آزادسازی صادرات شیرخشک و روغن به صورت مشروط، شرط صادرات چیست؟

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صمت خواسته که دستور آزادسازی صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی را بدهد. اما مشروط به اینکه صادرکنندگان مابه التفاوت قیمتی تعیین شده را بپردازند.

آزادسازی صادرات شیرخشک و روغن به صورت مشروط، شرط صادرات چیست؟

حدس ها حاکی از این است که تجار برای صادرات هر کیلو شیرخشک ما به التفاوت 10 هزار تومانی را باید پرداخت نمایند. بعلاوه برای هر کیلو کره و خامه 40 درصد چربی باید به ترتیب 15 و شش هزار تومان پرداخت گردد.

در این مورد مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی می گوید: به علت انباشتگی شیرخام و کره در کارخانه ها قرار است صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی آزاد گردد. اما مابه التفاوت اعلام شده، هنوز به تائید معاون رئیس جمهور نرسیده است.

مسعود بصیری به وبلاگ فناوری و تکنولوژی شرح داد: هدف از اجرای این طرح این است که هم انگیزه ای برای دامدار ایجاد گردد و هم تجار بتوانند با قیمت های ارزان این اقلام را صادر نمایند.

چرا شیرخشک در تیر ماه صادر نشد؟

او ادامه داد: در تیر ماه مابه التفاوت صادرات شیرخشک (به ازای هر کیلو) 16 هزار تومان بود. این در حالی است که در دولت نو با هدف ثبات قیمت شیر خام پیش نویسی تهیه کردیم. ما به التفاوت کالاهای نام برده حالا اصلاح شده است و براین اساس شیر خشک با ما به التفاوت کمتر از 16 هزار تومان صادر می گردد.

بصیری گفت: حالا ارقام اصلاح شده از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت ارسال شده است. اما منتظر ابلاغ نهایی معاون رئیس جمهور هستیم.

او گفت: در دولت گذشته صادرات شیر خشک به طور مقطعی آزاد شد. در آن موقع اعلام شده بود چنانچه افراد شیر را با نرخ تضمینی چهار هزار و 400 تومانی بخرند از امتیاز صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی بدون پرداخت ما به التفاوت برخوردار می شوند.

بصیری ادامه داد: بعد از این دستور قیمت شیر خام افزایش پیدا کرد و به قیمت شش هزار و 200 تومان رسید. در آن موقع تجار گفتند که نمی توانند شیرخشک را با ما به التفاوت 16 هزار تومان بفروشند. از این رو گمرک با صادرات آن مخالفت و گفت کارگروه تنظیم بازار این ارقام را اصلاح کند.

براساس این گزارش، وزیر جهاد کشاورزی صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی را آزاد کرد و در نامه ای به وزیر صمت خواسته است به عنوان تصمیمات کارگروه تنظیم بازار تصویب و ابلاغ گردد.در نامه وزارت جهاد کشاورزی آمده است این اقدام برای حمایت از فراوری نمایندگان و تداوم فراوری انجام گرفته است و البته این صادرات با پرداخت مابه التفاوت از سوی صادر نمایندگان امکان پذیر است.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات شیرخشک را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "آزادسازی صادرات شیرخشک و روغن به صورت مشروط، شرط صادرات چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی صادرات شیرخشک و روغن به صورت مشروط، شرط صادرات چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید