گزارشی از اعتراضات دیروز معترضان جلیقه زرد در فرانسه

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، معترضان در شهر پاریس در ادامه تظاهرات خود علیه دولت امانوئل ماکرون اقدام به آتش زدن موتورسیکلت ها و موانع در خیابان موسوم به بلوار سن ژرمان نموده و مجددا تظاهرات آنها به خشونت کشیده شد.

گزارشی از اعتراضات دیروز معترضان جلیقه زرد در فرانسه

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دور جدید اعتراضات جنبش موسوم به جلیقه زردها روز شنبه مطابق روال تظاهرات سابق که در تعطیلات آخر هفته فرانسوی ها برگزار می گردد ابتدا با آرامش برگزار گردید اما با نزدیک شدن به عصر روز شنبه ناآرامی ها تشدید شد و معترضان اقدام به پرتاب اشیای مختلف به سمت نیروهای پلیس ضد شورش کردند که ورودی پلهای روی رودخانه سن را مسدود نموده بودند.

ماموران پلیس در ادامه به منظور جلوگیری از گذر کردن معترضان از این رود به هدف رسیدن به ساختمان پارلمان، گاز اشک آور شلیک کردند. در این ناآرامی ها یک رستوران قایقی روی رودخانه آتش گرفت و یک مامور پلیس مورد اصابت یک دوچرخه پرتاب شده از محل یک خیابان مشرف به کرانه رود نهاده شده و مجروح شد.

در دو ماه گذشته معترضان جنبش جلیقه زرد طی اقدامات اعتراضی خود اقدام به مسدود کردن خیابانها، اشغال باجه های اخذ عوارض اتوبانها و برپای اعتراضات گهگاه خشونت آمیز در خیابانهای پاریس نموده اند. معترضان این جنبش به دنبال این هستند که مجددا بعد از تضعیف نیروی اعتراضات در تعطیلات سال نو میلادی، جان دوباره به این جنبش بدهند.

دولت امانوئل ماکرون که به شدت تحت فشار این اعتراضات نهاده شده اخیرا موضعش در قبال معترضان را سخت تر نموده و این معترضان را تحریک نمایندگانی در جست وجوی سرنگونی دولت توصیف نموده است.

یکی از این معترضان به نام فرانسوا کوردیه گفت: آنها (مقامات) حق ندارند ما را در این وضعیت مزخرف رها نمایند. ما جانمان به لبمان رسیده از این که مجبور هستیم همیشه پول را از جیبمان پرداخت کنیم. ما دیگر از این برده کشی خسته شده ایم و می خواهیم حقوق هایمان کفاف زندگیمان را بدهد.

در همین راستا بنژامن گریوو، سخنگوی دولت فرانسه روز شنبه در حالی که گروه کوچکی از معترضان به داخل مجمتع مربوط به دفتر وی وارد شده و اقدام به تخریب خودروها کردند، اقدام به گریختن از صحنه به وسیله یک در پشتی کرد.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه گفت: بالغ بر 50 هزار نفر در این دوره از اعتراضات در شهرهای سراسر فرانسه شامل بوردو، تولوز، روآن و مارسی تظاهرات کردند. این در حالی است که میزان شرکت در این دور از اعتراضات نسبت به هفته گذشته بیشتر شد اما همچنان در مقایسه با اولین هفته های برپای تظاهرات خیلی کمتر است.

روز شنبه با تاریک شدن هوا ماموران پلیس اقدام به متفرق کردن ده ها معترض جلیقه زردی کردند که در خیابان شانزلیزه تجمع نموده بودند.

تصاویر تلویزیونی یک سری از جوانان سوئی شرت پوش را نشان می داد که یک خودرو در مجاور خیابان را به آتش کشیدند، هرچند که صحنه های که در ماه نوامبر در این خیابان دیده شد نظیر غارت کردن فروشگاه ها و بانکها دیده نشد.

مقامهای فرانسوی خشونتهای تظاهرات اخیر را به آنارشیست ها، ضد سرمایه داری و گروه های افراطی نسبت داده اند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خشونتها در این دور از تظاهرات را محکوم نموده و دعوت به بحث و گفت وگو در خصوص مسائل موجود کرد.

ماکرون در توئیتی نوشت: بار دیگر افراطی های خشونت طلب به جمهوری حمله کردند. کسانی که این اقدامات را مرتکب شدند جوهره پیمان مدنی را در کشور ما فراموش نموده اند. عدالت برقرار خواهد شد. همه باید دور یکدیگر جمع شوند تا به بحث و گفت وگو بپردازند.

در تظاهرات روز شنبه انبوهی از دود بر فراز موزه اورسه و گنبد طلایی آموزشگاه فرانسه دیده می شد. نیروهای پلیس بعد از آن وارد مداخله شدند که معترضان از یک مسیر مجوز داده شده به آنها منحرف شدند. نیروهای پلیس با قایق نیز در رودخانه سن گشت زنی کردند.

معترضانی که وارد شانزلیزه شدند ابتدا جلیقه هایشان را درآوردند تا وارد جمعیت خریداران حاضر در این خیابان شوند اما نیروهای پلیس ضد شورش با خودروهای آب پاش وارد عمل شدند تا این خیابان از معترضان تخلیه نمایند.

در ادامه حمله معترضان به ساختمان محل سخنگوی دولت فرانسه، وی مجبور به ترک دفترش در محل ساختمان وزارتخانه ارتباطات پارلمانی شد.

سخنگوی دولت اعلام نمود: این من نبودم که به وی حمله شد بلکه این نهادها و دولت دموکرایتک فرانسه بود که مورد حمله نهاده شد.

او در مصاحبه تلویزیونی شرح داد که در این اتفاق مجبور شده به همراه چند نفر دیگر از همکارنش از در پشتی صحنه راترک نمایند چرا که درب جلوی ساختمان مورد حمله معترضان نهاده شد.

او اعلام نمود: کسانی که این کار را انجام دادند در واقع به خانه فرانسوی ها حمله کردند.

این نخستین بار است که این معترضان اقدام حمله به یک ساختمان دولتی می نمایند. معترضان پیشتر نیز کوشش کردند تا به ساختمان کاخ ریاست جمهوری موسوم به الیزه برسند. در دیگر شهرهای فرانسه نیز درگیری های رخ داد و پلیس در بوردو و شهر روآن مجبور به استفاده از گاز اشک آور شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گزارشی از اعتراضات دیروز معترضان جلیقه زرد در فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از اعتراضات دیروز معترضان جلیقه زرد در فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید