راهنمای سفر به کویرنکاتی که باید بدانید!

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، از راهنمای سفر به کویر چه می دانید؟ این سوال بسیاری از کاربرها هست که دوست دارند به کویر سفر نمایند و از رمل ها و شن های کویر و سکوت، آرامش و زندگی روستاهای اطراف آن لذت ببرند. ایران با توجه به تعداد کویرهای مختلف یکی از مقاصد طبیعت گردی مهم در زمینه کویر گردی است. از جمله کویرهای معروف ایران دشت کویر کویر زرین، کویر مصر، مرنجاب ، ورزنه، متین آباد، شهداد کرمان است که هر ساله در پاییز و زمستان و فروردین مسافرهای بی شماری این مقصد را انتخاب می نمایند. در این مقاله خبرنگاران به راهنمای سفر به کویر می پردازد و هنگامی که این مقصد را انتخاب می کنید با آگاهی بیشتر از جاذبه های کویر های ایران بهره مند شوید.

راهنمای سفر به کویرنکاتی که باید بدانید!

سفر به کویرباید گروهی باشد!

همان طور که میدانید مقاصد طبیعت گردی برای سفرهای تنهایی و گروه های یک الی دو سه نفره اصلا مناسب نیست پس حتی اگر امکانات خوبی از جمله ماشین های آفرود را هم دارید به صورت انفرادی به کویر سفر نکنید. اولین نکته راهنمای سفر به کویر رفتن سفر گروهی است که حداقل گروه های ده نفر برای این کار مناسب است و داشتن یک راهنمای طبیعت گردی نیز بسیار مهم است. از این رو می توانید تورهای طبیعت گردی حرفه ای کویر را انتخاب کنید. اگر گروه های کوچک تر مدنظرتان است حتما باید از راهنمای طبیعت گردی حرفه ای و یا راهنمای محلی بهره ببرید. بسیاری از افراد با وجود دنیای نت، دسترسی آسان ساده به جهتها به دل کویر می زنند و گاهی ممکن است این ماجراجویی باعث اتفاقات ناگواری برایشان گردد. هموراه به خاطر داشته باشید سفر به کویر از سفرهای گروهی به شمار می رود.

برترین زمان سفر به کویر

در راهنمای سفر به کویر از سوال های مهم کاربران این است که چه زمانی به کویر سفر کنیم؟ آنالیز برترین زمان سفر بسیار با اهمیت است. تیم گردشگری وبلاگ فناوری و تکنولوژی با وجود کارشناس ها متخصص گردشگری به شما پیشنهاد می دهد که اگر قصد تماشا کویر را دارید پاییز تا اوایل بهار برترین زمان سفر به کویر محسوب می گردد. اگر قصد شب مانی در کویر را دارید فصل بهار گزینه مناسبی است. بسیاری از تورهای نجوم در فصل بهار برای تماشا آسمان شب کویر به صورت گروهی برگزار می شوند. در فصل های پاییز و زمستان برای رفتن به کویر روز انتخاب می گردد که بسیاری از اوقات شما می توانید طلوع و غروب کویر را مشاهده کنید و از منظره بی نظیر کویر لذت ببرید.

در پاییز و زمستان به خاطر داشته باشید که معمولا ساعت 12 تا 14برای کویر گردی مناسب نیستند و سعی کنید که در این زمان به کویر نرسید. از طلوع آفتاب تا ساعت 11 و از ساعت 15 تا غروب آفتاب زمان مناسبی برای تماشا کویر است. برای اینکه روی رمل های کویر راه بروید و از طبیعت لذت ببرید هیچ زمانی بهتر از پاییز و زمستان نیست. بسیاری از کویرهای ایران در بین گردشگران معروف شده اند و در آخر هفته ها جمعیت بالایی به سوی کویر رهسپار می شوند. مانند کویر مصر که در بین تمامی گردشگرها نامی آشنا شده است و کم تر از خلوتی و سکوت کویر می توانید لذت ببرید. اما اگر هیجان و ماجراجویی را دوست دارید ماشین های آفرود متعددی برای شادی و نشاط وجود دارد که باید در جهتهای مشحص از آن بهره ببرید.

داشتن آب کافی و مواد غذایی سبک پر انرژی | راهنمای سفر به کویر

یکی دیگر از نکات راهنمای سفر به کویر در خصوص داشتن آب کافی و غذای سبک است. هنگامی که بر روی رمل پیمایش می کنید حتما احتیاج دارید که آب بنوشید و می توانید از قمقمه های سفری مخصوص طبیعت گردی بهره ببرید که آب را چند ساعتی خنک نگه میدارند. حتی اگر با تور نیز به مسافرت می روید قبل از ورود به کویر از داشتن آب کافی آگاه شوید و حتما همراه خود داشته باشید. از مواد غذایی سبک و انرژی زا مانند مغزهای خشکبار بهره ببرید. از خوردن غذاهای چرب و شور باید پرهیز کنید چون ممکن است گرما زدگی برای شما اتفاق بیفتد.

لباس مناسب کویر گردی چیست؟

در سفر به کویر به خاطر داشته باشید که به نوع پوشیدن لباس خود باید دقت کنید. در راهنمای سفر به کویر لباس مناسب از موارد مهم دیگری است که تمامی مسافرها باید به آن توجه نمایند. معمولا از لباس های نخی خنک بهره ببرید. اگر در زمستان می روید بافت های سبک نخ نیز بسیار مناسب هستند تا احساس سرما نکنید. تقریبا اگر پوست حساسی دارید از لباس های آستین بلند بهره ببرید. اگر در کویر قصد پیمایش دارید ترجیحا از لباس های نازک و چسبان و جنس پلاستیک به هیچ وجه استفاده نکنید چون باعث می گردد که بیشتر غرق کنید و آب بدن خودتان را ازدست دهید و باعث سردرد در شما می گردد. در کویر یک کفش مناسب انتخاب کنید که پایتان را از نیش حشرات و یا جانورهای کویر محافظت نمایند. برخی از صندلها طبیعت گردی استفاده مینمایند مناسب نیستند.

در کویرها عقرب های بزرگ و کوچک در رمل ها هستند پس با خیال راحت بر روی رمل ها نروید و ترجیحا از کفش مناسب بهره ببرید. از لباسها که جیب زیاد دارند استفاده نکنید چون شن های کویر وارد لباس می شوند و حسابی برای خالی کردنش شن ها باید زمان زیادی بگذارید. پس از کویر گردی نیز کفش های خود را حسابی باید تمیز نمایند تا از شن های کویر پاک شوند.

داشتن کوله مناسب سبک برای طبیعت گردی در کویر مهم است که از کوله های کوچک بیشتر بهره ببرید و در پیمایش خود نیز خسته نشوید. کلاه آفتاب گیر، عینک آفتابی از دیگر لوازم مورد احتیاج در کویر گردی است و حتما همراه داشته باشید تا از چشم ها و پوست صورتتان در مقابل تابش آفتاب محافظت کنید. اسکارف نیز خوب است همراه داشته باشید و هنگام جریان بادها بینی و دهان خود را با آن بپوشانید.

جعبه یاری های اولیه و کیت بقا در کویر گردی

جعبه یاری های اولیه در هر سفری ضروری است. در راهنمای سفر به کویر یکی از نکاتی که نباید فراموش کنید داشتن جعبه یاری های اولیه است که داخل آن قرص مسکن، چسب زخم، بتادین، پمادهای ضد حشرات و پماد های بعد از گزیدگی حشرات باید داخل آن باشند. گاز استریل و باند نیز باید در جعبه یاری های اولیه باشند. چون کویرها به مراکز درمانی بسیار دور از دسترس هستند در صورت بروز حادثه باید آن ها را همراه داشته باشید. اگر قصد شب مانی در کویر را دارید کیت بقا را باید حتما داشته باشید.

وسایل ضروری کیت بقا فندک، کبریت،اتش گیر، بطری آب کوچک، چاقو، باند، چسب زخم، سوت، چند متر طناب و نایلون سبک وزن در کیت بقا است. داشتن کیت بقا برای مقاصد طبیعت گردی چون جنگل نوردی و کوه نوردی بسیار ضروری است و در مواقع حساس و لازم می توانید از آن بهره ببرید.

وسایل مورد احتیاج شب مانی در کویر | راهنمای سفر به کویر

در راهنمای سفر به کویر برای شب مانی وسایل تعیینی را لازم دارید. کیسه خواب مناسب از جنس پشم شیشه با درجه دمایی تعیین یکی از وسایل ضروری در شب مانی کویر است و چادر مسافرتی از دیگر موارد بسیار مهم در کویر به شمار می رود که شما به راحتی می توانید شب مانی در کویر داشته باشید. چراغ قوه و هد لامپ را نیز نباید فراموش کنید. داشتن پاور بانک نیز مهم است و شما در دل طبیعت هستید. البته تلفن های همراه نیز در داخل کویر آنتن دهی و دسترسی به اینترنت را ندارند. داشتن پاور بانک برای شارژ گوشی نیز ضروری است تا در اولین فرصت از تلفن های همراه خود بهره ببرید. داشتن قطب نما و جی پی اس از موارد لازم برای کویر گردی چه در شب و چه در روز است.

لوازم بهداشتی مورد احتیاج در کویر چیست؟

در راهنمای سفر به کویر یکی دیگر از موارد داشتن لوازم بهداشتی است. کرم ضدآفتاب برای محافظت پوست، اسپری دفع نماینده خشرات، پماد پس از گزیدکی حشرات، دستمال مرطوب ،ژل ضدعفونی نماینده از موارد مورد بهداشتی که در کویر گردی باید حتما همراه خود داشته باشید.

در کویر گردی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ | راهنمای سفر به کویر

در راهنمای سفر به کویر از افراد نباید فاصله بگرید چون امکان گم شدن وجود دارد. به خصوص اگر به کویر بکرتری در ایران می روید. طوفان های شن ناگهانی رخ می دهند و در بسیاری از مواقع قابل پیش بینی نیستند پس از هم گروهی های خود فاصله زیادی نگیرید. بسیاری مسافرها سکوت کویر را دوست دارند و می خواهند از زندگی شهری دور شد شوند و از آرامش کویر لذت ببرند که از گروه خود فاصله زیادی میگیرند که کار نادرستی است.

در کویر گردی سعی کنید آرام راه بروید و پیمایش کنید. پوشش جانوری منطقه را بشناسید. امروزه متاسفانه در برخی از کویرهای ایران به دلیل سر و صدا و ماشین های سافاری جانوران بی شماری زیستگاه خود را ترک می نمایند که باعث برهم خوردن چرخه زیست بوم است. تا آنجا که می گردد از سر و صدای بیش از حد در کویر پرهیز کنید. جهتهای سافاری و آفرود باید تعیین باشد و محدوده کوچکی را در بربگیرند. در جهتهای افرود هر جهتی را انتخاب نکنید یکی اینکه باعث تصادف با افراد دیگر نشوید و دیگر این که در کویر جهت خود را گم می کنید.

در کویر گردی مراقب چه چیزهایی باشید.

هنگام انتخاب سفر به کویر یکی از موضوعات وجود پدیده های طبیعی در کویر است. یکی دیگر از موضع های راهنمای سفر به کویر این است که در کویر مراقب چه پدیده هایی باشیم؟ اگر طوفان شن آغاز که معمولا با باد تا آرام است از راهنمای محلی کویر یاری بگیرید و مقصد کویر خود را ترک کنید. چون باعث می گردد که شن های زیاد به صورت شما برخورد کنید و گاهی مسائل تنفسی را به وجود می آورد و باید طوفان های شن را جدی بگیرید.

مراقب حشرات و جانوری چون مار و عقرب باشید. در بسیاری از مواقع دور شدن از جمع و نشستن در محلی ساکت تر باعث می گردد که جانورهای چون عقرب شما را نیش بزنند و این اتفاق برای بسیاری از طبیعت گردها افتاده است. تا آنجایی که ممکن است در محدوده تعیین بنشیند و با احتیاط روی رمل ها نیز راه بروید. وجود این جانورهای در کویر بیشترین آسیب را به مسافرها زده اند و باید مراقب آن باشید تا سفر دلپذیرتری داشته باشید.

چه وسایلی را به کویر نبریم؟ | راهنمای سفر به کویر

در راهنمای سفر به کویر یادتان باشد که جواهرات و زیورآلات خود را به کویر نبرید چون در صورت گم شدن در رمل ها نمی توانید آن را پیدا کنید. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان به کویر خودداری کنید. لوازم الکترونیکی غیر ضروری مانند اسپیکرها را به کویر نبریم چون باعث ترس حیات وحش می گردد و چرخه زیست بوم برهم زده می گردد.

حرف پایانی

در این مقاله تمام موارد راهنمای سفر به کویر ذکر شد. یادتان باشد تمامی موارد ذکر شده در راهنمای سفر به کویر مهم هستند و آن ها را به خاطر بسپارید. شما می توانید تجربه کویر گردی تان را برای کاربرهای وبلاگ فناوری و تکنولوژی بنویسید. مقصد کویر گردی خود را معرفی کنید و از حس و حال کویرهای ایران بگویید تا کاربران بیشتری با تجربه شما آشنا شوند.

مطالب مرتبط

اقامت در هتل های لوکس و سنتی یزد در دل کویر

با 8 نکته طلایی، کمپ زدن در کویر آشنا شوید!

معرفی کامل کویرهای ایران که نباید آنها را از دست داد!

منبع: الی گشت

به "راهنمای سفر به کویرنکاتی که باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به کویرنکاتی که باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید