تمرکز آثار تاریخی ایران در مناطق پرمخاطره

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، عضو هیئت مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران گفت: بسیاری از آثار تاریخی به دلیل قرار دریافت روی گسل، در معرض خطر زلزله اند. پس طرح این موضوع که در آینده شاهد تخریب آن ها بر اثر زلزله، سیل، نشست زمین نباشیم، دور از ذهن است.

تمرکز آثار تاریخی ایران در مناطق پرمخاطره

مهدی زارع - مدرس زلزله شناسی دانشگاه تهران - در نشست تخصصی ارزیابی تاب آوری در سوانح ایران با اشاره به این موضوع که کشور ما در معرض خطرهای ناشی از سیل، زلزله، گسل و فرونشست های زمین است، گفت: سابقه تاریخی ایران نشان می دهد که همیشه در معرض خطرهای ناشی از سوانح طبیعی بوده و هستیم و این موضوع می تواند تهدیدی جدی برای آثار باستانی و تاریخی کشور باشد.

وی در ادامه با ارائه تعریفی از خطر، معرض، آسیب پذیری، ریسک و تاب آوری، اضافه کرد: با توجه به زلزله های زیادی که در کشور اتفاق افتاده، بسکمک از آثار ملی ما از دوران مختلف، آسیب دیده یا از بین رفته اند و بسکمک از آنها امروزه در مرز خطر قرار دارند.

او با بیان این که در سال های اخیر موضوع خشکسالی و سیل نیز مشکلاتی را برای ایران به همراه داشته است، اضافه کرد: متاسفانه آثار تاریخی کشور در مناطق پر مخاطره متمرکز شده اند که این اتفاق برای گردشگران خارجی که به ایران می آیند، چالش هایی را به وجود آورده است.

عضو هیئت مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران به زلزله های منجیل، بم یا سرپل ذهاب اشاره کرد و گفت: بسکمک از آثار تاریخی به دلیل قرار دریافت روی گسل، در معرض خطر زلزله اند. بنابراین طرح این موضوع که در آینده شاهد تخریب آنها بر اثر زلزله، سیل یا نشست زمین نباشیم، دور از ذهن است. حتی تحقیقات زیادی در مناطق مختلف از جمله منطقه ری اجرا شده که نشان می دهد این مناطق خاک نرمی دارند که این موضوع خطر زلزله و تخریب را به دنبال دارد.

این مدرس دانشگاه با بیان که حفاری های مختلفی که در کشور انجام می شود، ما را با بقایای انسان ها و اشیایی روبرو می کند که نشان از وقوع زلزله های مختلف در طول سال ها دارد، گفت: زلزله های زیادی در شهرهایی مانند تبریز، شیراز، بم، بوئین زهرا، قزوین و مشهد نشان دهنده زلزله خیز بودن مناطقی از ایران است که در سال های متمادی در معرض تخریب و ویرانی قرار داشته اند و این موضوع امروز با توزیع جمعیت و تمرکز آنها در مناطق یاد شده، میزان و شدت خطر و آسیب های ناشی از آن را دو چندان می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران به برخی از آثار میراث فرهنگی کشور که خطر زلزله در کمین آنهاست نیز اشاره کرد و اضافه کرد: سیل و زلزله از سوانح طبیعی هستند که آثار تخریبی بسکمک را به جا می گذارند که می توان به آسیب دیدن پل های تاریخی در استان لرستان اشاره کرد. حفر چاه های عمیق خسارت های بسکمک را برای برخی مناطق همچون مرودشت شیراز وارد کرده است که این موضوع به نشست زمین کمک می کند.

وی به تحقیقات پژوهشی در کشور افغانستان و تخریب آثار تاریخی مانند مناره جام هرات، طاق بست لشگرگاه استان هلمند، قصر دارالامان و آثار تاریخی استان بامیان که دوباره بازسازی شده اند، اشاره کرد و بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی و ملی کشور را از اولویت های اصلی و مهم دست اندرکاران این حوزه و حمایت های دولت از مجموعه تاریخی و فرهنگی کشور دانست.

منبع: دنیای سفر

به "تمرکز آثار تاریخی ایران در مناطق پرمخاطره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز آثار تاریخی ایران در مناطق پرمخاطره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید