کمبود 100 هزار نیرو در نظام آموزشی کشور

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تعداد بانشسته های فرهنگی، نظام آموزشی کشور با 100 هزار کمبود نیرو همراه خواهد شد.

کمبود 100 هزار نیرو در نظام آموزشی کشور

به گزارش خبرنگار از ؛ زاهدی، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مسئولان آموزش و پرورش و روسای دانشگاه های استان مرکزی گفت: سال جاری حدود 60 هزار فرهنگی بازنشسته می شوند و سال گذشته نیز 40 هزار نیروی آموزش و پرورش بازنشسته شدند که این امر نظام آموزشی کشور را با 100 هزار کمبود نیرو همراه می نماید.

زاهدی اضافه نمود: برای جبران این کمبود آزمون استخدامی در دستور کار واقع شده است تا بخشی از این مسائل رفع گردد.

زاهدی با اشاره به وضعیت مدارس فرسوده گفت: 120 هزار کلاس درس در کشور احتیاجمند بازسازی است و بدون شک دولت به تنهایی نمی تواند در این امر مشارکت کند و از سویی دیگر برداشت از صندوق توسعه ملی با توجه به شرایط مالی امکان پذیر نیست بلکه باید از ظرفیت های جامعه خیران یاری گرفت.

او ادامه داد: باید با یک برنامه ریزی کارشناسی و تدوین افق های کاری ظرف 2 سال آینده پرونده این مدارس در استان بسته گردد.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف 2 هفته آینده نشستی پیرامون مسائل استان مرکزی در این کمیسیون پیش بینی می گردد و با حضور استاندار و سازمان نوسازی و بازسازی مدارس، ساماندهی مدارس کانکسی انجام می گردد.

انجام تدوین سند آموزشی شهرستان ها

سعیدرضا شامحمدی در این جلسه با اشاره به اقدامات و اهداف اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: دو نوع آموزش مهارتی رسمی و غیررسمی وجود دارد به طوری که در آموزش های رسمی سازمان فنی و حرفه ای و در آموزش های غیررسمی دستگاه های اجرایی و بنگاه های مالی متولی هستند.

او اضافه نمود: اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی 21 مرکز ثابت، 13 مرکز جوارکارگاهی، 4 مرکز اس سی دی و 267 آکادمی آزاد دارد همچنین از تعداد 367 پرسنل، 220 نفر پرسنل رسمی و پیمانی و باقی هم پرسنل حق التدریس هستند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی ادامه داد: از جمله اهداف اصلی فنی و حرفه ای سیاست گذاری در بازه زمانی سه ساله، ترویج و تقویت مهارت آموزی، آموزش بر مبنای تقاضامحوری متناسب با بازار کار، توسعه آموزش ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی و ارائه آموزش های با کیفیت و اثربخش است.

شامحمدی توضیح داد: با توجه به مسائل مالی، 143 درصد عملکرد آموزشی داشتیم و به تمام دستگاه های درخواست کننده آموزش داده شد و از تعداد 267 آکادمی آزاد تعداد 2 میلیون و 630 هزار نفر ساعت آموزش به عبارتی تقریبا برای 8 هزار نفر آموزش ها داده شد که در سطح استان هم عملکرد خوبی داشتند.

وی اعلام کرد: در راستای تعامل با آموزش و پرورش استان در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، سال گذشته 6 هزار نفر آموزش داشتیم و سال جاری نیز به 16 هزار نفر می رسد، همچنین دوره های کارورزی آموزش و پرورش هم اجرا شد، در زمینه تفاهم با دانشگاه ها 4 مرکز اس سی دی راه اندازی شدند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی با اشاره به نظام آموزش مهارتی گفت: در استان و به دنبال آن در شهرستان ها، شورای عالی مهارت برگزار گردید که در نتیجه آن تدوین سند آموزشی شهرستان ها انجام شد به طوری که در هر شهرستان بر اساس احتیاج و سایر موارد، آموزش ها داده می گردد، از جمله مسائل موجود فقر فرهنگ مهارت آموزی است که باید اقدامات لازم انجام گردد .

او اضافه نمود : همچنین پایین بودن حقوق پرسنل و موظفی آموزش مربیان که 48 ساعت است و کمبود نیرو در روستا ها و مناطق محروم، کمبود تجهیزات و به روزرسانی آن ها و کمبود اعتبارات از سایر مسائل است.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کمبود 100 هزار نیرو در نظام آموزشی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود 100 هزار نیرو در نظام آموزشی کشور"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید