شورلت از سیلورادو الکتریکی 2024 با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی کرد
به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، در نمایشگاه CES 2022 شورلت از نسخه الکتریکی وانت سیلورادو 2024 با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی کرد.
شورلت سیلورادو الکتریکی 2024 (2024 Chevrolet Silverado EV) نخستین پیکاپ برقی در این سطح نیست. این خودرو حتی نخستین پیکاپ الکتریکی خانواده جنرال موتورز هم نیست اما از نظر تعیینات، ممکن است مهم ترین آن ها باشد. از سوی دیگر، با نگاهی فراتر از آمار، سیلورادو الکتریکی پر از انواع ویژگی های هوشمندانه است که طرفداران وانت باید آن ها را دوست داشته باشند و به نظر بد هم نیستند.
اعداد و ارقام در این خودرو چشمگیر هستند. شورولت به لطف بزرگ ترین بسته باتری آلتیوم (Ultium) که تا کنون ساخته شده است، برد 650 کیلومتری را با یک بار شارژ ارائه می دهد. موتورهای دوگانه قدرت موتور را به 664 اسب بخار و بیش از 1063 نیوتن متر گشتاور می رسانند.
حالت واید اوپن واتز (Wide Open Watts) یا WOW باعث می شود که این پیکاپ دارای شتاب صفر تا 100 کیلومتر در کمتر از 4.5 ثانیه باشد. شارژ سریع DC با توان 350 کیلووات، با 10 دقیقه شارژ برد 160 کیلومتری را ارائه می دهد. شورلت سیلورادو الکتریکی همچنین می تواند 4.5 تن را یدک بکشد یا 590 کیلوگرم را در قسمت بار حمل کند.
WT یا RST؟
اینجا جایی است که باید سرعت رول را کمی کند کنیم. شورلت در ابتدا سیلورادو الکتریکی را در تیپ پایه وانت کاری (Work Truck) یا WT و تیپ پرچم دار RST عرضه خواهد کرد. اعدادی که اشاره شدند، درباره RST به خوبی صادق است اما همپوشانی چشمگیری با WT هم وجود دارد.
برای مثال، همچنان می توانید برد 650 کیلومتری و قابلیت شارژ سریع را در وانت تیپ پایه داشته باشید. قدرت خودرو در تیپ پایه کاهش می یابد، هرچند 510 اسب بخار و 834 نیوتن متر را نمی توان یک نقص دانست. قابلیت یدک کشی هم به 3630 کیلوگرم کاهش یافته است اما شورلت قصد دارد در آینده یک نسخه ناوگان توزیع WT را معرفی خواهد کرد که می تواند تا 9 تن یدک کشی کند.
در همین حال RST ویژگی هایی مانند فرمان چرخ های عقب، سیستم تعلیق بادی تطبیقی اتوماتیک، سوپر کروز و یک تخت پیکاپ قابل تنظیم به همراه یک ویژگی به نام مولتی فلکس میدگیت (Multi-Flex Midgate) را ارائه می کند. اینجا جایی است صحبت سخت است، زیرا می دانیم که برخی از شما نشانه هایی از شورلت آوالانچ را در طراحی سیلورادو الکتریکی می بینید.
عجیب است که شورلت هیچ اشاره ای به آوالانچ قدیمی ندارد اما شباهت ها تنها به طراحی آن ختم نمی شود. قابلیت های اضافه شده برای تخت هم وجود دارد که یک دروازه میانی کامل را ارائه می دهد. سیلورادو الکتریکی RST با جایگاه های عقب تا شده و درب صندوق عقل مولتی فلکس اختیاری، دارای طول کف بار قابل استفاده 3 متر و 25 سانتی متر است که تقریبا دو برابر طول تخت استاندارد 1.8 متری است.
در داخل کابین نشانه های طراحی آشناتر و در عین حال متفاوت تری دیده می شود. نمایشگرهای دیجیتال برای هر دو تیپ وجود دارند، اما RST دارای یک نمایشگر مرکزی 17.0 اینچی است که تا نمایشگر خوشه ابزار دیحیتال 11 اینجی کشیده شده است. علاوه بر این، RST همچنین یک نمایشگر بالای سر با میدان دید 14 اینچی ارائه می دهد. WT اما به این مقدار پیچیده نیست. شورلت این ویژگی را در کامیون سطح ابتدایی خود قرار نداده است اما همچنان جفت نمایشگر دیجیتال فعال هستند.
هر دو وانت از پلتفرم نرم افزار مبتنی بر آلتیفای لینوکس (Linux Ultifi) بهره می برند که از طریق جنرال موتورز پیشرفته است و به طور پیوسته به روزرسانی می شود. با این وجود هنوز شمار زیادی کنترل دستی برای قابلیت های عمومی مانند عملکردهای آب وهوا و رادیو وجود دارد. در RST همچنین می توان بدون استفاده از دست، خودرو را تنها با داشتن یک دستگاه فعال در هنگام ورود، استارت زد.
فضای بهینه
با توجه به اینکه هیچ موتور بنزینی در کاپوت جلوی خودرو وجود ندارد، سیلورادو الکتریکی در این بخش یک فضای ذخیره سازی اضافی را به شکل ای ترانک (eTrunk) ارائه می دهد. این فضا برای قرار دادن اقلام خاص قابل تنظیم است و در RST یک کنسول ماژولار در داخل کابین هم نزدیک به 30 لیتر فضای ذخیره سازی بیشتر ارائه می دهد.
چه تیپ WT و چه تیپ RST هر دو تیپ سیلورادو الکتریکی دو ردیف جایگاه دارند و فضای داخلی بهتری برای بزرگسالان قد بلندتر برای نشستن راحت در جلو یا عقب فراهم می کنند. این ویژگی به لطف طراحی کف ممکن شده است که به طور کامل از پلتفرم آلتیوم جنرال موتورز استفاده می کند و جایگاه های جلو را بیشتر به جلو و جایگاه های عقب را بیشتر به عقب سوق می دهد.
به این ترتیب، سیلورادو الکتریکی از نظر سبک و فناوری، تغییرات قابل توجهی نسبت به خودروهای موتورهای درون سوز این خانواده دارد. هر دو تریم RST و WT از بدنه آیرودینامیک تری در مقایسه با سیلورادو استاندارد بهره می برند و هر کدام دارای سیستم شارژ پاوربیس (PowerBase) با 10 خروجی و 10.2 کیلووات توان الکتریکی هستند. این سیستم در صورت نیاز می تواند انرژی لازم ابزارهای برقی، اسباب بازی یا کل خانه را تأمین کند. سیلورادو الکتریکی همچنین می تواند دیگر خودروهای الکتریکی را درست مانند خودروی رقیبش یعنی فورد الکتریکی اف-150 شارژ کند.
عرضه و قیمت
هنوز تا تولید سیلورادو الکتریکی بیش از یک سال به جای مانده است. طرح فعلی شورلت این است که سیلورادو الکتریکی تیپ WT در بهار 2023 و RST در پاییز عرضه شود. به گفته شورلت نسخه اول با تمام گزینه های اختیاری بدون احتساب هزینه تحویل 1695 دلاری، 105 هزار دلار قیمت خواهد داشت.
در همین حال WT از 41 هزار و 595 دلار آغاز خواهد شد، اگرچه شورلت تعیین نکرده که آیا باتری این خودرو باتری 645 متری را هم شامل می شود یا خیر. پس از تولید، تیپ های دیگر سیلورادو الکتریکی با محدوده 40 هزار دلار تا پیش از 80 هزار دلار عرضه خواهند شد که حداقل یکی از آن ها تریل باس (Trail Boss) است.
انتظار می رود در ماه های آینده جزئیات بیشتری درباره سیلورادو الکتریکی ارائه شود، اما شورلت از هم اکنون پیش فروش آن را آغاز کرده است و علاقه مندان می توانند یک سیلورادو الکتریکی را رزرو کنند.
عکس ها: 2024 Chevrolet Silverado EV
Credit: Chevrolet
منبع: Motor1
منبع: دیجیکالا مگ