جنگ افزارهای عجیب؛ از وسپای ضدتانک تا خودروی لوکس فرانسوی!
به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، تانک ها، کشتی ها، زیردریایی ها و هواگردهای نظامی برای تکامل خود جهتی طولانی را طی نموده و در این جهت همیشه همه طراحی ها خوب و کارآمد نبوده اند.
وبلاگ فناوری و تکنولوژی؛ مجله تصویری سلاح - در زمان جنگ و درگیری های مختلف، سلاح ها و ماشین آلات جدیدی معرفی گردیده اند. جنگ دنیای اول با معرفی زیردریایی های ارتش آلمان که به نام او-بوت شناخته می شدند و تانک های پیشرفته تر همراه بود، در جنگ دنیای دوم نیروهای هوایی و دریایی مورد توجه نهاده شده و ظهور ناوهای هواپیمابر را شاهد بودیم که تا به امروز قوی ترین کشتی های جنگی به جای مانده اند. اما در کنار سلاح ها و تجهیزات کارآمد با طراحی متعارف، بعضی موارد با طراحی عجیب و غیرمعمول نیز ارائه شده اند.
در ادامه با چند نمونه از این موارد عجیب و غیرمعمول بیشتر آشنا می شویم:
وسپا 150 تاپ
وسپا 150 تاپ یک طراحی غیرمعمول در دنیای تسلیحات نظامی محسوب می گردد که از ترکیب اسکوتر وسپا و یک توپ ضد زره سبک ام20 شکل گرفته بود. این جنگ افزار در اواخر دهه 1950 برای مقابله با تانک ها به وسیله ارتش فرانسه معرفی گردید. امکان فرو انداختن وسپا 150 تاپ با استفاده از چتر وجود داشت.
تانک دیدی شرمن
تانک های شرمن اسب های کاری متفقین طی جنگ دنیای دوم بودند و در چندین مدل تخصصی مانند شکارچی تانک، تانک مین روب و حتی نمونه های دارای شعله افکن مورد استفاده نهاده شده و به پیروزی نهایی متفقین در جنگ یاری کردند. اما دی دی شرمن، نوع آبی خاکی تانک شرمن، به مقدار مدل های دیگر پیروز ظاهر نشد.
از نظر تئوری، این که یک تانک 33 تنی بتواند با سرعت هفت گره در آب حرکت کند، منطقی به نظر می رسید زیرا قسمت پایینی بدنه تانک مهر و موم شده بود، دو پروانه امکان حرکت در آب را فراهم می کردند و یک محافظ شناورسازی اطراف تانک را فرا می گرفت تا از ورود آب جلوگیری گردد. این طراحی در آب های آرام عملکرد خوبی داشت اما در آب های کمی متلاطم و طی عملیات هایی مانند پیاده سازی در نرماندی معین شد امکان غرق شدن آنها چندان هم کم نیست.
کوگلپانزر (تانک توپی)
طرح های آزمایشی ارائه شده در زمان جنگ های دنیای اول و دوم با معرفی بعضی از برترین ماشین های جنگی که تا به امروز ساخته شده اند، همراه بوده است. اما کوگل پانزر یا تانک توپی را می توان یکی از عجیب ترین طراحی های تانک در دوران جنگ دنیای دوم عنوان نمود. تانک توپی با مقدار و شکل غیرمعمول خود و پیشرانه ای محصول چندان پیروزی نبود.
توپ ریلی کروپ کی5
توپ ریلی کروپ کی5 در زمان خود بزرگ ترین توپخانه متحرک دنیا محسوب می شد. این توپ لوله ای به طول 25 متر داشت و برد عملیاتی آن 64 هزار متر بود.
در دو انتهای توپ یک حمل نماینده قرار داشت و وزن کلی این مجموعه رقم قابل توجه 240 تن بود. اما این توپ بزرگ خالی از ایراد نبود. حرکت روی خطوط راه آهن و توانایی عملیات در میدان های نزدیک به این خطوط کارایی کروپ کی5 را محدود می کرد. بعلاوه، مقدار بزرگ و کندی حرکت موجب می شد تا هدفی راحت برای نیروهای متفقین باشد.
اکرانوپلان کلاس لون
اکرانوپلان کلاس لون یک شناور اثر سطحی و یادگاری از دوران جنگ سرد است. پیشرانه های جت و دمی شبیه به دم هواپیما در کنار بدنه ای به شکل قایق و پرتاب نماینده های موشک نصب شده در بالای این شناور اثر سطحی طبقه بندی آن را سخت می نمایند.
اکرانوپلان از اثر زمین برای این که 13 فوت (4 متر) بالاتر از سطح آب حرکت کند، استفاده می کرد. هشت پیشرانه توربوجت ان کی-87 در مجموع 228 هزار پوند نیرو فراوری نموده و امکان رسیدن به بیشینه سرعت 342 مایل در ساعت (550 کیلومتر در ساعت) را فراهم می کردند. دامنه حرکت اکرانوپلان کلاس لون 1000 مایل (1610 کیلومتر) بود.
زیردریایی کروزر سورکوف
زیردریایی ها در میدان نبرد تا حد زیادی بر تاکتیک های رادارگریزی و پنهان کاری متکی هستند. اما فرانسوی ها با معرفی زیردریایی سورکوف محصولی غیرمعمول را معرفی کردند که طراحی آن با الهام از کشتی های سطحی اجرا شده بود.
این زیردریایی دارای دو توپ در قسمت برجک خود بود و بعلاوه حمل یک هواپیمای آب نشین به وسیله آن مد نظر نهاده شده بود. بعلاوه، این زیردریایی دارای 10 لوله شلیک اژدر بود. بروز ایرادهای مکانیکی متعدد و تعداد زیاد خدمه نسبت به زیردریایی های عادی از جمله مسائل زیردریایی سورکوف بودند.
نبردناوهای کلاس تگتهاف
اس ام اس تگتهاف یکی از چهار نبردناو کلاس تگتهاف بود که در سال 1912 وارد خدمت شد. این نبردناو حتی پیش از تکمیل نیز بسیار سنگین بود و به افسران فرماندهی گفته شده بود تا از انجام چرخش های شدید با آن پرهیز نمایند!
با وزن 20 هزار تن و چهار برجک توپ سه لوله و انواع مختلف سلاح های کالیبر کوچک دیگر که در این نبردناوها نصب شده بودند، آنها از پایداری خوبی در آب برخوردار نبودند.
خودرو زرهی سیزار برویک
شرکت خودروسازی فرانسوی سیزار برویک پیش از جنگ دنیای اول به فراوری خودروهای لوکس مشغول بود اما با شروع جنگ فروش این شرکت تحت تاثیر نهاده شد و در نهایت با پیروزیت کمتر در فراوری خودروهای نظامی همراه بود.
خودرو زرهی سزار برویک با طراحی عجیب خود برای حرکت آسان تر و مانورپذیری بیشتر در مسیرهای شن و ماسه ای شکل گرفته بود. دو سرنشین در قسمت جلو با یک محفظه فولادی محافظت می شدند، اما هیچ محافظی برای پیشرانه هواپیمای نهاده شده در قسمت عقب این خودرو زرهی یا رادیاتور آن در قسمت جلو در نظر گرفته نشده بود.
مکدانل اکساف-85 گابلین
اکس اف-85 گابلین به عنوان هواپیمایی کوچک با قابلیت حمل در زیر بال یا محفظه بمب هواپیماهای بزرگ تر طراحی شده بود تا به نوعی در نقش جنگنده اسکورت بمب افکن های بزرگ عمل کند. اگرچه ابتدا ایده جالبی به نظر می رسید اما نقطه ضعفی بزرگ در این زمینه وجود داشت و آن چگونگی اتصال مجدد به هواپیمای مادر بود. ناکارآمدی این طراحی موجب شد تا مک دانل خیلی زود آن را کنار گذاشته و خیال خلبانان آزمایش آن را راحت کند.
سیکورسکی سیاچ-37 موجاوه
ظاهر عجیب سیکورسکی سی اچ-37 موجاوه تا حد زیادی به علت نقشی بود که باید در زمینه حمل و نقل بار و نیروهای نظامی ایفا می کرد. این بالگرد در سال 1953 نخستین پرواز خود را انجام داد. نیروی مورد احتیاج سیکورسکی سی اچ-37 به وسیله دو پیشرانه پیستونی که هر کدام 2,100 اسب بخار نیرو فراوری می کردند، تامین می شد. وابستگی به پیشرانه پیستونی در دورانی که پیشرانه های قدرتمندتر توربوشفت مورد توجه نهاده شده بودند یکی از نقاط ضعف این بالگرد بود. بعلاوه وزن زیاد و دامنه پرواز کوتاه موجب شد تا عمر خدمت سی اچ-37 چندان طولانی نباشد.
--
اسلحه و 5 نمونه از بدترین آنها؛ از شوشا تا کلت2000(+عکس)
عجیب ترین علت برای غرق شدن یک زیردریایی آلمان نازی! (+عکس)
قطارهای زرهی؛ از یک اختراع آمریکایی تا نمونه ای که هنوز در کره شمالی حرکت می نماید! (+عکس)
منبع: عصر ایران