جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 9 اسفند 99

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، شاخص بورس باز هم نزولی است. با گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات بورس امروز شنبه 9 اسفندماه، شاخص کل حدود شش هزار و 800 واحد کاهش پیدا نموده و از کانال 1.2 میلیونی خارج شده است. شاخص کل تا این لحظه 57 صدم درصد و شاخص هم وزن شش صدم درصد نوسان دارند. فملی، فولاد، شستا، فارس، وپاسار و تاپیکو به ترتیب بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 9 اسفند 99

مرز 1.2 میلیونی بار دیگر از دست رفت

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، در ساعات ابتدایی معاملات امروز شنبه 9 اسفند 99 از مجموع 317 نماد بورسی شاهد کاهش قیمت سهام در 286 نماد و افزایش آن در تنها 31 نماد هستیم. موردی که نشان می دهد امروز 90 درصد نماد های بازار به فرایند نزولی افتاده اند و شرایط مساعدی را تجربه نمی نمایند. در بازار فرابورس هم شرایط چندان قابل تعریف نیست. چراکه در این بازار از مجموع 200 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی امروز، 169 نماد ارزش سهام خود را از دست داده و 31 نماد در مدار صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 9 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در ساعات ابتدایی معاملات امروز درست مثل روز گذشته به رنگ قرمز درآمده است. بیشترین آمار معاملات مربوط به گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF اختصاص دارد. در بین نماد های این گروه پالایش و دارا یکم هر دو دچار صف فروش شده و تا چهار درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. دیگر صندوق های سهامی هم عموما شرایط مناسبی ندارند و با رنگ قرمز به تابلو بورس آمده اند. در گروه فلزات اساسی شاهد تشکیل صف فروش برای تمامی نماد ها به جز کیمیا هستیم. فملی رفتاری مشابهی الاکلنگ به خود گرفته و یک روز صف خرید و روز بعد صف فروش دارد. انبوه سازی ها از معدود گروه های نسبتا سبزرنگ بازار هستند. در بین آن ها شاهد افزایش قیمت سهام کرمان، ثشرق، ثامان و ثنوسا هستیم. در بین محصولات شیمیایی، شگل، شلعاب و شپترو از معدود نماد های صعودی گروه هستند و دیگران از جمله پترول، تاپیکو، فارس، آریا، نوری، قرن و ... دچار صف فروش شده اند. بانک ها و موسسات اعتباری یک دست قرمزرنگ هستند و شاهد کاهش دو درصدی قیمت سهام وپاسار، وبملت، وتجارت، وپست و وبصادر هستیم. هلدینگ ها، سرمایه گذاری ها، دارویی ها، خودرویی ها، عرضه برق و گاز و رایانه از جمله دیگر گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز به حساب می آیند.

80 درصد بازار سرمایه در صف فروش قفل شد

صف های فروش از همان ابتدای معاملات معاملات امروز خودنمایی می کردند و رفته رفته به تعداد و ارزش آن ها اضافه شد. تا جایی که در ساعات سرانجامی معاملات امروز حدود 510 نماد که 80 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند، دارای صف فروش هستند. ارزش مجموع صف های فروش امروز به رقمی حدود پنج هزار و 580 میلیارد تومان می رسد. در آن سوی بازار 25 نماد در این شرایط عجیب و غریب صف خرید دارند که چهار درصد بازار را تشکیل می دهند و ارزش مجموع صف های خرید حدود 370 میلیارد تومان است.

برکت؛ سنگین ترین صف فروش بازار

گروه دارویی برکت بعد از توقف فرایند صعودی خود حالا به صدرنشین فهرست سنگین ترین صف های فروش تبدیل شده است. ارزش صف فروش برکت امروز به حدود 169 میلیارد تومان رسید. فملی که یک روز در میان صف خرید و فروش دارد، حالا در مقام دوم سنگین ترین صف فروش با ارزش 149 میلیارد تومان قرار گرفته است. دی با صف فروش 140 میلیارد تومانی در رتبه سوم ایستاده. خساپا، خگستر، شستا، شپنا، پتایر، سمگا، گدنا، بپاس و کلر از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار هستند.

های وب؛ سنگین ترین صف خرید بازار

در بازار قرمزرنگ امروز، های وب در صدر فهرست نه چندان بلند سنگین ترین صف های خرید واقع شده است. ارزش صف خرید سهام شرکت داده گستر عصر نوین به حدود 18 میلیارد تومان می رسد. گکوثر از دیگر نماد های دارای صف خرید به ارزش هشت میلیارد تومان است. در این رتبه بندی سهام نماد های عرضه اولیه در نظر گرفته نشده اند. طوری که اپال در اولین روز معاملات خود شاهد تشکیل صف خرید 138 میلیارد تومانی است. رافزا، غگیلا و شصدف هم همچنان به فرایند صعودی خود ادامه می دهند.

شاخص بورس 12 هزار واحد دیگر ریخت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سرانجام معاملات امروز شنبه 9 اسفندماه 99 با ریزش 11 هزار و 856 واحدی به رقم یک میلیون و 193 هزار و 976 واحد رسید و کانال 1.2 واحدی را از دست داد. امروز شاخص کل 98 صدم درصد کاهش داشت و شاخص هم وزن 23 صدم درصد عقب نشینی کرد. فملی، فولاد، فارس، شستا، کگل، تاپیکو و شپنا نماد های با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بودند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز شنبه 9 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار امروز نشان می دهد بیش از نیمی از معاملات در بازار مربوط صندوق های سرمایه گذاری و اوراق تامین اقتصادی است. طوری که نصف نقشه بازار به این دو گروه اختصاص دارد. در گروه صندوق های سرمایه گذاری، پالایش و دارا یکم با صف فروش چهار درصد ارزش خود را از دست دادند و دیگر نمادهای گروه هم شرایط تقریبا مشابهی داشتند. در بین بانک ها، وپاسار، وبملت و وتجارت با صف فروش به کار خود سرانجام دادند و سامان و وشهر تنها نمادهای سبز بانکی بودند. در بین فلزات اساسی فالوم تنها نمادی بود که از ریزش بازار در امان ماند و در طرف مقابل شاهد تشکیل صف های فروش سنگین برای فولاد و فملی بودیم. فرآورده های نفتی امروز یکدست صف فروش داشتند و دو درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. محصولات شیمیایی هم امروز شرایط مشابهی داشتند و اغلب نمادهای عظیم گروه از جمله پترول، نوری، تاپیکو، فارس و شغدیر با صف فروش به کار خود سرانجام دادند. در بازار امروز چند نماد سیمانی، سرمایه گذاری، اطلاعات و ارتباطات و کانی های غیرفلزی از معدود نمادهای سبزرنگ بودند.

بازار بی رونق و معاملات پنج هزار میلیاردی

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 700 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 335 هزار معامله به ارزش شش هزار و 842 میلیارد تومان دادوستد کردند که البته از این رقم حدود سه هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات بلوکی در نماد فارس بود. در بازار فرابورس هم امروز شاهد معاملات پنج هزار و 716 میلیارد تومانی بودیم که باز هم از این رقم حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان به اوراق تامین اقتصادی و معاملات بلوکی اختصاص داشت. در مجموع می توان گفت ارزش روزانه معاملات امروز تنها در حدود پنج هزار میلیارد تومان بود. بوعلی، فولاد، سیتا، امین، ثشرق، وبملت و ساربیل امروز پرتراکنش ترین نماد های بورسی بودند و این فهرست در بازار فرابورس در اختیار کزغال، وسپهر، کرمان، رافزا، آریا، غفارس و بالاس بود.

حقوقی ها دست به کار شدند؟

سهامداران حقیقی بورس در بازار سراسر قرمزرنگ امروز پیروز شدند حدود 830 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و پولشان را از بورس خارج نمایند. امروز بیشترین خروج پول حقیقی و حمایت حقوقی بعد از تغییر دامنه نوسان رخ داده. نماد شپنا در صدر خرید حقوقی ها قرار داشت و پشت سر آن به ترتیب وپاسار، شبندر، فولاد، شستا، وبملت، شتران، وسپهر، فملی و وتجارت ایستاده بودند. در آن سوی بازار شاهد ورود پول حقیقی به نماد های کسعدیف اعتلا، شفا، کرمان، های وب، شپترو، ساربیل، کفرآور، خبازرس و ساروج بودیم.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 9 اسفند 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 9 اسفند 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید