مفهوم عدالت سلامت چیست؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، خبرنگاران/زنجان کارشناس مسئول برنامه های شهری، روستایی و ساختار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: عدالت در سلامت یکی از اهداف غایی نظام های سلامت است.

مفهوم عدالت سلامت چیست؟

زهرا گوزلیان در گفت وگو با وبلاگ فناوری و تکنولوژی، در رابطه با عدالت در سلامت، اظهار کرد: عدالت جزو لاینفک دیدگاه ما از جهان است، زیرا انسان موجودی اجتماعی بوده و پدیده ها را به طور نسبی و مقایسه ای می سنجد. عدالت در توزیع، عدالت در پرداخت، عدالت در دسترسی، عدالت در تأمین اقتصادی از شاخص های مهم در ارزیابی عدالت در سلامت است.

وی با اشاره به اینکه عدالت در سلامت یکی از اهداف غایی نظام های سلامت است و در حال حاضر عدالت، خود به عنوان یک هدف بین المللی برای حکومت ها نیز شناخته شده و عادلانه بودن به این معنا است که این نظام به گونه ای برابر برای هر فرد و بدون قایل شدن تمایز به این نیازها پاسخ می دهد، افزود: نظام های سلامت برای دست یابی به هدف عدالت در سلامت نیازمند توجه به تعیین کننده های سلامت که خود علت اصلی ایجاد کننده نابرابری های سلامت هستند، است.

این مسئول با اشاره به اینکه مطالعات تجربی نشان داده اند، عواملی نظیر محیط زندگی، تغذیه، تحصیلات، طبقه اجتماعی، درآمد و شغل بر شرایط سلامت افراد تاثیرگذارند و حتی سهم تاثیر آن ها به مراتب بسیار بیشتر از سهم تاثیر مراقبت های سلامت است، شرح داد: این وظیفه نظام های سلامت است که برای دست یابی به اهداف اصلی خود یعنی حفظ، ارتقاء و بازگرداندن سلامت و نیز عدالت در سلامت، به عوامل اجتماعی که منشاء شرایط سلامت نامطلوب و نیز بی عدالتی های سلامت هستند، توجه کافی کنند.

کارشناس مسئول برنامه های شهری، روستایی و ساختار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به یکی از مهم ترین راهکارها در راستا نیل به عدالت اجتماعی و برابری در سیستم های نظام سلامت کشورها، دسترسی آسان و مستمر آحاد جامعه به خدمات بهداشتی درمانی مورد نیازشان است، گفت: دسترسی به مراقبت های بهداشتی درمانی امری کلیدی در سازمان های ارائه خدمات بهداشتی درمانی است، بنابراین یکی از اهداف اساسی سیاست گذاران در بخش بهداشت و درمان هر کشور، تسهیل دسترسی افراد به خدمات بهداشتی درمانی بوده، به نحوی که همه اقشار جامعه بتوانند از این خدمات به نحو مطلوب بهره مند شوند.

گوزلیان با اشاره به دسترسی افراد به مراقبت بهداشتی درمانی به عنوان یک حقوق اساسی و هدف اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، یعنی همه افراد مستحق دریافت مراقبت های سلامت هستند، اظهار کرد: دغدغه گذشته و حال حاضر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته این بود که بتوانند خدمات بهداشتی مناسبی را در اختیار و دسترس همه مردم قرار داده و سطح قابل قبولی از سلامت را برای همه با به کارگیری مراقبت های بهداشتی اولیه به وجود آورند.

وی افزود: شبکه بهداشتی درمانی در سطح کشور، با توجه به ضوابط و استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت با هدف تضمین جهانی عادلانه دسترسی همه آحاد جامعه به مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور، در سطح روستایی با نام خانه های بهداشت و مراکزخدمات جامع سلامت روستایی و در سطح شهری با نام مراکز خدمات جامع سلامت شهری مستقر شده اند تا با سهولت دسترسی افراد به خدمات بهداشت درمانی موجب استفاده کافی از خدمات مراقبت سلامت برای حفظ یا بهبود سلامتی موجب افزایش کیفیت زندگی و کاهش نابرابری ها از لحاظ بهداشتی و در سطح کلان موجب رشد اقتصادی کشور شود.

این مسئول با اشاره به اینکه عدالت در سلامت به معنای به حداقل رساندن تفاوت های قابل اجتناب در سلامت در سالیان اخیر بیش از پیش مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است، شرح داد: این توجه نیازمند رسیدگی و مداخله در علل ایجادکننده بی عدالتی و ترویج اقداماتی است که سبب ارتقاء عدالت در سلامت می شوند. در این میان عوامل اجتماعی با توجه به سهم تاثیرشان بر سلامت و نابرابری های آن مورد توجه ویژه قرار می گیرند که در این راستا وجود شواهد برای تعیین این بی عدالتی ها و عوامل ایجادکننده آن در کشور بسیار حیاتی است تا بستر لازم برای سیاست گذاری آگاهانه و مبتنی بر شواهد را فراهم کند.

کارشناس مسئول برنامه های شهری، روستایی و ساختار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: عدالت در سلامت نیازمند حمایت و سرمایه گذاری دائمی است، بنابراین تامین سلامتی با مفهوم فوق از وظایف دولت ها است که تامین آن ها تنها از طریق وزارت بهداشت امکان پذیر نیست، هرچند ارتقای عادلانه سلامت از طریق عدالت در توزیع عادلانه منابع یکی از مهم ترین وظایف وزارت بهداشت است. خدمات بهداشتی و درمانی باید به صورت برابر در اختیار همه افراد قرار گیرد و مردم باید با نیازهای یکسان دسترسی برابر به مراقبت های بهداشتی داشته باشند که برای اطمینان از دسترسی برابر باید توزیع و پوشش مراقبت های اولیه بهداشتی در مناطقی بیشتر باشد که این نیازها بیشتر وجود دارد.

گوزلیان با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه سلامت افزایش بودجه و اهتمام جدی به مسئله سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات را از ضرورت های کشور عنوان می کنند و تاکید دارند باید این مسئله را در اولویت تصمیم گیری مدیران ارشد کشور و حاکمیت قرار داد، گفت: در حال حاضر تامین منابع اقتصادی از بزرگ ترین چالش های حفظ دستاورد طرح تحول سلامت در کشور است و این مسئله در گرو اهتمام مسئولان و دست اندرکاران است. طرح تحول سلامت از مهم ترین اقدامات دولت تدبیر و امید و درحمایت از فقرا بوده است و باید از این دستاورد مهم حمایت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مفهوم عدالت سلامت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفهوم عدالت سلامت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید