مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی در کاخ چهلستون اصفهان شروع شد

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، مدیر مجموعه جهانی کاخ چهلستون از شروع عملیات مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی با شیبک خان ازبک در تالار اصلی کاخ چهلستون اطلاع داد.

مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی در کاخ چهلستون اصفهان شروع شد

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، عاصفه بدر، امروز سه شنبه 1 مرداد 98 با اعلام این مطلب اضافه کرد: با عنایت به اجرای عملیات پایش نقاشی های دیواری (دیوارنگاره) کاخ چهلستون از چند سال گذشته تا کنون، امروز مرمتگران گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان کار مرمت دیوارنگاره بزرگ ضلع شرقی سالن اصلی کاخ چهلستون را با عنوان جنگ شاه اسماعیل اول صفوی با شیبک خان ازبک شروع کردند.

او درباره عملیات مرمت این دیوارنگاره مطرح کرد: عملیات مرمت این دیوارنگاره عظیم شامل عملیات آسیب شناسی، پاک سازی، استحکام بخشی و مرمت آن است.

بدر همچنین توضیح داد: این عملیات با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون ریال و به مدت 3 ماه توسط مرمتگران گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت می پذیرد.

در تالار اصلی و تالارهای جانبی کاخ چهلستون اصفهان مجموعه ای متنوع و منحصر به فرد از نقاشی های دیواری (دیوارنگاره ها) متعلق به دوران صفوی وجود دارد که در نوع خود در مجموعه های تاریخی کشور منحصر به فرد است.

در قسمت فوقانی دیوارهای تالار اصلی کاخ چهلستون، شش دیوارنگاره اصلی وجود دارد که چهار دیوارنگاره متعلق به دوران صفوی را به نمایش گذارده و دو دیوارنگاره نیز بر اساس نقاشی (قهوه خانه ای) متعلق به دوران قاجار است.

مجموعه دنیای کاخ چهلستون، در میانه باغ بزرگ دنیا نما قرار گرفته و به عنوان بخشی از مجموعه دولتخانه صفوی محسوب می گردد که در دوران سلطنت شاه عباس اول بنا شده و سپس با اضافه کردن الحاقاتی، در دوران سلطنت شاه عباس دوم به عنوان مرکز تشریفات دربار صفوی کاربرد داشت.

منبع: میراث آریا

به "مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی در کاخ چهلستون اصفهان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی در کاخ چهلستون اصفهان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید