همکاری با استارت آپ ها، راز زنده ماندن در اکوسیستم فضایی ، ساخت ماهواره پیغام 2 وارد فاز اجرایی می گردد

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، مدیر کنترل سیستم پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کار ساخت ماهواره سنجش از راه دور پیغام 2 شروع شده و امیدواریم با همکاری استارت آپ ها به نتایج مطلوبی دست یابیم.

همکاری با استارت آپ ها، راز زنده ماندن در اکوسیستم فضایی ، ساخت ماهواره پیغام 2 وارد فاز اجرایی می گردد

وفا صدقی مدیر کنترل سیستم پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مصاحبه با خبرنگار فناوری وبلاگ فناوری و تکنولوژی، درخصوص روند اجرایی پروژه ماهواره پیغام 2، اظهار کرد: پروژه پیغام 2 با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران، وزارت ارتباطات و دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام خواهد شد.

صدقی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای عملیاتی شدن اجرای این پروژه، پروپوزال آن را ارائه نموده و مراحل قرارداد در حال اجرا است، البته زمان ساخت ماهواره پیغام 2 طولانی تر خواهد بود، اما دقت آن نسبت به پیغام یک بیشتر است و تصویربرداری سنجشی آن بهبود خواهد یافت.

وی تاکید نمود: در انجام این پروژه ابتدا فاز امکان سنجی و طراحی مفهومی را انجام خواهید داد و سپس وارد فاز بعدی می شویم.

مدیر کنترل سیستم پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که در دوران سخت تحریمی چگونه می توان از امکانات داخل کشور برای ساخت ماهواره پیغام 2 بهره برد، اعلام کرد: در این مورد باید کار را به دو قسمت فناوری و خدماتی که می توان در حوزه فضایی ارائه کرد، تقسیم کنیم. برای حوره فناوری یک شبکه بسیار وسیع در کشور شکل گرفته و بهترین کاری که ما در شرایط موجود می توانیم انجام دهیم این است که از کل این شبکه به صورت بهینه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در بعضی موارد تکرار زیرساخت ها را داریم، اما پروژه جدید امیرکبیر مبنا را بر این گذاشته که از شبکه آزمایشگاهی به بهترین نحو در کشور استفاده کند.

مدیر کنترل سیستم پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد: نکته دوم در بحث فناوری این است که باید به شرکت های دانش بنیان اعتماد کنیم و بعضی از کار های توسعه فناوری را به آن ها بسپاریم.

صدقی با بیان اینکه در حال حاضر هسته های بسیار قوی در کشور در حال شکل گیری است، اعلام کرد: در دانشگاه امیرکبیر اعضای تیم اجرایی ساخت ماهواره پیغام 1 نزدیک به 65 نفر بودند و امیدواریم تا سرانجام فاز اول این پروژه همین تیم ها به صورت چند شرکت دانش بنیان اسپین آف شوند و خدمات ارائه نمایند، زیرا این تیم تجربه بسیار خوب و طولانی در حوزه ساخت ماهواره دارند و نزدیک به 12 سال در این حوزه فعالیت نموده اند و طبیعتا می توانند برای کار های بعدی به فعالان این عرصه یاری نمایند.

وی در مورد دسته خدمات که کاربردی است، گفت: ساخت ماهواره پیغام 2 به عنوان یک ماهواره سنجش از راه دور بین 5 تا 6 سال زمان خواهد برد، اما کار برای پردازش تصاویر اهمیت فوق العاده ای دارد و به بسیاری از تیم ها که در حال کار پردازش تصاویر را به سختی و با استفاده از منابع گوگل انجام می دهند، یاری خواهد نمود.

مدیر کنترل سیستم پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید نمود: خوشبختانه شرکت های خوبی در کشور در حال شکل گیری است که می توانند تصاویر ماهواره ای موجود و دریافتی از اینترنت که به صورت رایگان قرار گرفته را پردازش نمایند و امیدواریم تصاویر ماهواره پیغام 2 بتواند موجب رشد این توانمندی و افزایش دقت در پردازش تصاویر گردد.

صدقی با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر در حوزه فضایی دو برنامه مهم را در دشتور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: کوشش خواهیم کرد از حداکثر امکانات کشور در این حوزه استفاده کنیم تا یک هم افزایی داخلی ایجاد گردد همچنین تا حد ممکن کار را به استارت آپ ها واگذار خواهیم کرد و از آن ها کار می خواهیم، زیرا راز بقا در این اکوسیستم، حمایت از همدیگر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "همکاری با استارت آپ ها، راز زنده ماندن در اکوسیستم فضایی ، ساخت ماهواره پیغام 2 وارد فاز اجرایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با استارت آپ ها، راز زنده ماندن در اکوسیستم فضایی ، ساخت ماهواره پیغام 2 وارد فاز اجرایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید