خاتمه انتظار برای افزایش حقوق بازنشسته ها تا انتهای شهریور

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، به نظر می رسد انتظار بازنشسته ها قرار است در انتها شهریور ما به انتها برسد و پایان حقوق واقعی سال 1401 را دریافت نمایند.

خاتمه انتظار برای افزایش حقوق بازنشسته ها تا انتهای شهریور

بازنشسته ها در ایران یکی از مهم ترین کمپین های ارتقای حقوق را در چند ماه گذشته راه اندازی نموده بودند و با تجمع های گسترده و اعتراضات شهربه شهر خواهان افزایش بیشتر مستمری بازنشستگی شده بودند. استنکاف دولت از افزایش مستمری بازنشستگان مهم ترین موانع در رسیدن بازنشستگان به خواسته های شان بود.

با این حال به نظر می رسد خاتمه شهریور آخرین فرصت دولت برای سرباز زدن این این وظیفه است و قرار است دستمزدها از نیمه سال 1401 با در نظر گرفتن افزایش واقعی پرداخت گردد.

حقوق بازنشستگان با افزایش چقدر می گردد؟

وبسایت سازمان تأمین اجتماعی از 20 شهریورماه سال جاری احکام حقوقی نو بازنشستگان را منتشر خواهد نمود. این حقوق ها مشمول افزایش در سایر سطوح مزدی، بر اساس مصوبه شورای عالی کار شده اند و به این ترتیب نخستین حقوق اصلاح شده سال 1401 خواهند بود.

شورای عالی کار از ابتدای سال 1401 تصویب نموده بود که حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی (کسانی که مبنای دریافتی آنها بالاتر از حداقل حقوق است) 38 درصد افزایش یابد. علاوه بر این افزایش 38 درصدی باید مبلغ 515 هزار تومان هم ماهانه به حساب آنها واریز گردد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از جمله چهره هایی است که افزایش مستمری بازنشسته ها در شهریور 1401 را تایید نموده است. او بعلاوه در صحبت هایش اشاره می نماید که سرباز زدن از افزایش مستمری در این ماه ها به علت عدم تامین مالی آن بوده. موسوی در این زمینه می گوید:

منابع پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین شده و برای پرداخت معوقات 5ماهه بازنشستگان از محل مابه التفاوت افزایش مصوبه قبلی و مصوبه نو نیز برنامه ریزی انجام شده و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد.

بر این اساس، بازنشستگان و وظیفه بگیران تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی که از فروردین تا مرداد سال جاری طبق فرمول مصوبه دولت (افزایش 10درصدی به اضافه 650هزار تومان تا سقف 10میلیون تومان) حقوق می گرفتند، از این ماه باید منتظر واریز حقوق بر مبنای فرمول مصوبه شورای عالی کار (افزایش 38درصدی به اضافه رقم ثابت 515هزار تومان در ماه) باشند.

مجلس جلوی اقدامات دولت را گرفت

علیرغم اینکه شورای عالی کار در ابتدای سال تصویب نموده بود که حقوق بازنشسته ها 38 درصد افزایش یابد اما دولت از ابتدای سال تنها 10 درصد حقوق بازنشسته ها را افزایش داده بود.

این افزایش با توجه به سیاست های مالی دولت در سال 1401 و افزایش قابل توجه قیمت ها برای بازنشسته ها قابل قبول نبود. از این رو اعتراضات به این مسئله از ابتدای سال شروع شد. نهایتا با حمایت نمایندگان مجلس اقدامات دولت در زمینه افزایش مستمری بازنشسته ها غیرقانونی شناخته شد.

30 خرداد ماه سال جاری بود که مجلس شورای اسلامی حکم به ابطال مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشسته ها داد. قربانعلی مهری، نماینده مجلس و دبیر هیأت آنالیز و تطبیق مصوبات دولت با قوانین گفت که این هیأت به استناد اصول 85 و 138 قانون اساسی و قانون نحوه اجرای این اصول به طور مستمر در جلسات خود تمامی مصوبات تصویب نامه های هیأت وزیران را آنالیز و نظرات خود را در این خصوص با تأیید ریاست مجلس به دولت اعلام می نماید.

به استناد قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی، نتیجه آنالیز های ابتدایی هیئت، به دولت اعلام می گردد تا از فرصت قانونی حداکثر 10 روزه نسبت به اصلاح مصوبه مورد ایراد و یا ارسال پاسخ مستند و مستدل اقدام کند. هرچند اصلاح مصوبه و اجرایی شدن آن از آخر بهار 1401 به آخر تابستان 1401 کشید.

انواع آگهی مشاغل را در بلاگ وبلاگ فناوری و تکنولوژی ببینید

احتمالا معوقات بازنشستگان قسط بندی می گردد

بیستم شهریور ماه که از راه برسد، بازنشسته ها می توانند احکام نوشان را مشاهده نمایند و در آن شاهد افزایش حقوق شان باشند. با این حال این سوال برای بسیاری از بازنشسته ها وجود دارد که معوقات آنها از ابتدای سال تا شهریور 1401 چه سرانجامی پیدا می نماید.

با توجه به آنکه افزایش 38 درصدی سایر سطوح باید از ابتدای سال لحاظ گردد، طبعا مبلغ پرداختی را بالا خواهد برد و ممکن است پرداخت آن برای دولت سخت باشد. بعضی از کارشناسان پیش بینی می نمایند که این پرداخت معوقات سال 1401 بازنشسته ها برای دولت سخت باشد و از این رو احتمالا در چند قسط معوقات آنها پرداخت می گردد.

***

اخبار استخدام را در بلاگ وبلاگ فناوری و تکنولوژی بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "خاتمه انتظار برای افزایش حقوق بازنشسته ها تا انتهای شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه انتظار برای افزایش حقوق بازنشسته ها تا انتهای شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید