خبرنگاران برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان غربی آغاز شد

به گزارش وبلاگ فناوری و تکنولوژی، ارومیه- خبرنگاران- رییس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی گفت: برداشت و خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سراسر استان آغاز شد.

خبرنگاران برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان غربی آغاز شد

رسول جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ فناوری و تکنولوژی با بیان اینکه تعاون روستایی مباشر خرید کلزا در استان است، اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از 14 هزار تن کلزا در آذربایجان غربی از سطح پنج هزار و 300 هکتار برداشت شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا 34 هزار 398 ریال است، گفت: پیش بینی می شود پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر، شاهیندژ و سلماس بیشترین خریدها را دارا باشند.

وی اضافه کرد: امسال بذر یارانه ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه های زیست کارنده و هد برداشت نیز به صورت یارانه ای در اختیار زارعان قرار داده شده است.

جلیلی گفت: کلاس ها و کارگاه های آموزشی نیز در این راستا برگزار شده و انواع کودهای مورد نیاز پاییزه و بهاره برای متقاضیان تامین شده است.

وی با بیان اینکه انواع سموم حشره کش و مورد نیاز نیز به کشاورزان ارائه و نظارت ها بر کاشت، داشت و برداشت اجرا شده است، اضافه کرد: در تمامی مزارع ارقام هیبریدی و گواهی شده کشت شده و به تمامی شهرستان ها ارقامی یکسان برای زارعان ارائه شده است.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: بذرهای ارائه شده به کشاورزان هم تولید داخلی بوده و هم هیبرید خارجی هستند که از فرانسه و آلمان وارد شده است.

پارسال هشت هزار و 197 تن کلزا از زارعان استان خریداری شد که پیش بینی ها بیانگر افزایش دو برابری محصول است.

کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می تواند در حل مسائل اقتصاد مادر آذربایجان غربی / کشاورزی / و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.

کشت کلزا که از سالیان دور گذشته در کشورهای اروپایی رواج داشته تنها چند سالی است که به صورت گسترده در ایران و آذربایجان غربی کشت می شود و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهی در این استان مستعد توسعه می یابد. کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.

7125/ 7129

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان غربی آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان غربی آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید