5 نکته مهم در هنگام خرید کتاب
به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، این نکات مهم را به هنگام خرید کتاب حتما رعایت کنید تا برترین انتخاب را داشته باشید.
چندین و چند نشرِ معتبر در طول هفته ها و ماه ها کتاب های متعدد در موضوعات مختلف، از تالیف و ترجمه گرفته تا موضوعات روانشناسی، جامعه شناسی، ادبیات داستانی، علمی و… راهی بازار نشر می نمایند. نگاهی به میز تازه های کتابفروشی ها خود دلیل قانع نماینده ایست که خرید کتاب هم خود هنریست. اُمبرتو اکو، فیلسوف و رمان نویس ایتالیایی، معتقد بود که حجم بزرگ اطلاعات هیچ تفاوتی با نبود هرگونه اطلاعات ندارد. برای فهمیدن منظور اکو، تصور کنید دانشنامه ای 200 جلدی دارید که سرشار از اطلاعات مفید و ارزنده است. آدم می ماند از کجای آن آغاز کند، از کدام جلد و کدام سرفصل، و تازه مگر تمامی اطلاعات درون این دانشنامه 200 جلدی جایی در زندگی به درد ما می خورد؟
شرایط ما در بازار نشر، به عنوان مشتری، چیزی بهتر از مواجهه با یک دانشنامه ی 200 جلدی نیست. چرا که نزدیک به همین تعداد در طول هفته کتاب تازه روانه بازار نشر می گردد و شاید دانستن اینکه چه کتابی می خواهیم به تنهایی کافی نباشد، و دانستن اینکه چه کتاب هایی را باید از سبد خرید خود کنار بگذاریم هم خود هنری باشد. بنابراین ما احتیاجمند فاکتورهایی هستیم که به عنوان یک فرد کتابخوان، بسیاری از گزینه های موجود را از سبد خود کنار گذاشته و به کتاب مورد نظر خود برسیم. در ادامه سعی می کنیم به چند فاکتور کلی و مهم در بازار کتاب که بر کیفیت کتاب و احتیاج ما از کتاب اثر می گذارند اشاره کنیم.
1. نشر
نشرهای متعددی در بازار نشر فعالند که هر یک به عنوان یک بنگاه مالی سعی می نمایند روی احتیاجهای ما حساب بازکرده و کالای مورد نظر ما را در اختیارمان بگذارند. این مسئله وقتی با یک کتاب پرفروش مواجهیم پیچیده تر هم می گردد، چرا که نشرهای مختلفی سعی می نمایند کتاب مورد نظر را منتشر نمایند. نشرها، هر یک در حوزه های تخصصی یا حوزه های تخصصی متعددی فعالیت می نمایند. هیچ نشری در همه ی زمینه ها از همه بهتر نیست. اما بعضی نشرها هم در همه زمینه ها ضعیف اند. بنابراین، اگر خواننده ی ادبیات داستانی هستیم، باید نشرهای این حوزه را به خوبی بشناسیم و تازه های نشر را در آن ها دنبال کنیم.
خواننده ها عموماً به مرور به این شناخت میرسند و به عنوان مثال نشر چشمه، نیماژ، آموت، نون و غیره را در حوزه ادبیات داستانی می شناسند. بنابراین اولین قدم در هر حوزه، چه روانشناسی، چه جامعه شناسی و چه ادبیات داستانی شناخت نشرهای معتبر در این حوزه هاست.
2. تعداد چاپ
بسیاری از کتاب هایی که از طرف نشرهای معتبر منتشر می شوند به زودی از طرف مخاطبان خریداری شده و خیلی زود به چاپ های متعدد میرسند. این مسئله در ارتباط با کتاب های پرفروش نیز مسئله مهمی است و تعداد چاپ کتاب ها همواره سلیقه ی عمومی مخاطبان را به ما منتقل می کند، اینکه دیگران کدام کتاب را بر بقیه ترجیح داده اند. البته گاهی ترجمه های تازهی از یک کتاب ارائه می گردد که نسبت به نسخه های قدیمی چاپ کمتری دارد و این به دلیل زمان دیرترِ ارائه به بازار نشر است. در این زمینه، شناخت مترجم یا نشر تازه می تواند به ما در تشخیص بهتر یاری کند که بعد به آن خواهیم پرداخت.
3. نویسنده
در هر حوزه ای که علاقه مند به مطالعه هستیم باید شناختی از نویسنده های آن حوزه که می توانند فکر ما را با حقایق جالبی آشنا نمایند داشته باشیم. اعتماد به جوایز اعطا شده یکی از راه های شناختن نویسنده های معتبر هر حوزه است. به عنوان نمونه انتخاب کتاب های ادبیات داستانی براساس برندگان نوبل ادبیات، که لیستی بلند بالا از آثار نخوانده در مقابل ما باز می کند.
بسیاری از نویسنده ها در سایت های معتبر خرید آنلاین کتاب دارای یک پروفایل تعیین هستند که شامل معرفی حوزه های مورد علاقه، زندگی نامه، و آثار آن نویسنده هاست. خواندن این پروفایل ها می تواند ما را با نویسنده های تازه و پر هوادار آشنا کند.
4. مترجم
گاهی آثار ترجمه یک مترجم آنقدر دلچسب است که میتوان پروژه هایی برای خواندن تمامی ترجمههای او تعریف کرد. در ایران مترجم هایی همانند محمد قاضی، نجف دریابندری، مهدی سحابی و ابوالحسن نجفی از این گونهاند. خوشبختانه در بیشتر حوزه ها در بازار نشر ایران، مترجم های کارکشته کم نیستند. بنابراین اگر مایلیم کتاب مورد علاقه مان را با لذت بخوانیم، شناختن یا پرسیدن برای یافتن برترین مترجم کتاب مورد نظر بسیار مهم است.
کتابها عموماً با ترجمه های مختلف به بازار کتاب ارائه می شوند. گاهی هم پیش می آید ما نه با ترجمه یک مترجم شناخته شده، بلکه با ترجمه ی دیگری احساس راحتی بیشتری داریم. بنابراین خواندن بخش هایی از کتاب، مثلا چند پاراگراف اول کتاب و مقایسه ی ترجمه ها می تواند راحتیِ خواندن بقیه ی متن را برای ما تضمین کند.
5. موضوع
گاهی پیش می آید که در حال وهوای خاصی قصد خواندن کتابی داریم. اما نمی دانیم چه کتابی و چه موضوعی می تواند به ما یاری کند. گاه هنگام خرید کتاب کودک برای یکی از بچه ها مان در انتخاب موضوع گیج میشویم. گاهی هم نمیدانیم برای کسی یا خودمان در این لحظه خواندن رمان مفیدتر است یا کتاب های دیگری مثلا روانشناسی یا سیاسی. در این مواقع یاری گرفتن از کتابدارهای کتابفروشی - یا اگر قصد خرید اینترنتی کتاب داریم - خواندن خلاصه و معرفی کتاب ها، میتواند موضوع مورد احتیاج ما را برای ما روشن تر کند. این مسئله در خرید رمان ایرانی هم بسیار مهم است. شناخت موضوع، ژانرِ کتاب، و یا پیدا کردن کتابی شبیه به سلیقه ی ما از دست ما خارج است و احتیاج به یاری داریم. اینجاست که کتابدارها یا مطالب سایت های فروش آنلاین کتاب می تواند مفید و راهگشا باشد.
در کل یک کتابدار یا یک سایت که محتوای مرتبط با کتاب فراوری می کند، نه فقط در این مورد، که در چهار مورد گفته شده ی قبلی هم می تواند یاری نماینده باشد. با هدایت گرفتن از یک فرد متخصص، برترین نشر، برترین نویسنده یا برترین ترجمه موجود از یک کتاب، در زمان کمتری در دسترس ماست.
منبع: پیام دلتا