افشای رازهای ملکه مصر

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، گروهی از باستان شناسان مصری، آلمانی و اتریشی با کاوش در مقبره ملکه مرنیث در گورستان باستانی ام القعاب واقع در ابیدوس صدها ظرف مُهر و موم شده کشف کردند.

افشای رازهای ملکه مصر

مصطفی وزیری ـ دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر ـ در بیانیه ای که از سوی وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر منتشر شده است، خاطرنشان کرد که این ظروف نسبتا سالم به جای مانده اند و قدمت آن ها به حدود 5000 سال پیش می رسد.

باستان شناسان علاوه بر این ظروف، چندین شیء مخصوص مراسم خاکسپاری را کشف کردند که اطلاعات بیشتری درباره سنت های خاکسپاری این دوره از تاریخ ارائه می نماید.

براساس تحقیقات تکمیلی محققان مؤسسه آلمان در قاهره، کاوش های اخیر منظره جدیدی را به زندگی و حکومت ملکه مرنیث به وجود آورده است. نوشته های روی لوح کشف شده در مقبره مرنیث به نقش مهم او در دولت اشاره دارند؛ در نتیجه اکتشافات اخیر جزئیات بیشتری درباره زندگی این حکمرانِ بسیار مهم مصر باستان آشکار نموده است.

مرنیث به عنوان نایب السلطنه یا ملکه همسر، در تاریخ مصر با ارتباط نامش با نیث، الهه مصریان باستان شناخته می گردد. گمان می رود که او در حدود سال های 3050 تا 3000 پیش از میلاد پس از مرگ همسرش، دجت، سومین یا چهارمین فرعون دودمان اول، زمام قدرت را در مصر به دست گرفت؛ چراکه دِن پسر آن ها، برای به تخت نشستن بسیار کم سن بود. این دوره حکمرانی فقط تا زمانی ادامه داشت که پسرش به سن بلوغ برسد.

با این حال با توجه به اسناد تاریخی نمی توان در این باره اطمینان حاصل کرد که مرنیث نخستین یا دومین ملکه حکمران مصر بوده است. بعضی از مصرشناسان معتقدند که نیت حتب نخستین فرعون زن مصر در طول دودمان نخست پادشاهی کهن بوده است.

مقبره ملکه مرنیث در سال 1900 میلادی در گورستان ام العقاب کشف شد. مقبره این ملکه با استفاده از آجر، سفال و الوارهای چوبی ساخته شده است. این سازه تنها مقبره سلطنتی متعلق به زن دودمان نخست است که تا به امروز در ابیدوس کشف شده است.

منبع: گردشبان

به "افشای رازهای ملکه مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای رازهای ملکه مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید