معاون حمل و نقل وزارت صمت: با صدور اجازه نهادهای بالادستی آماده واردات خودرو هستیم

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، ممنوعیت واردات خودرو که بعد از 4 سال به خط انتها نزدیک شده بود، در انتهای جهت متوقف شد؛ باتوجه به موافقت دولت و مجلس در مورد واردات خودرو، آیا امسال هم بازار تشنه خودروهای با کیفیت خارجی خواهد ماند؟ منوچهر منطقی به تازگی در مورد واردات خودرو گفت: قواعد لازم برای از سرگیری واردات خودرو در حال تنظیم است و وزارت صمت نیز به این ماجرا (واردات خودرو) به دید مثبت نگاه می کند.

معاون حمل و نقل وزارت صمت: با صدور اجازه نهادهای بالادستی آماده واردات خودرو هستیم

وی با بیان اینکه در راستای تنظیم بازار باید از ابزارهای قانونی استفاده شود، تأکید کرد: یکی از این ابزارها واردات خودرو است که به کاهش تقاضای کاذب در بازار منجر می شود، بنابراین وزارت صمت به آن به دید مثبت نگاه می کند.

معاون حمل و نقل وزارت صمت درعین حال تأکید کرد: هر زمان نهادهای بالا دستی اجازه دهند، واردات وارد فاز اجرایی خواهد شد.

واردات خودرو که از سال 1397 به دلیل کمبود منابع ارزی متوقف شد، ماه ها است به موضوع اولویت دار کشور تبدیل شده است؛ افزایش درآمدهای ارزی و ناتوانی خودروسازان داخلی در تأمین 1 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی موردنیاز کشور دو دلیل اصلی مطرح شدن واردات خودرو پس از 4 سال است.

اظهارات منطقی در شرایطی است که اسفند سال گذشته رئیس جمهور در جریان بازدید از ایران خودرو دستور داد ظرف 3 ماه مقدمات از سرگیری واردات خودرو به کشور فراهم شود. کمی بعد وزیر صمت نیز اظهار داشت، ممنوعیت واردات در خرداد به خاتمه می رسد و ورود خودرو به کشور آزاد خواهد شد. رضا فاطمی امین حتی پیش بینی کرد که بیش از 100 هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد.

این وعده دولت در حالی بود که هم زمان هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام با مصوبات مجلس مبنی بر واردات خودرو مخالفت و آنها را مغایر با اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت. بنابراین باتوجه به منتفی شدن واردات خودرو از جهت دو مصوبه مجلس (یکی در قالب طرح ساماندهی خودرو و دیگری در قالب بودجه 1401) همه نگاه ها به سمت دولت چرخید تا باتوجه به دستور رئیس جمهور و وعده وزیر صمت، واردات خودرو از خرداد امسال از سر گرفته شود.

جدیدترین آگهی های خودرو

دولت و مجلس در خصوص واردات خودرو نظر یکسانی دارند، اما بااین حال اجرای این برنامه متوقف می شود؛ این رویه قدرت قانون گذاری را از مجلس و توان سیاست گذاری را از دولت می گیرد. هرچند منطقی نگفته که منظورش از نهادهای بالادستی چیست، اما به نظر می رسد صحبت از نهادهایی بالاتر از دولت است. از آنجا که شخص رئیس جمهور دستور از سرگیری واردات خودرو را داده است و وزیر صمت هم وعده اش را بعید به نظر می رسد منظور منطقی از نهادهای بالادستی دولت باشد. بنابراین احتمالاً منظور از بالادستی ها نهادهایی مانند همین هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام است.

در این صورت و اگر دولت بخواهد واردات خودرو را به موافقت هیئت عالی نظارت گره بزند، طبعاً کار بسیار سختی برای صدور مجوز واردات خواهد داشت. البته در حالی است که دولت برای از سرگیری واردات خودرو قانوناً نیازی به کسب مجوز از هیئت عالی نظارت ندارد. این احتمال نیز وجود دارد که دولت از لغو ممنوعیت واردات خودرو پشیمان شده و در پی بهانه ای برای آن است و چه بهانه ای بهتر از مخالفت هیئت عالی نظارت.

اگر واردات به مقدار قابل توجه و به طور مداوم انجام گیرد، قطعاً بر بازار خودروهای داخلی هم از لحاظ قیمت وهم کیفیت تأثیرگذار خواهد بود، اما اگر واردات بر اساس آنچه اکنون هم مقرر شده است محدود باشد، تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

***

جدیدترین جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ فناوری و تکنولوژی مطالعه کنید.

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار

به "معاون حمل و نقل وزارت صمت: با صدور اجازه نهادهای بالادستی آماده واردات خودرو هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون حمل و نقل وزارت صمت: با صدور اجازه نهادهای بالادستی آماده واردات خودرو هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید