جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 12 مرداد 1400

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، بورس فعلا خیال کنار گذاشتن فرایند صعودی را ندارد. امروز هم کار خود را با لباس سبز شروع نموده و در 30 دقیقه ابتدایی معاملات امروز شاخص کل بورس تهران حدود سه هزار و 700 واحد رشد نموده است. در لحظه نگارش این متن شاخص کل در محدوده یک میلیون و 361 هزار واحد قرار گرفته و حدود 27 صدم درصد نسبت به روز گذشته افزایش دارد با این وجود شاخص هم وزن قرمزپوش است و سه درصد کاهش پیدا نموده است. موردی که نشان می دهد رشد شاخص کل در ابتدای معاملات امروز بیشتر برعهده نماد های شاخص ساز است. از جمله آن ها می توان به ومعادن، فارس، شستا، اخابر، تاپیکو و شپنا اشاره نمود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 12 مرداد 1400

شاخص بورس سبز، ولی بیشتر نماد ها قرمزپوش

شبه گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، در ساعات اولیه معاملات امروز سه شنبه 12 مرداد 1400 از بین 306 نماد معامله شده در بورس تهران، 132 نماد فرایند صعودی در پیش گرفته اند و شاهد کاهش نسبی قیمت سهام در 174 نماد هستیم. موردی که نشان می دهد در ابتدای معاملات با وجود رشد شاخص کل، تعداد نماد های قرمزرنگ بورس بیشتر است. در بازار فرابورس هم شرایط مشابهی را شاهد هستیم. از بین 203 نماد معامله شده، 107 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و 96 نماد در راستا صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه 12 مردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار مثل شاخص با رنگ سبز کار خود را شروع نموده. محصولات شیمیایی بعد یک روز استراحت دوباره به فرایند صعودی برگشته اند. پترول، تاپیکو، شکلر، فارس، شتوکا، شفن و شجم از جمله نمادهای صعودی در این گروه هستند. در بین فلزات اساسی صف فروش سنگین فجر جمع آوری شده ولی فعلا خبری از بازگشت فرایند صعودی نیست. فملی نزدیک قیمت روز گذشته معامله می گردد و ذوب و فخوز کمی افزایش قیمت پیدا نموده اند. امروز شاهد امار معاملات بالا و البته غیرعادی در نمادهای سرمایه گذاری استانی مثل وسکرمان، وسخوز و وسهرمز هستیم. تا جایی که برای این سه نماد صف خرید هم تشکیل شده است. خودرویی ها در کنار سیمان، لاستیک و بیمه از معدود گروه های قرمزرنگ هستند و در بینشان خساپا و خودرو دو سه درصد ارزش خود را از دست داده و برای خگستر صف فروش تشکیل شده است. بانکی ها لب مرز حرکت می نمایند و عموما نزدیک قیمت روز گذشته معامله می شوند. محصولات غذایی، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، رایانه، هتل و رستوران و نهادهای اقتصادی از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز به حساب می آیند.

برابری در تعداد نماد های دارای صف خرید و فروش

در ساعات خاتمهی معاملات امروز حدود 93 نماد صف فروش دارند و درست به همین تعداد شاهد تشکیل صف خرید هستند. این یعنی 14 درصد بازار سرمایه صف خرید و 14 درصد دیگر دچار صف فروش است. با وجود برابری تعداد نماد های دارای صف خرید و فروش، ارزش صف های فروش بیشتر است. طوری که مجموع صف های فروش به حدود 960 میلیارد تومان می رسد و ارزش صف های خرید حدود 740 میلیارد تومان است.

آپ؛ سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه

شرکت آسان پرداخت پرشین امروز در صدر لیست سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته است. البته اگر صف دو نماد عرضه اولیه وهامون و سپید را در نظر نگیریم. امروز برای آپ صف خرید 37 میلیاردی تشکیل شده و کاما با صف 20 میلیاردی در رتبه دوم واقع شده است. وپخش، پارس، کالا، کدما و بنو از دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

130 میلیارد صف فروش برای یک نماد

ارزش سنگین ترین صف فروش بازار امروز که در نماد غدام متعلق به شرکت خوراک دام پارس تشکیل شده به حدود 130 میلیارد تومان می رسید. سنیر نماد شرکت سیمان سفید نی ریز با صف فروش 43 میلیارد تومان در رتبه دوم و کمرجان با صف فروش 40 میلیارد تومانی در رتبه سوم ایستاده اند. ثالوند، کتوکا، زماهان، کترام، حپترو، مانی، خنصیر و بالبر از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان در بازار امروز هستند.

شاخص کل 18 هزار واحد پرید، شاخص هم وزن قرمز ماند

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز سه شنبه 12 مردادماه 1400 با رشد 17 هزار و 716 واحدی به رقم یک میلیون و 375 هزار و 611 واحد رسید. رشد 1.3 درصدی شاخص کل امروز در حالی رخ داد که شاخص هم وزن شش صدم درصد کاهش پیدا کرد و بیشتریت بازار در دست نماد ها قرمزرنگ بود. نماد های شاخص ساز فارس، میدکو، شستا، ومعادن، وامید، پارس و کچاد امروز بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز سه شنبه 12 مردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار تا پابان معاملات امروز رنگ سبز خود را حفظ کرد و این اتفاق را مدیون نمادهای گروه محصولات شیمیایی بود که سبزترین و پرمعامله ترین گروه بازار امروز بودند. در بین آنها چند نماد عظیم از جمله فارس، پارس، شاراک، جم پیلن، شصدف و شفن به صف خرید رسیدند و دیگران هم افزایش قیمت قابل توجه داشتند. رشد شاخص کل صندوق های سرمایه گذاری سهامی را هم به مدار صعودی انداخت و قیمت واحدهای چند صندوق عظیم از جمله آگاس بیش از دو درصد رشد کردند. فلزات اساسی هم امروز روز خوبی را تجربه کردند. ذوب، فاسمین، میدکو، وتوکا، فتوسا و فسرب به صف خرید رسیدند و فملی و فخوز کمی افزایش قیمت پیدا کردند. با وجود رشد شاخص کل، سهامداران خودرویی امروز ارزش سرمایه خود را از دست دادند. چراکه برای اغلب این نمادها از جمله خگستر، خزامیا، خبهمن و خزر صف فروش تشکیل شد و خودرو و خساپا هم سه چهار درصد ارزش خود را از دست دادند. بانک ها و موسسات اعتباری امروز کمی عقب نشینی کردند. سیمانی ها، بیمه، زراعت، نیروگاه ها، قند و شکر، لاستیک، ساخت محصولات فلزی و وسایل برقی از جمله گروه های قرمزرنگ بودند و در طرف مقابل استخراج کانه های فلزی، شرکت های چندرشته ای صنعتی، فرآورده های نفتی، مخابرات و لیزنگ کار خود را رنگ سبز به خاتمه رساندند.

ارزش معاملات افزایش پیدا کرد

معامله گران بورس و فرابورس امروز حدود هفت هزار و 400 میلیارد تومان سهام و اوراق اقتصادی را خرید و فروش کردند که از این رقم حدود شش هزار و 100 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد بوده و نشان می دهد ارزش معاملات روزانه حدود 17 درصد افزایش پیدا نموده است. امروز سپید، پترول، شستا، فجر، خودرو، خساپا و برکت پرتراکنش ترین نماد های بورس و دی، لطیف، فرابورس، ذوب، وهامون، فگستر و فتوسا پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

125 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد

با وجود رشد شاخص کل، امروز برآیند ورود پول حقیقی به بازار منفی بود. طوری که در مجموع حدود 125 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و سهامداران حقیقی عمدتا فروشنده بودند. بیشترین خروج پول امروز به نماد های وتجارت، پارسان، فملی، حتاید، شپنا، خگستر، وسپهر، شتران، حکشتی و بمیلا اختصاص داشت که البته می تواند به معنای حمایت حقوقی ها هم باشد. در طرف مقابل امروز شاهد ورود پول حقیقی به نماد های فرابورس، میدکو، شاراک، کاما، فارس، فجر، شراز، آریان، پارس و جم پیلن بودیم.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 12 مرداد 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 12 مرداد 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید