انتقال پیغام در اندروید؛ آموزش انتقال پیغام بین دو گوشی اندرویدیانتقال پیغام در اندروید از یک گوشی به گوشی دیگر

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، اندروید به دلیلی داشتن رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند، به انتخاب اول بیش از نیمی از جمعیت صاحب گوشی دنیا تبدیل شده است. همه چیز در این گوشی به سادگی قابل انجام است که در این مطلب قصد داریم به یکی از این کارها یعنی انتقال پیغام از یک گوشی به گوشی دیگر بپردازیم. شما وقتی در حال راه اندازی یک گوشی نو یا ریستور گوشی قدیمی خود هستید، به راحتی می توانید از یک دستگاه دیگر، پیغام ها یا هر اطلاعات دیگری را بین گوشی های مختلف جابجا کنید. البته در این مطلب به شما آموزش می دهیم چطور در اندروید پیغام خود را از یک گوشی به گوشی دیگر انتقال دهید.

انتقال پیغام در اندروید؛ آموزش انتقال پیغام بین دو گوشی اندرویدیانتقال پیغام در اندروید از یک گوشی به گوشی دیگر

انتقال پیام در اندروید از یک گوشی به گوشی دیگر

وقتی در حال راه اندازی گوشی نو (برای اولین بار) یا قدیمی خود (برای چندمین بار) هستید، قطعا با پیامی روبرو می شوید که از شما می خواهد به حساب کاربری گوگل خود وارد شوید. این حساب کاربری همانی است که تمام اطلاعات شما از قبل در آن ذخیره شده بود.

البته دو حالت وجود دارد. یا این حساب کاربری نو است و شما تا به امروز از آن استفاده ننموده اید و طبیعتا هیچ اطلاعاتی هم درون آن وجود ندارد، یا قبل از آن استفاده نموده و کلی هم اطلاعات درونش دارید. این یعنی از این حساب کاربری قبلا در یک دستگاه دیگر استفاده می کردید و اطلاعات خود را از آن گوشی، روی این حساب بک آپ گرفته بودید.

در فرایند راه اندازی دوباره یا نو یک گوشی، شما با وارد کردن این حساب کاربری می توانید به تمام آن اطلاعات دسترسی داشته باشید. یکی از این اطلاعات، پیام های کوتاه یا همان SMS هستند که شما می توانید در صورت داشتن فایل پشتیبان از آن ها روی حساب کاربری جیمیل خود، دوباره به آن ها در گوشی نو دسترسی پیدا کنید. برای انتقال پیام در اندروید از یک گوشی به گوشی دیگر یک سری روش وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

1. استفاده از قابلیت گوگل بک آپ

وقتی یک گوشی نو را راه اندازی می کنید یا بعد از ریست فکتوری یک گوشی قدیمی، قصد راه اندازی دوباره آن را دارید، قابلیت بک آپ یا پشتیبان گیر گوگل می تواند به شما یاری کند تا به تمام اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. از این قابلیت خوشبختانه برای انتقال پیام کوتاه در اندروید هم استفاده می گردد. برای انجام این کار، کافی است قابلیت پشتیبان گیری گوگل درایو خود را روی دستگاه قدیمی از قبل فعال نموده باشید.

توجه داشته باشید اگر اطلاعات روی جیمیل پشتیبان گیری نشوند، شما به هیچ یک از آن ها دسترسی نخواهید داشت. پس اگر قصد دارید در ادامه یک گوشی نو بخرید یا می خواهید گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگشت بدهید، از قبل، مراحل زیر را به دقت طی کنید.

توجه داشته باشید اسکرین شات مربوط به تنظیمات این مرحله از روی گوشی سامسونگ تهیه شده است. اما در تمام گوشی های اندرویدی، مراحل انجام آن خیلی با هم متفاوت نیست. هرچند رابط های متفاوت می تواند باعث گردد یک سری از مراحل از گوشی به گوشی دیگر متفاوت باشد.

  • تنظیمات را باز کنید.
  • روی گزینه گوگل (Google) کلیک کنید.
  • در این مرحله روی گزینه پشتیبان گیری (backup) کلیک کنید.

در پایین قسمت مربوط به حافظه حساب کاربری (Account storage)، چک کنید ببینید آیا حساب کاربری که به گوشی شما متصل است، همان حسابی هست که به آن احتیاج دارید یا خیر. اگر همان حساب بود، به سراغ مرحله بعدی بروید، در غیر این صورت باید حساب کاربری نوی را به گوشی خود معرفی نموده و اطلاعات خود را روی آن بک آپ بگیرید.

  • در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که قابلیت بک آپ یا همان پشتیبان گیری فعال باشد. برای این منظور بعد از کلیک روی گزینه بک آپ (backup) باید ببینید آیا شکل مقابل آن روی حالت فعال قرار گرفته است یا خیر. اگر غیرفعال بود، فعالش کنید. اگر هم فعال بود، بگذارید در همان حالت بماند. مطابق تصویر زیر.

اگر قابلیت یادشده فعال باشد، به این معناست که اطلاعات شما به خودی خود در این حساب کاربری پشتیبان گیری می شوند و جای نگرانی نیست. اما اگر این گزینه غیرفعال باشد، بلافاصله پس از فعال کردن باید روی گزینه Back up now (حالا پشتیبان گیری گردد) کلیک کنید تا اطلاعات تان به حساب کاربری منتقل گردد.

بعد از این کار، تمام اطلاعات شما از جمله پیام های کوتاه پشتیبان گیری می شوند و با وارد کردن حساب کاربری مورد نظر در گوشی نو یا قدیمی خود می توانید به آن ها مجددا دسترسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید که برای بازگردانی پیام ها در همان گوشی قدیمی خودتان حتما باید گوشی را ریست کنید. سپس اطلاعات خود را ریستور کنید که طی این فرایند، پیام های کوتاه هم بازگردانی می شوند.

2. استفاده از قابلیت Smart Switch سامسونگ

اگر قصد دارید از هر گوشی به گوشی سامسونگ کوچ کنید، خبر خوبی برایتان داریم. سامسونگ از قبل فکر این را نموده که شاید ممکن باشد از یک گوشی دیگر به گوشی های گلکسی این شرکت سوییچ کنید. به همین دلیل اپلیکیشنی را طراحی نموده با نام Smart Switch که به شما یاری می نماید به تمام اطلاعات خود از جمله پیام های کوتاه در گوشی نو دسترسی داشته باشید.

نکته مثبت راجع به این برنامه این است که مهم نیست از چه گوشی استفاده می کنید، مادامی که گوشی مقصد، گلکسی باشد، شما می توانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. بعلاوه در صورتی که فقط به پیام های کوتاه خود احتیاج داشته باشید، می توانید حین انجام فرایند انتقال اطلاعات، فقط تیک مربوط به آن را فعال کنید.

چگونه از Smart Switch برای انتقال اطلاعات استفاده کنیم؟

برای استفاده از Smart Switch برای انتقال پیام در اندروید شما چند راه حل دارید. نخست این که به صورت بی سیم به انجام این کار اقدام کنید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا اپلیکیشن را به وسیله لینک بالا برای گوشی نو و قدیمی خود دانلود نموده، نصب و اجرا کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر دو گوشی شما به یک شبکه اینترنت متصل باشند چون این روش به صورت بی سیم به انتقال اطلاعات می پردازد.
  • روی گوشی قدیمی خود، روی گزینه Send data در بین گزینه های برنامه Smart Switch کلیک کنید.
  • در گوشی گلکسی خود، روی گزینه Receive data کلیک کنید. درست مثل اینکه در حال رد و بدل اطلاعات به وسیله اپلیکیشن Share it هستید.
  • در گوشی نو خود، فهرستی را مشاهده خواهید کرد که باید در آن، روی گوشی قدیمی خود کلیک کنید. این فهرست شامل سه مدل گوشی می گردد؛ گلکسی/اندرویدی، آیفون/آیپد و ویندوز فون. اگر قصد انتقال گوشی از یک آیفون یا آیپد را داشته باشید باید روی گزینه دوم و اگر هم قصد انتقال اطلاعات از یک گوشی اندرویدی یا گلکسی را داشته باشید باید روی گزینه نخست کلیک کنید.
  • حالا روی هر دو گوشی، باید نحوه انتقال اطلاعات را Wireless انتخاب کنید. در صورتی هم که این فرایند دارد به وسیله کابل صورت می گیرد، باید روی گزینه نخست یعنی Cable کلیک کنید.
  • روی گوشی قدیمی خود روی گزینه Allow کلیک کنید.

روی گوشی نو خود، باید انتخاب کنید که چه نوع اطلاعاتی را می خواهید از گوشی قدیمی دریافت کنید. گزینه نخست، یعنی Everything به این معناست که شما تمام اطلاعات را می خواهید. گزینه دوم یعنی Just accounts، calls، contacts، and messages یعنی شما فقط اطلاعات مربوط به مخاطبین، تماس، حساب کاربری و پیام های کوتاه یا همان SMS را می خواهید. گزینه آخر یعنی Custom هم به این معناست که شما خودتان می خواهید کنترل بیشتری روی نوع فایل مورد نظر برای انتقال داشته باشید.

  • در اینجا باید روی گزینه دوم کلیک نموده و سپس Next را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد، روی گزینه Copy کلیک کنید تا فرایند انتقال اطلاعات آغاز گردد.
  • وقتی هم که فرایند به اتمام رسید، روی Done کلیک کنید و تمام.

توجه داشته باشید اگر روش شما برای انتقال اطلاعات به وسیله کابل است، یک کابل انتقال اطلاعات تهیه نموده و به دو گوشی متصل کنید. حالا تمام این فرایند را بدون هیچ تغییری انجام دهید و فقط در مرحله ای که باید روش انتقال اطلاعات را معرفی کنید، به جای گزینه بی سیم (Wireless) روی گزینه کابل (Cable) کلیک کنید.

3. انتقال پیام در اندروید با ورود به Google Message (پیام رسان گوگل)

اگر شما برای گوشی های اندرویدی مختلف خود از حساب های کاربری گوناگونی هم استفاده می کنید، کافی است در اپلیکیشن پیام رسان گوگل یا همان Google Message وارد همان حساب کاربری شوید که قصد دارید در گوشی نو وارد کنید. با این کار شما نه تنها حساب کاربری مورد نظر را به گوشی خود اضافه خواهید کرد بلکه تمام اطلاعات مربوط به پیام های خود را هم در اختیار خواهید داشت. روش انتقال پیام در اندروید به وسیله این روش به توضیح زیر است.

  • اپلیکیشن Google Message را باز نموده و روی آیکون پروفایل خود ضربه بزنید. (سمت راست بالا).
  • سپس، روی آیکون فلش در سمت راست بالا، کنار آدرس حساب کاربری کلیک نموده تا گزینه های بیشتر را ببینید.
  • در اینجا روی گزینه دوم یعنی اضافه کردن حساب کاربری دیگر (Add another account) کلیک کنید. حالا به صفحه وارد کردن اطلاعات جیمیل راهنمایی می شوید که کافی است حساب کاربری گوگل و رمز عبور را در کادر مربوطه نوشته و وارد شوید.
  • منتظر اتمام فرایند ورود به حساب بمانید.
  • سپس، دوباره روی آیکون پروفایل خود و سپس فلش ضربه بزنید.
  • در این مرحله باید روی حساب کاربری نوی که وارد کردید ضربه بزنید.

حالا فقط کافی است منتظر پیامی باشید مبنی بر اینکه فرایند همگام سازی پیام رسان گوگل با حساب کاربری نو شما به اتمام رسیده است. وقتی این پیام را مشاهده کردید، می توانید در هر دستگاه دیگری با وارد کردن جیمیل خود، به پیام های مورد نظر دسترسی داشته باشید. البته این به شرطی است که پیام های شما به وسیله اپلیکیشن Google Message بک آپ گرفته شده باشند.

4. استفاده از Quick Share

اگر می خواهید یک متن تکی را از یک گوشی به گوشی دیگر انتقال دهید، می توانید از قابلیت Quick Share اندروید بهره ببرید. این قابلیت در بسیاری از گوشی های نو اندرویدی به صورت پیش فرض قرار گرفته است و به شما اجازه می دهد به وسیله بلوتوث، به رد و بدل کردن اطلاعات بین دو گوشی اندرویدی بپردازید. البته چون این فرایند به وسیله بلوتوث صورت می گیرد، پیشنهاد می گردد فقط برای اطلاعات سبک از آن بهره ببرید. با استفاده از این روش، شما می توانید یک سری از متن های خاص را بدون هیچ دردسری بین دو گوشی اندرویدی منتقل کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که بلوتوث هر دو گوشی فعال است.
  • حالا با سوایپ از بالا به پایین، به منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) بروید و روی گزینه Quick Share کلیک کنید تا اجرا گردد.
  • اگر این قابلیت را مشاهده نمی کنید، کافی است به تنظیمات مربوط به گزینه های Quick Settings رفته و قابلیت Quick Share را به آیکون های موجود اضافه کنید.
  • در مرحله بعد، یک پیام به نمایش در می آید مبنی بر اینکه می خواهید با چه کسی به تبادل اطلاعات بپردازید. در اینجا شما می توانید از بین هیچ کس، فقط مخاطبین و همه، یک گزینه را انتخاب کنید.
  • در این مرحله به سراغ پیامی بروید که قصد دارید در Google Messages با گوشی دیگر به اشتراک بگذارید.
  • به سراغ پیامی بروید که می خواهید آن را به اشتراک بگذارید. روی آن ضربه زده و نگه داشته باشید.
  • حالا روی آیکون سه نقطه در بالا کلیک نموده و گزینه Share را انتخاب کنید.
  • حالا روی گزینه Quick Share به عنوان روش انتقال پیام کلیک کنید.
  • روی مخاطب مورد نظر که قصد دارید پیام را با او به اشتراک بگذارید ضربه بزنید. در اینجا، این مخاطب همان گوشی قدیمی یا نو شماست.
  • حالا باید منتظر ارسال رمز اشتراک گذاری باشید که روی صفحه نمایش ظاهر می گردد.
  • در همین لحظه، یک درخواست از سوی Quick Share برایتان در گوشی مقصد به نمایش در می آید.
  • رمز اشتراک گذاری را وارد نموده و روی گزینه Accept کلیک کنید.
  • حالا روی گزینه Copy کلیک کنید.

در این مرحله شما می توانید پیام مورد نظر را که کپی نموده اید، در هر اپ یا سرویس دیگری جای گذاری کنید. حتی می توانید در اپلیکیشن Note یا هر اپ یادداشت برداری دیگری ذخیره اش کنید.

توجه داشته باشید اگر نمی توانید Quick Share را از بین گزینه های Quick Settings گوشی خود پیدا کنید، باید پیام را به وسیله یک پیام رسان برای گوشی دیگر ارسال کنید تا بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. البته روش های دیگری هم برای این کار وجود دارد از جمله ایمیل.

5. استفاده از اپلیکیشن شخص ثالث

در نهایت، می توانیم به عنوان راه حلی برای انتقال پیام در اندروید، استفاده از اپلیکیشن های شخص ثالث را به شما پیشنهاد دهیم. اپلیکیشن هایی که به شما اجازه می دهند پیام های خود را به صورت تکی یا یکجا با یک گوشی دیگر به اشتراک بگذارید. برای این منظور اپ های مختلفی در دسترس قرار دارند اما پیشنهاد ما استفاده از اپلیکیشن SMS Backup & Restore است.

این اپلیکیشن همانطور که از نامش پیداست ابتدا پیام های شما را پشتیبان گیری نموده و سپس به شما اجازه می دهد در یک گوشی دیگر آن ها را ریستور کنید؛ به عبارتی ساده تر، اجازه می دهد به آن ها دسترسی داشته باشید. برای انتقال پیام در اندروید به وسیله اپلیکیشن SMS Backup & Restore کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

ایجاد فایل بک آپ

  • ابتدا با کلیک روی لینک بالا، اپلیکیشن SMS Backup & Restore را برای گوشی اندرویدی خود دانلود و روی آن نصب کنید.
  • این اپلیکیشن باید روی گوشی قدیمی شما نصب گردد. بعد از نصب، اپلیکیشن را اجرا نموده و روی گزینه Set up a backup ضربه بزنید.
  • روی آیکون مقابل Messages ضربه زده و سپس گزینه Next را انتخاب کنید.
  • از بین گزینه ها، محل فایل پشتیبان گرفته شده پیام ها را انتخاب کنید. در اینجا باید توجه داشته باشید که محل انتخاب شده، جایی غیر از گوشی خودتان باشد. مثلا دراپ باکس.
  • اگر از شما اطلاعات حساب خواسته شد، آن را وارد کنید. در غیر این صورت، به مرحله بعدی بروید.
  • در اینجا باید انتخاب کنید که فرکانس پشتیبان گیری از پیام های شما چطور باشد. یعنی چند وقت به چند وقت فرایند پشتیبان گیری انجام گردد؛ روزانه (Daily)، هفتگی (Weekly) یا هر یک ساعت (Hourly). انتخاب بین این گزینه ها به نوع فعالیت شما بستگی دارد. اگر هر روز اطلاعات مهمی برایتان پیامک می گردد، روی گزینه نخست کلیک کنید. اگر هر ساعت پیامک های مهم دارید، روی گزینه آخر و اگر هر هفته یا بیشتر این اتفاق رخ می دهد، روی گزینه دوم.
  • سپس روی گزینه Back up Now کلیک کنید.

حالا که اطلاعات تان پشتیبان گیری شده، وقت آن رسیده که در یک گوشی دیگر، یا همان گوشی نو خود به آن ها دسترسی داشته باشید. در ادامه روش انجام این کار آمده است.

ریستور اطلاعات

  • در گوشی نو خود، اپلیکیشن SMS Backup & Restore را دانلود، نصب و اجرا کنید.
  • اگر پیامی به نمایش درآَمد، روی گزینه Yes کلیک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که حساب کاربری مورد نظر در گوشی مقصد هم وارد شده است. سپس روی محلی که اطلاعات تان ذخیره شده بود، مثلا دراپ باکس کلیک کنید تا گوشی بتواند به وسیله آن، پیام ها را ریستور کند
  • حالا روی گزینه OK کلیک کنید. در مرحله بعد باید اطمینان حاصل کنید گزینه مربوط به Messages فعال باشد.
  • منتظر اتمام فرایند باشید. حالا پیام رسان مورد نظر خود را در گوشی نو اجرا کنید و ببینید آیا پیام ها ریستور شده اند یا خیر.

انتقال پیام در اندروید؛ سخن پایانی

در این مطلب به شما آموزش دادیم چگونه بین دو گوشی اندرویدی به انتقال پیام کوتاه یا همان SMS بپردازید. خوشبختانه برای انجام این کار روش های قطعی زیادی وجود دارند که درصد خطای آن ها هم بسیار پایین است و در بیشتر مواقع با موفقیت، اطلاعات مورد احتیاج کاربران را در اختیارشان قرار می دهند.

منبع: Guiding Tech

منبع: دیجیکالا مگ

به "انتقال پیغام در اندروید؛ آموزش انتقال پیغام بین دو گوشی اندرویدیانتقال پیغام در اندروید از یک گوشی به گوشی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال پیغام در اندروید؛ آموزش انتقال پیغام بین دو گوشی اندرویدیانتقال پیغام در اندروید از یک گوشی به گوشی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید