعیین هستند که شامل معرفی حوزه ­های مورد علاقه، زندگی نامه، و آثار آن نویسنده ­هاست. خواندن این پروفایل ها می­ تواند ما را با نویسنده­ های تازه و پر هوادار آشنا کند.

4. مترجم

گاهی آثار ترجمه یک مترجم آنقدر دلچسب است که می­توان پروژه ه­ایی برای خواندن تمامی ترجمه­های او تعریف کرد. در ایران مترجم ­هایی همانند محمد قاضی، نجف دریابندری، مهدی سحابی و ابوالحسن نجفی از این گونه­اند. خوشبختانه در بیشتر حوزه­ ها در بازار نشر ایران، مترجم ­های کارکشته کم نیستند. بنابراین اگر مایلیم کتاب مورد علاقه ­مان را با لذت بخوانیم، شناختن یا پرسیدن برای یافتن برترین مترجم کتاب مورد نظر بسیار مهم است.

کتاب­ها عموماً با ترجمه ­های مختلف به بازار کتاب ارائه می ­شوند. گاهی هم پیش می ­آید ما نه با ترجمه­ یک مترجم شناخته شده، بلکه با ترجمه ­ی دیگری احساس راحتی بیشتری داریم. بنابراین خواندن بخش ­هایی از کتاب، مثلا چند پاراگراف اول کتاب و مقایسه ­ی ترجمه­ ها می ­تواند راحتیِ خواندن بقیه ­ی متن را برای ما تضمین کند.

5. موضوع

گاهی پیش می ­آید که در حال وهوای خاصی قصد خواندن کتابی داریم. اما نمی ­دانیم چه کتابی و چه موضوعی می تواند به ما یاری کند. گاه هنگام خرید کتاب کودک برای یکی از بچه ها مان در انتخاب موضوع گیج می­شویم. گاهی هم نمی­دانیم برای کسی یا خودمان در این لحظه خواندن رمان مفیدتر است یا کتاب ­های دیگری مثلا روان­شناسی یا سیاسی. در این مواقع یاری گرفتن از کتابدارهای کتابفروشی - یا اگر قصد خرید اینترنتی کتاب داریم - خواندن خلاصه و معرفی کتاب ها، می­تواند موضوع مورد احتیاج ما را برای ما روشن­ تر کند. این مسئله در خرید رمان ایرانی هم بسیار مهم است. شناخت موضوع، ژانرِ کتاب، و یا پیدا کردن کتابی شبیه به سلیقه ­ی ما از دست ما خارج است و احتیاج به یاری داریم. اینجاست که کتابدارها یا مطالب سایت ­های فروش آنلاین کتاب می تواند مفید و راهگشا باشد.

در کل یک کتابدار یا یک سایت که محتوای مرتبط با کتاب فراوری می­ کند، نه فقط در این مورد، که در چهار مورد گفته شده ­ی قبلی هم می ­تواند یاری نماینده باشد. با هدایت گرفتن از یک فرد متخصص، برترین نشر، برترین نویسنده یا برترین ترجمه­ موجود از یک کتاب، در زمان کمتری در دسترس ماست.

منبع: پیام دلتا

به "5 نکته مهم در هنگام خرید کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته مهم در هنگام خرید کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید