پرورش گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در سمنان

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، با توجه به اینکه 6 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود 30 درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می نمایند، به همین دلیل یک پایگاه علمی جدید برای پرورش گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان ایجاد می گردد.

پرورش گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در سمنان

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: ایجاد پایگاه علمی برای افزایش پرورش گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در استان در برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته است. کیومرث کلانتری اظهار کرد: پرورش و افزایش نسل گونه های درخطر انقراض مانند یوزپلنگ به صورت اسارت و نیمه اسارت دنبال می گردد.

وی ادامه داد: برای افزایش نسل گونه نادر گوزن زرد ایرانی نیز در استان سمنان برنامه داریم. کلانتری اعلام کرد: انتقال و تکثیر گونه نادر گورخر در پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان تجربه ای پیروز بود و اکنون یک کره در این منطقه متولد شده است. کلانتری اعلام کرد: 9 گورخر از پارک ملی توران در شهرستان شاهرود و استان یزد به پارک ملی کویر گرمسار منتقل شد که اکنون این گونه نادر با محیط سازگار شده و زاد ولد نموده است.

وی با بیان اینکه پارک ملی کویر گرمسار زیستگاه خوب برای تکثیر و رهاسازی گور خر است، اضافه نمود: پایگاه علمی جدید پرورش گورخر در این منطقه به زودی ایجاد می گردد. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: پایگاه علمی و کارشناسی برگرفته از تجربه پیروز جهان که دارای خطرپذیری کم باشد در پارک ملی گرمسار ایجاد می گردد و اکنون پایگاه علمی طراحی شده و در مراحل پایانی قرار گرفته است. پارک ملی کویر یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین مناطق حفاظت شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش های کوچکی هم در استان های تهران، قم و اصفهان واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "پرورش گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید