14 خواص و فواید ماست برای سلامت بدن ، معرفی 8 مدل ماست

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، خواص و فواید ماست برای سلامت بدن، پوست و زیبایی چیست؟ احتمالا شما هم درباره فواید ماست برای سیستم گوارش و نقش مهم آن در هضم غذا چیزهایی شنیده اید. اما این ها فقط بخشی از ویژگی های مثبت این ماده غذایی مفید است. ما در این مقاله از سرویس در به آنالیز خواص و فواید ماست برای سلامت استخوان ها، قلب و دیگر اعضای بدن می پردازیم. البته پیش از آن به شما درباره انواع ماست خواهیم گفت و این که چه زمانی ماست برای سلامت شما مفید و چه زمانی مضر است.

14 خواص و فواید ماست برای سلامت بدن ، معرفی 8 مدل ماست

انواع ماست شامل چه مواردی می گردد؟

ماست ها به صورت معمول انواع مختلفی دارند.

1- ماست کم چرب یا بدون چربی

ماست کم چرب معمولا با شیر 2 درصد چربی تهیه می گردد. ماست بدون چربی، با شیر صفر درصد یا بدون چربی تهیه می گردد.

2- کفیر

یک ماست مایع برای نوشیدن است. این ماست، حاوی پروبیوتیک است و با افزودن دانه های کفیر به شیر و گذاشتن آن به مدت 12 تا 24 ساعت در خانه یا محیط کارخانه ای درست می گردد.

3- ماست یونانی

ماست یونانی، بافت غلیظ و خامه ای دارد و می تواند گرما را بهتر از ماست معمولی تحمل کند. این نوع ماست اغلب در آشپزی و تهیه به سبک مدیترانه ای استفاده می گردد. ماست یونانی با صاف کردن بیشتر ماست معمولی برای حذف آب پنیر مایع درست می گردد.

نتیجه این کار هم، محتوای پروتئین بالاتر است. ضمناً غلظت بیشتر این ماست منجر به محتوای کلسیم کمتری می گردد. ماست یونانی به صورت کامل، کم چرب یا بدون چربی (چربی صفر درصد) موجود است.

4- اسکایر یا ماست ایسلندی

اسکایر شبیه به ماست یونانی است. skyr که skeer هم تلفظ می گردد، یک ماست به سبک ایسلندی، با بافت متراکم، خامه ای و سرشار از پروتئین است. در مقایسه با ماست معمولی، اسکایر به 4 برابر شیر برای فراوری احتیاج دارد و حاوی 2 تا 3 برابر پروتئین بیشتر است.

5- ماست منجمد

ماست های یخ زده یا ماست منجمد که به هم مشهور است اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای بستنی استفاده می شوند. با این حال، بسیاری از ماست های یخ زده حاوی همان مقدار شکر یا بیشتر از بستنی معمولی هستند. بعلاوه، طبق گفته انجمن ملی ماست، در طرز تهیه بعضی از این ماست ها، از عملیات حرارتی استفاده می گردد که کشت های زنده و فعال را از بین می برند.

6- ماست غیر لبنی

انواع ماست غیر لبنی شامل ماست سویا و ماست شیر نارگیل می شوند.

7- محصولات با طعم ماست

محصولات بسته بندی شده، مانند غلاتی که ادعا می نمایند با ماست واقعی درست می شوند، کشمش های پوشیده شده با ماست و سایر محصولات با پوشش ماست، تنها حاوی مقدار کمی پودر ماست هستند. پودر ماست تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و گرما، باکتری های مفید آن را از بین می برد. پوشش های ماست از شکر، روغن، آب پنیر و پودر ماست ساخته می شوند.

8- ماست چکیده

یا ماست کیسه ای یا خام پالو که به ماست لبنه هم مشهور است از آبگیری ماست معمولی تهیه می گردد. برای درست کردن ماست چکیده، ماست معمولی را از صافی های پارچه ای رد می نمایند. در بعضی موارد مواد دیگری مثل موسیر را هم به این نوع ماست اضافه می نمایند و درست می نمایند.

چه زمانی ماست برای شما مفید است؟

اینکه ماست یک انتخاب سالم است یا خیر، بستگی به مصرف نماینده و نوع ماست دارد. ماست ها می توانند سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و کشت زنده یا پروبیوتیک ها باشند که باعث تقویت میکروبیوتای روده (باکتری هایی که به طور خاص در روده زندگی می نمایند) شوند.

چه زمانی ماست برای سلامت مضر است؟

همه ماست ها سالم نیستند. آن هایی که شکر اضافه یا مواد افزودنی غیرضروری ندارند، می توانند یک مکمل سالم برای رژیم غذایی باشند، اما بعضی از ماست ها یا فرآورده های ماست، دارای مقادیر زیادی شکر اضافه شده و سایر مواد افزودنی هستند که ممکن است برای سلامت بدن مفید نباشند.

ضمناً ماست طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، مغذی و سرشار از پروتئین است. با این حال، بسیاری از فراورینمایندگان به ماست، شکر، شیرین نماینده های مصنوعی و سایر موادی را که برای سلامتی مفید نیستند، اضافه می نمایند.

یک مسئله دیگر این است که و بسیاری از افراد علیرغم خواص ماست با خوردن آن دچار سستی، رخوت و علائم سردی بدن می شوند. بنابراین بهتر است از انواع غافل نشوید و حتما ماست را با یکی از این مواد غذایی میل کنید. یک نکته دیگر دقت در این است که و نیز با هم را بدانید.

ماست با شکر زیاد

همه ماست ها حاوی مقداری قند طبیعی هستند، اما به مصرف نمایندگان توصیه می گردد در پی محصولی با محتوای کمتر از 15 گرم شکر در هر وعده باشند. هر چه مقدار شکر ماست کمتر باشد، بهتر است، البته بهتر است ماست هیچ شیرین نماینده مصنوعی نداشته باشد.

بعضی مطالعات این دیدگاه را رد نموده اند که مصرف ماست با سلامتی مرتبط است و این سوال چالش برانگیز را می پرسند که آیا می توان ادعاهای مبنی بر سلامت ماست را با اهداف تجاری فراورینمایندگان این محصول لبنی مرتبط دانست یا خیر. با این حال، افرادی که ماست می خورند به احتمال زیاد رژیم غذایی سالمی دارند.

خواص و فواید ماست برای سلامت

1- ماست برای دیابت

در سال 2014، محققان دریافتند که مصرف ماست ممکن است به محافظت از بدن در برابر یاری کند. هر چند به نظر نمی رسد که سایر انواع محصولات لبنی بر کاهش احتمال ابتلا به این بیماری یا درمان آن تأثیر بگذارند.

2- خواص و فواید ماست برای زنان باردار و بچه ها

بر اساس تحقیقات دانشمندان، ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک است که به طور موفقیت آمیزی از بچه ها و زنان باردار، در برابر اثرات قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین محافظت می نماید.

3- خواص و فواید ماست برای دندان

ماست اگر چه حاوی قند است اما هیچ اثر مضری روی مینای دندان ندارد. در اصل اسید لاکتیک موجود در ماست، برای محافظت از لثه ها و دندان ها در برابر آسیب هایی که ممکن است در آینده برای دندان رخ دهد، تأثیر مثبتی داشته باشد.

4- کاهش علائم آلرژی با ماست

برای کسانی که با روبرو هستند، خوردن یک کاسه کوچک ماست می تواند اثرات ناشی از را تا حد زیادی کاهش دهد. پروبیوتیک های موجود در ماست می تواند واکنش بدن را به گرده و سایر مواد حساسیت زا کاهش دهد.

ضمناً ماست حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر است چون لاکتوز در فرآیند تخمیر مصرف می گردد. بعلاوه ماست های غیر لبنی گزینه مناسبی برای افرادی هستند که لبنیات یا محصولات حیوانی مصرف نمی نمایند یا آلرژی و عدم تحمل لاکتوز دارند.

5- ماست به عنوان یک میان وعده مقوی

برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، ماست می تواند به عنوان یک میان وعده عالی قبل یا بعد از تمرین عمل کند. کربوهیدرات های موجود در ماست، در طول تمرین به شما یاری می نمایند تا انرژی از دست رفته خود را جبران نمایند. پتاسیم و سدیم بعلاوه می توانند به جایگزینی الکترولیت هایی که با عرق کردن از دست می دهید، یاری نمایند.

6- خواص و فواید ماست برای تقویت سیستم ایمنی

یکی از فواید ماست این است که اثرات تقویت نماینده سیستم ایمنی دارد. تحقیقات نشان داده است که ماست، در برابر سلول های T یا سلول هایی که با عفونت مبارزه می نمایند، قوی تر و فعال تر می نماید. ضمناً پروبیوتیک ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند و مصرف ماست و برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می گردد.

7- ماست و عفونت های قارچی

بد نیست بدانید استفاده از آنتی بیوتیک ها معمولا احتمال بروز عفونت های قارچی را افزایش می دهد. این مشکل بعضا در خانم ها شایع تر هم هست. اما کشت های فعال ماست می تواند به متعادل کردن سطح pH و جلوگیری از آغاز عفونت مخمری دردناک یاری کند.

8- خواص و فواید ماست برای کاهش فشار خون بالا

یک مطالعه اخیرا در طول 15 سال با بیش از 2000 شرکت نماینده برای مقدار گیری تاثیر ماست بر سلامت بدن صورت گرفته است. این مطالعه نشان داده است که 30 درصد از داوطلبانی که حداقل 2 درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از ماست دریافت نموده اند، کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا بوده اند.

9- ماست برای پیشگیری از پوکی استخوان

لبنیات به طور کلی منبع بسیار خوبی برای ساخت استخوان های سالم و است چون محتوای کلسیم بالایی دارد. بهتر است برای مصرف لبنیات و ماست، در پی مواد لبنی و ماست هایی باشید که ویتامین D اضافه شده دارند تا منبع بهتری از مواد مغذی باشند.

10- ماست و ارتقای انرژی بدن

جدای از انرژی تامین شده به وسیله کربوهیدرات ها، ماست حاوی ویتامین های گروه B است که به ارتقای انرژی بدن و سرحال شدن فرد یاری زیادی می نمایند.

11- خواص و فواید ماست برای ورزشکاران

یکی از مهم ترین خواص و فواید ماست، یاری کردن به عضله سازی است. ماست یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری برای ساخت ماهیچه ها و سایر بافت های بدن است.

12- خواص و فواید ماست برای لاغری

فواید ماست برای کاهش وزن ممکن است برای بعضی افراد به عنوان مهم ترین علت مصرف باشد. همان طور که گفته شد، ماست با یاری به عضله سازی، فرایند چربی سوزی را نیز متعادل می نماید. بعلاوه یک منبع انرژی عالی برای کسانی است که تمرین های کاهش وزن انجام می دهند. در نهایت، ماست حاوی مقدار کافی پروتئین است که به شما یاری می نماید مدت بیشتری سیر بمانید.

13- تاثیر ماست بر درمان افسردگی

ماست چگونه به تسکین افسردگی یاری می نماید؟ تحقیقات نشان می دهد مصرف ماست به ویژه ماست پرچرب به مقدار 6 بار در هفته می تواند ابتلا به افسردگی را تا 32 درصد کاهش دهد.

از طرف دیگر مصرف ماست در درمان افسردگی هیچ گونه عوارضی ندارد، حال آن که خوردن انواع دارو برای درمان این بیماری می تواند همراه با عوارض بی شماری باشد. از همین رو اگر احساس می کنید به افسردگی مبتلا شده اید بهتر است از همین امروز یک کاسه ماست به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله را مطالعه کنید.

14- خواص ماست برای پیشگیری از آلزایمر

تاثیر ماست بر آلزایمر یکی از موضوعات مهم آنالیز محققان بوده است. آن ها به این موضوع پرداخته اند که چگونه به پیشگیری و به تعویق انداختن زوال عقل یاری می نماید. حتما شما هم می دانید که ماست سرشار از پروتئین و کلسیم است که به شکل های مختلف برای بدن مفید است. از طرفی، خوردن آن باعث بهبود سلامت روده، هضم خوب و ایمنی بیشتر بدن می گردد.

علاوه بر این ها، ماست دارای پروبیوتیک هایی است که باکتری های زنده فعال خوبی هستند. پروبیوتیک های موجود در ماست، در بعضی از و بعضی غذاهای تخمیری می توانند از التهاب روده که می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد، جلوگیری کند. برای مطالعه بیشتر درباره روی لینک مطلب کلیک کنید.

15- خواص ماست برای درمان اسهال

خواص ماست بر درمان اسهال چیست؟ آیا مصرف ماست در افرادی که دچار عارضه اسهال می شوند، خاصیت درمان نمایندگی دارد یا خیر؟ چه کسانی نباید برای درمان اسهال ماست بخورند؟ از چه ماستی برای درمان اسهال استفاده کنیم؟ همه این ها، سوالاتی است که برای افراد مبتلا به اسهال به وجود می آید. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که بعد از اسهال، ترجیح بدهید از یک درمان طبیعی یاری بگیرید.

در ماست میکرو ارگانیسم های زنده ای وجود دارند که عمل هضم را آسان می نمایند. برای این که از اثر ماست بر درمان اسهال یاری بگیرید، آن را باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید.

ماستی را که برای درمان اسهال مصرف می کنید باید عاری و بدون هیچ قند، شکر یا افزودنی باشد. بهتر است آن را به عنوان یک وعده ناهار یا صبحانه میل کنید و برای مفیدتر شدن اثر آن، ماست را همراه با برنج یا غلات صبحانه بخورید. برای مطالعه جزییات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله را مطالعه کنید.

هنگام خرید ماست باید به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای بهره بردن تمام خواص و فواید ماست، این موارد را در نظر داشته باشید:

*از بین ماست های موجود در بازار، بهتر است ماست یونانی را انتخاب کنید، چون به طور کلی، این ماست پروتئین بیشتر و قند کمتری دارد.

*اگر می خواهید از فواید ماست برای تقویت سیستم گوارشی یا سیستم ایمنی بهره ببرید، ماست کشت زنده یا فعال را انتخاب کنید. این ماست باعث بهبود عملکرد باکتری های خوب در روده می گردد.

*مراقب محتوای قند موجود در ماست باشید. شکر به طور طبیعی در لبنیات و میوه ها یافت می گردد (مخصوصا در ماست های میوه ای)، اما قندهای افزوده شده (از جمله شیرین نماینده های مصنوعی) لازم نیست بخشی از ماست مصرفی شما باشند.

برای طعم بهتر و محتوای قند مناسب، در هر وعده بین 12 تا 18 گرم شکر مصرف کنید. مصرف بیش از این مقدار برای بدن تبعاتی را مخصوصا در دراز مدت به همراه دارد.

* برای تهیه انواع دسر و سس و غذا کاربردهای زیادی دارد.

سوالات متداول

از بین ماست ها کدام ماست برای مصرف و سلامت بدن بهتر است؟

نمی توان به طور قطعی درباره برترین ماست نظر کلی داد، چون بسته به احتیاج شما ممکن است این ماست ها متفاوت باشند ولی ماست یونانی به خاطر پروتئین بالا و چربی و شکر کم، از برترین گزینه ها بین انواع ماست شناخته می شوند.

ماست سالم حدود چه مقدار شکر یا قند باید داشته باشد؟

توصیه می گردد که از ماست هایی بهره ببرید که شیرین نماینده نداشته باشند و در هر وعده بیش از 18 گرم قند مصرف نکنید.

منابع: medicalnewstoday / lifehack

منبع: افق کوروش

به "14 خواص و فواید ماست برای سلامت بدن ، معرفی 8 مدل ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 خواص و فواید ماست برای سلامت بدن ، معرفی 8 مدل ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید